logo SDS
Dnešní datum: 20. 05. 2023   | Hlavní stránka | Tématické skupiny | Seznam rubrik | Download |  
zelené návéští   Hlavní menu zelený nadpis
Hlavní stránka
Kdo jsme - néco o SDS
Stanoviska SDS
Tiskové zprávy SDS
International
Staré stránky SDS

Ankety
Download
TOP 50
Tématické skupiny
Seznam rubrik (témat)

červené návéští   Rubriky červený nadpis

zelené návéští   Řtenář zelený nadpis

Jméno (přezdívka)
Heslo


Úprava osobního účtu

červené návéští   Evropská levice červený nadpis


Na web SEL

Manifest SEL
Řtéte o SEL u nás


zelené návéští   Nejčtenéj¹í/rok zelený nadpis

Neexistují vhodná data!


červené návéští   SDS červený nadpis
Strana demokratického socialismu
Přípotoční 869/19
101 00 Praha 10
Náv¹tévy po předchozí dohodé
tel.:
(420) 608 630 506
(420) 608 181 054
(420) 728 074 253 (nejlépe SMS)
Bankovní spojení - transparentní účet pro příjem darù: 2101181284/2010
Případné dárce ž¾ádáme, aby ve "zprávé pro příjemce" uvedli účel daru, např.: "příspévek na činnost SDS" a identifikovali se jménem a příjmením. Dékujeme.
secret@sds.cz
(c) SDS

Kanál RSS

TOPlist

zelené návéští   Interní statistika zelený nadpis
Denni
Max. 25
Prùm. 8
21 denni
Max. 636
Prùm. 362.9

Nyní si čte web : 15 uživ.

10. Řásti knih a dalších textù

* Socialismus a Pra¾ské jaro (2)

Vydáno dne 10. 06. 2018 (2543 přečtení)

Druhá část teoretického příspévku Josefa Hellera s podtitulem Krize prvního pokusu o socialismus v ŘSSR v letech 1968-69 a její odkaz pro současnost, jak jej připravil mésíc před svým náhlým skonem. Začátek Pepova politického testamentu naleznete ZDE.
(Milan Neubert, 10. 6. 2018)


IV. Strukturace protosocialistické společnosti

IV./a Třídy a skupiny státního sektoru protosocialismu

Jaké aktivity v délbé práce podmínéné úrovní výrobních sil a fixované ¾ivotem celých tříd a skupin se v protosocialismu promítaly do hodnoty a zaji¹»ovaly svým vykonavatelùm specifický (ani u vlastnicky privilegovaných skupin to nemusel být nadprùmérný – viz mistr nebo ¹patné placený in¾enýr vedoucí cechu, příp. řadový aparátník KSŘ či úředník národního výboru) přístup k spotřebním předmétùm a slu¾bám?

1) Hodnotu přirozené tvořili v¹ichni pracující, jejich¾ činnost byla v dané logice systému nutná pro tvorbu společensky uznané u¾itné hodnoty. Nejde samozřejmé o jakoukoli UH, v logice systému leckdy vznikaly UH, které nevstoupily do zhodnocovacího systému (plnéní plánu, přidélování a tr¾ního odbytu) a nebyly uznány (např. produkce zastaralých výrobkù, které nena¹ly odbyt, zbytečné vynalo¾ené slu¾by, UH vynalo¾ené formou naturální smény mezi např. rùznými řemeslníky, slu¾by kamarádùm kvùli udr¾ení kontaktu nebo tzv. „papalá¹ùm“, ale i lékařùm, vedoucím prodejen nedostatkového zbo¾í, úředníkùm bytového odboru apod., velitelùm útvarù, ekonomickým mana¾erùm apod.). Na druhou stranu je třeba vidét, ¾e prakticky neexistovala skupina, její¾ ob¾iva by byla zalo¾ena výhradné na takovéto činnosti, i kdy¾ existovaly skupiny, které pro takovouto produkci vécí a slu¾eb zcizovaly značné mno¾ství společensky propláceného času a dokonce i společenských zdrojù (stavební materiál, energie, pohonné hmoty, kancelářský materiál atd.) Tyto skupiny (slu¾by, obchod, společenská správa) se ji¾ tímto atributem vymykaly společenským integrujícím mechanismùm a byly potenciálními nositeli protispolečenských tendencí. To se pak výrazné ukázalo při krachu systému a obnovování kapitalismu

U v¹ech téchto pracovníkù tvořících daným systémem uznané, trhem, direktivami potvrzené UH musíme mít na paméti záva¾nou skutečnost. Praktický podíl na tvorbé UH – a» u¾ jako véci přenosné, oddélené fyzicky od tvùrce a v tomto oddélení pou¾itelné, nebo v podobé „tekuté“, od tvùrce neoddélitelné a nepou¾itelné, zanikající okam¾ikem jejího provedení (tj. slu¾by) nelze podle Marxe postupovat tak „skotsky“ (tj. mechanicky).[28]

Nelze jej omezit jen na ty, kdo pùsobili a¾ na konci celého výkonu „souhrnného pracovníka“ – délníka u pásu, soustru¾níka, seřizovače, horníka, traktoristu či dojičku, opraváře vécných komponent výroby, řidiče vozidel přepravujících náklad atd. Ji¾ Marx tento proces vidél a zkoumal v rámci moderní délby práce a kooperace aplikované v konkrétní technologii. Bez ohledu na hodnototvorný aspekt, z čisté výrobné silového hlediska, sem musíme počítat i bezprostřední dirigenty tohoto procesu – mistr, vedoucí cechu, ale i konstruktér, aplikující védec – to jest ty, kteří by existovali v jakémkoli ekonomicko-vlastnickém systému slučitelném s velkovýrobou – tedy jak v kapitalismu, tak v protosocialismu nebo event. v samosprávném socialismu.[29]

Tito pracovníci – protosocialističtí spoluvlastníci – tvořili v protosocialismu jistou obdobou téch, kdo v kapitalismu produkovali zbo¾í (i jako zbo¾í prodávané slu¾by vlastnéné kapitalistou) a byli odméòováni z kapitalistova variabilního kapitálu, nikoli osobního dùchodu. V protosocialismu, i při nízké míře reálného zespolečen¹téní, byli tito pracovníci (spoluvlastníci, i kdy¾ formální) odméòováni ze společenského spotřebního fondu vytvářeného i vynakládaného jak v lokálních kolektivech (podnik, instituce), tak celostátné rozdélovaného prostřednictvím aparátu centrálního řízení,

Při nejrùznéj¹ích výpočtech srovnávajících systémy, ¾ivotní úroveò, mzdy apod. je zejména třeba vzít v úvahu, ¾e část odmény v¹ech pracujících občanù, nejen téch produktivních, byla poskytována přes konstantní a na výkonu jednotlivcù i kolektivù nezávislé celostátní bonusy (zdravotnictví zdarma, dotace cen potravin i jiného zbo¾í (pro déti), levná doprava i bydlení). Dnes u¾ i mnozí nekritičtí obhájci minulého systému chápou, ¾e, přes celkovou humánnost téchto mechanismù odméòování, odebíraly tyto mechanismy neprivilegovaným vrstvám motivaci pro práci i společensky nutné realizování společenské dimenze vlastnictví, zvlá¹té kdy¾ nebyly spojeny s mo¾ností rozhodovat o vlastnictví. Méné u¾ si tito analytici uvédomují význam toho, ¾e i tyto obecné vcelku rovnostářské mechanismy byly ve vztahu k základnímu kádru společenských spoluvlastníkù ZPROSTØEDKOVANÉ rozhodnutími zejména centrálního řídícího aparátu, který nadto nebyl nijak demokraticky volen, ale tvrdé reglementován politikou provádénou v zájmu předev¹ím řídícího aparátu, tedy – nadnesené řečeno – v zájmu diktatury aparátu.

Opakované zdùrazòujeme, ¾e v na¹ich úvahách o zájmech aparátu i neaparátu není podstatný rozdíl v ¾ivotní úrovni, v mno¾ství dostupných spotřebních předmétù či slu¾eb apod.!!!!, i kdy¾ samozřejmé existoval, výraznéji v SSSR či dal¹ích zaostalých zemích, méné výrazné v ŘSSR a NDR a s vývojem systému a jeho poruchami sílil. Dùle¾itá je v¹ak ta zprostředkovanost zapojení společenských spoluvlastníkù, tedy určité stránky jejich vlastnické aktivity, do hodnototvorného procesu PROSTØEDNICTVÍM specifické vlastnické funkce jedné třídy – řídícího aparátu a doplòkových funkcí skupin pracovníkù obchodu, slu¾eb i nadstavby.

2) Ze společenského spotřebního fondu v¹ak nebyli odméòováni jen v bodé 1 uvedení tvùrci P-produktu v pojetí tzv. souhrnného pracovníka. Obdobné jako v kapitalismu méli s první skupinou společný znak odméòování ze společenského spotřebního fondu i ne – producenti, kteří ov¹em pracovali v protosocialistických podnicích i jiných typech pracovních kolektivù, kteří s produkcí neméli nic společného, ale kteří představovali tzv. faux frais (neproduktivní, ale v daném vlastnickém systému nutné náklady). Marx touto otázku vysvétloval pomocí podobenství s Robinsonovým ostrovem, kde by pro jakoukoli výrobu byli naprosto nepotřební a parazitní např. obchodní zaméstnanci, bankovní úředníci, právníci, účetní,[30] dnes bychom k tomu mohli přidat celou sféru marketingu, rùzné ochranky apod. Na tomto fiktivním ostrové by v dané výrobé bylo mo¾né jen jediné vlastnictví – a to prvobytné pospolné. Takovéto společenství by bez produktivní práce nebo při jejím omezení ¾ivilo tak maximálné ¾eny pečující o déti a mo¾ná i néjaké staré lidi, případné „uvolnéného“ ¹amana. Rozdélování by probíhalo bez hodnoty, ve formé bezprostředních u¾itných hodnot.

Klasikové si ov¹em uvédomovali, ¾e rozvinutá prùmyslová výroba umo¾òující v zásadé pouze kapitalismus (pozdéji se ukázalo, ¾e i protosocialismus) se i z hlediska čisté technologického neobejde bez v podstaté zbytečných neproduktivních činností a značného počtu námezdné zaméstnaných pracovníkù tyto činnosti vykonávajících. Jen tak mohl být produktivní kapitalismus jako systém. Byli si védomi i toho, ¾e námi vý¹e uvedená „společenská dohoda“ a priori omezuje i přídél produktù výroby (i slu¾eb) pro tyto neproduktivní a nevlastnící zaméstnance prodávající svou pracovní sílu, tedy, ¾e jde o určitým zpùsobem vykořis»ované pracovníky a zájmové spojence proletariátu. Marx ve svých sté¾ejních pracích to ukazoval na obchodních příručích, účetních a dokonce i na pracovnících v pené¾nictví. Jejich vykořis»ování v¹ak vidél jako zprostředkované vykořis»ováním téch produktivních, a proto je do proletariátu jako takového neřadil. Byli to pro néj svého druhu „bratranci“, ale nikoli bratři proletariátu, produktivní jen z toho nej¹ir¹ího hlediska – smény pracovní síly za peníze jako variabilní kapitál.

Dnes mù¾eme jen podtrhnout jeho jasnozřivost. Kapitalismus sice silné tlačí na zmínéné vrstvy a nehodlá je néjak preferovat v odméòování víc, ne¾ jak je dle kvalifikace zavedeno ve společnosti, ale lze jen té¾ko popřít jejich existenční závislost na parazitních a za jistých okolností odbouratelných i v kapitalismu činnostech či sférách, jako je pené¾nictví či obchodní čachry, o zbytečné reklamé a marketingu nemluvé.

Tyto vrstvy v¹ak existovaly i v protosocialismu, a to nejen ve formé pracovníkù obsluhujících omezené tr¾ní a zbo¾né pené¾ní vztahy, ale i ve formé zaméstnancù ve sféře společenského řízení, správy a moci. I tady musíme brát v úvahu technickou délbu práce uvnitř „souhrnného řídícího pracovníka“ – na podniku i na ministerstvu, státní plánovací komisi, ve stranickém, státním i jiném aparátu nefungoval samotný ředitel, tajemník, ministr, vlastní plánovač ale leckdy zbytečné členitý a málo výkonný řídící ¹táb s nevýkonnými sekretářkami, kádrováky, apod., v obchodé nebyl jen vedoucí, ale i fyzicky pracující pomocníci apod., v bance ostraha a zaméstnanci provádéjící čisté účetnické, evidenční práce apod. V na¹em pojetí nelze tuto kategorii občanù, tuto dokonce třídu omezit jen na tzv. nomenklaturní kádry, stranický aparát, vidét jen generálního tajemníka, politbyro, vládu, státní plánovací komisi nebo i ty výrobé značné vzdálené ředitele podnikù i VHJ. Patřil tam mistr i ministr, sekretářka i poslední úředník národního výboru, ale i ředitel ¹koly či nemocnice, dùstojník i policista, ideolog i pracovník společenských véd.

Patřili jsem tam i my sami a řada na¹ich přátel i sympatizantù s na¹ím formujícím se pojetím (pedagogických i védecko-výzkumných pracovníkù v oblasti marxismu v ideologicky kontaminovaných, zejména stranických, pracovi¹tích - ústavech i vysokých ¹kolách, kabinetech politické výchovy, armádním i policejním ideologickém aparátu, a také zcela řadových učitelù, jejich¾ základní pedagogická funkce nemohla být oddélená od realizace oficiální ideologie). Prosíme jen čtenáře, aby podobné jako protosocialističtí kádrováci nezaméòovali objektivní třídní příslu¹nost a aktivní prosazování ideologie a politiky dané třídy – řídícího aparátu. I za feudalismu existovali biskupové a preláti na strané jedné a na druhé strané obyčejní faráři typu Jana Husa, nemluvé u¾ o husitských kazatelích, mni¹ích -vùdcích kacířských hnutí, kné¾ích padlých na barikádách bur¾oasní i protosocialistické revoluce nebo i skrytých kacířích a osvícencích ¾ijících sice v relativním dostatku v zabezpečených klá¹terech, ale svým celo¾ivotním dílem rozbíjejících a vyvracejících reakční ideologie a dogmata. Je známý vztah klasikù i mnoha revolucionářù pocházejících z vládnoucí třídy – F. E. Dzer¾inskij, L. B. Krasin, v bur¾oasní revoluci abbé Mirabeau, markýz Lafayette – k jejich třídní příslu¹nosti a výchozímu prostředí. Z historie i z reality protosocialismu jsou naopak dobře známí ideologové a politikové reakčních tříd – bur¾oasie či dnes u¾ i řídícího aparátu protosocialismu, pocházející z délnického prostředí a aktivné prosazujících zájmy vládnoucích reakčních tříd (např. odborář¹tí bossové v USA a Velké Británie, soc.dem. vùdci v kapitalistických zemích, fa¹ističtí vùdcové, v protosocialismu stalin¹tí politikové a realizátoři procesù, represí vùči nevinným, příslu¹níci mocenského aparátu jednající proti zájmu své třídy a vùli vét¹iny občanù), o rùzných pracovnících vyzdvi¾ených z délnického prostředí do politiky a ideologie a páchajících tam obrovské ¹kody. Stačí si jen připomenout dva tak odli¹né krejčovské délníky – Ladislava Zápotockého a Vasila Biµaka.[31]

Řást řídícího aparátu (mistr, vedoucí cechu, aktivné praktikující lékař – člen vedení nemocnice, pedagogicky pùsobící ředitel ¹koly) méla dokonce s délnickou třídou společný i ten podíl na tvorbé hodnoty a společenské nadhodnoty spojený s realizací UH, který jsme popsali v bodé 1. Vét¹í část řídícího aparátu se ov¹em na tvorbé hodnoty podílela právé vý¹e zmínéným zprostředkováním první formy vlastnické aktivity občanù – zjednodu¹ené - jejich profesní činnosti (NE V©ECH[32]), rozhodováním o alokaci společenských zdrojù ve v¹ech dimenzích a na v¹ech úrovních (lokální i vy¹¹í – VHJ, kraj, rezort, mezinárodní obchod), o míře vynalo¾ení a zpùsobu propojení téchto zdrojù (např. potřeby pracovních míst, zpùsobu oceòování práce, rozhodování o tom, co dostane délník jako svého druhu hodnotu pracovní síly – vzhledem k spoluvlastnictví délníka tak jeho podílu na PS produktu, ale i na míře připu¹téní k rozhodování. V tomto smyslu mél řídící aparát spolu s nékterými dal¹ími skupinami vét¹í podíl na tvorbé hodnoty ne¾ samotný produktivní pracovník (opakujeme znovu – hodnota není uchopitelný energeticky vymezitelná substance, ale společenská nerovnoprávná dohoda o jejím ocenéní a základním rozdélení), a to právé díky této skutečnosti zahrnující i rozhodnutí o hranici mezi tím, co je pova¾ováno za podíl pracovníka za profesní činnost. Pokud jde o mzdu – uvédomme si odli¹nost od kapitalismu, kde mzda jen stále potvrzuje rozpor mezi vlastníkem a vykořis»ovaným pracovníkem, zatímco v protosocialismu jen vyjadřuje nerovnoprávnost ve výkonu vlastnické subjektivity a podílu příslu¹níkù určité skupiny na společenském nadproduktu. Ta se vyjevuje a¾ jako výsledek rozhodování řídícího aparátu a míra společenského sladéní rozhodnutí rùzných článkù aparátu pak rozhoduje o míře společenskosti výroby i postavení tříd a skupin.

Na druhou stranu v¹ak ani při aplikaci na protosocialismus nesmíme ztratit se zřetele fakt, ¾e i zde existoval jistý sociálné ekonomický, vlastnický rozdíl mezi samotnými zaméstnanci bez lokální subjektivity. Od nesubjektivity délnické třídy produkující hodnotu a protosocialistickou formu nadhodnoty bezprostředné, spolu s produkcí UH (vécí i slu¾eb), musíme opét s analogií na Marxe a kapitalismus alespoò v teoretické abstrakci, „in potentio“, odli¹it pracovníky bez subjektivity, ov¹em v rámci útvarù mimo souhrnného pracovníka – producenta UH. ©lo o pracovníky zaméstnané v útvarech zabývajících se zprostředkované produktivní činností, zprostředkujících společenský charakter výroby a vlastnickou subjektivitu délnické třídy. Na první pohled se nabízí jednoduchá analogie – postavení neřídících pracovníkù ve slu¾bách, obchodé, na úřadech, nadstavbových institucích apod. – tedy prodavačù, bankovních úředníkù, řemeslníkù v podnicích slu¾eb, např. v dost nechvalné proslulých OPBH – obvodních podnicích bytového hospodářství, osobních ¹oférù, tzv. „panských kočí“ na úřadech a v politickém aparátu (např. na ÚV KSŘ či v ministerstvech), vrátných a uklízeček a dal¹ích profesí, které bychom mohli uvést.

Ne náhodou jsme zdùraznili, ¾e tuto otázku nastolujeme jen v teoretické abstrakci, v rámci určitého abstraktního, ideálního modelu. V realité toti¾ ¹lo o rozdíl nevýznamný, ba leckde se ani v realité nenaplòující. I zde je toti¾ třeba aplikovat teorii „souhrnného pracovníka“ a „souhrnného délníka“.[33] U vykonavatelù řady fyzických profesí ve výrobních či dopravních podnicích by bylo neplodné konstatovat, ¾e uklízečky, vrátní, obchodní „příručí“, skladoví délníci, prodavačky či slečny u bankovní přepá¾ky, prùvodčí ve vlacích a hlídači a ostraha v¹eho druhu neřídí a neovlivòují společenskost práce a subjektivitu délnické třídy, ¾e do této třídy patří a z vlastnického hlediska se od ní neodli¹ují a ¾e podobní pomocní pracovníci se li¹í jen co do konkrétní práce, který¾to rozdíl Marxe nezajímal.

Příli¹ bychom asi nezaujali ani připomínkou, ¾e tito pracovníci by nebyli na Robinsonové ostrové a ¾e jsou tedy jen „faux frais“, neproduktivní, pouze charakterem civilizačního vývoje a daným vlastnickým systémem potřebné nutné, ale neproduktivní náklady.

Na druhé strané jsme v¹ak vícekrát poukazovali na skutečnost, ¾e vlastnicky jednotné (souhrnný pracovník) a jen profesné diferencované a tudí¾ od délnické třídy vlastnicky odli¹né jsou kolektivy zprostředkované produktivních pracovníkù – řídící ¹táby, včetné sekretářek a písařek, obchodní podniky, kde podpultismus nemusí provozovat jen vedoucí, kolektivy pracovníkù slu¾eb, které byly leckdy jen formálním sdru¾ením individuálních podnikatelù – melouchářù, ¾e protekci nemusí zařizovat vedoucí studijního či bytového oddélení, tajemník OV či KV KSŘ a ¾e subjektivitu mù¾e projevit i vrátný či uklízečka, o zdravotní sestře a učitelce nemluvé. Jinak řečeno – nositeli lokální vlastnické subjektivity byl „souhrnný řídící ¹táb, „souhrnný okresní či krajský aparátník“, „souhrnný národní výbor“ či „souhrnný obchodník“, „souhrnný opravář“ atd. Nelze říci, ¾e by neřídící zaméstnanci obchodu či podniku slu¾eb byli zbavováni nadhodnoty zásadné jiným zpùsobem ne¾ ředitel továrny a délníci v této továrné (nemluvím o pravidlech diferencovaného odméòování rùzných kategorií zaméstnancù či rùzných podnikù a regionù stanovených v rámci systému řízení řídícím aparátem, ani o rozdílných objektivních mo¾nostech jejich obcházení, přijímání úplatkù a protislu¾eb apod.)

Není zde tedy analogie ke kapitalistickému vykořis»ování obchodních zaméstnancù či účetních podmínéném vykořis»ováním bezprostředné produktivních délníkù ve výrobé.[34] Je tu v¹ak specificky protosocialistický jev – závislost zprostředkované produktivních či neproduktivních kolektivù na nastavení pravidel pro míru subjektivity a odméòování délnické třídy i dal¹ích bezprostředné produktivních tvùrcù UH i hodnoty a nadhodnoty, neboli, při jisté redukci, odvozenost role zprostředkované produktivních kolektivù od role délnické třídy. Z toho pak vyplývá i závislost neřídících pracovníkù zprostředkované produktivních útvarù na projevování lokální subjektivity řídících pracovníkù, co¾ je spojuje s řídícím aparátem a i oddéluje od délnické třídy. V podmínkách protosocialismu trpícího nedostatkem pracovních sil a garantujícího zaméstnanost v¹em občanùm (uklízečka nebyla tak dalece závislá na tom, aby její řídící ¹táb uhrál zbytečnou existenci byrokratické instituce či pseudovédeckého ústavu) hrají ov¹em tyto rozdíly zanedbatelnou roli a lze od nich abstrahovat.

Z uvedeného pak vyplývá pro stalinisty té¾ko pochopitelná skutečnost. Proto¾e tu jde o rozdíl ve vlastnické subjektivité mezi délnickou třídou vybavenou pouze první mo¾ností být vlastnickým subjektem, mo¾ností po výtce potenciální, a řídícím aparátem (i nékterými dal¹ími skupinkami – viz vý¹e – slu¾by, obchod, správa) lze hovořit o aparátu jako o třídé. Je tu – z hlediska Leninovy definice tříd – odli¹ný vztah k výrobním prostředkùm (velmi omezená vlastnická subjektivita oproti prostoru pro lokální subjektivitu řídícího aparátu) i odli¹ná role ve společenské organizaci práce. Také zpùsob a velikost nabývání spotřebních prostředkù je odli¹ná – u délníka i jemu blízkých zaméstnancù je podíl na spotřebé zprostředkován rolí řídícího aparátu, která se promítá i do produktivnosti výroby a tedy i velikosti spotřebního fondu, nemluvé u¾ o tom, ¾e pravidla rozdélování fondu stanovuje jen řídící aparát. Ten naopak ve spotřebé rozhoduje sám o sobé, i kdy¾ to neznamená, ¾e si musí automaticky přidélit nespravedlivý podíl.

Stalinisté, ale i jejich mnozí odpùrci uvnitř levice i mimo ni, si ale neuvédomují i druhou stránku postavení aparátu, kterou jsme ji¾ popsali v souladu s Leninovou představou o neantagonistických, tedy nevykořis»ovatelských třídách. Přes v¹echny nedokonalosti byl protosocialistický aparát třídou nového typu, odli¹nou od bur¾oasie, nakročením k odumření tříd. Nebyl třídou vykořis»ovatelskou v tom smyslu, ¾e by byl systémové a parazitné ¾iv z nadhodnoty vyprodukované jinými třídami a jeho sociální rolí a tedy hlavní motivací by bylo v¹emo¾né redukovat a omezovat spotřebu délnické třídy. Svoji odménu čerpal na základé výkonu téch funkcí, bez kterých by to v podmínkách protosocialismu ne¹lo, nemohl nerespektovat potřeby délnické třídy i jiných skupin a podíl, který jim poskytl na výnosu, nemohl být neomezené redukován. Jádro role aparátu bylo ve funkci jistého společenského správce svéřených prostředkù i ¾ivé síly. Hlavním negativem jeho role v¹ak byl a¾ příli¹ velký manévrovací prostor pro prosazování jeho lokálních zájmù a malá účinnost celospolečenských mechanismù slaïujících mnohost řídících funkcí aparátu. Odtud ty dal¹í i nadstavbové souvislosti, o kterých jsme psali vý¹e.

3) Z Marxovy metodologie vyplývá je¹té jedna otázka podstatná pro charakteristiku vlastnické či nevlastnické subjektivity skupin občanù protosocialistické společnosti. Od Marxe víme, ¾e v kapitalismu vedle ¹íře i ú¾eji pojímaných produktivních, přímo či zprostředkované vykořis»ovaných pracovníkù existovala v kapitalismu i vedlej¹í, tzv. slu¾ebná třída existující mimo základní vztah kapitalismu zahrnující jednak ty, kdo byli placeni z dùchodu kapitalisty (osobní ¹ofér, bodyguard, slu¾ka, guvernantka détí), jednak víceméné státní zaméstnance (dnes i zaméstnanec politických stran, odborù, společenských organizací, církví atd.) placené přes dané (dnes i členské příspévky atd.) přerozdélených ziskù kapitalistù a mezd zaméstnancù či příjmù malobur¾où. Existovalo néco analogického i v protosocialismu? Existovala v protosocialismu neproduktivní (ve vlastnickém smyslu) slu¾ebná třída?

Z pozic na¹í metodologie zní odpovéï – ano. ©lo ale o vcelku zanedbatelnou slo¾ku společenské struktury.

a) Velmi okrajová byla skupina osobních zaméstnancù (např. pomocnice v domácnosti, dohled nad détmi, zahradník) placených z mezd jiných zaméstnancù či dùchodcù, ov¹em i u téch byla takováto ob¾iva vét¹inou jen doplòkem ke mzdé či dùchodu.

Příjmy získané přímo od konsumentù mély často formu ¹edé, neoficiální ekonomiky provozované na úkor státních či dru¾stevních podnikù a institucí vét¹inou v podobé úzkoprofilových řemesel či stavebních prací, nicméné nelze podcenit rozsah takovéto ekonomiky i ztráty zpùsobené na společenských zdrojích témito téméř soukromými podnikateli se společenským majetkem. Je¹té citelnéj¹í v¹ak bylo, ¾e na této bázi de facto existoval styl ¾ivota i my¹lení charakteristický pro malobur¾oasii a bur¾oasii. Ne náhodou se po velkém třesku právé z této skupiny vygenerovala významná část nové bur¾oasie, ba lumpenbur¾oasie prorostlé s kriminálním podsvétím.

b) Daleko vét¹í význam méla skupina neproduktivních pracovníkù odpovídající analogicky tzv. „ideologickým stavùm“, o nich¾ se zmiòuje Marx – tj. tém, kdo jsou placeni z přerozdélených příjmù a vnucují společnosti své pochybné slu¾by – tvorbu ideologie, nábo¾enství, uméní po¾adované bur¾oasií, soudci a advokáti, policisté, vojáci i kné¾í a pochopitelné i politikové – tedy v¹ichni „slu¾ebníci“ kapitalismu jako systému, plnící pro kapitalisty ideologické a politické či mocensko-potlačovatelské funkce.[35] Analogii s touto Marxovou charakteristikou příslu¹né skupiny v kapitalismu v¹ak nelze přehnat. Není nijak sporné, ¾e ani v kapitalismu díky existenci státních, na zisk kapitalisticky provozovaných podnikù nepatří do neproduktivních, slu¾ebných pracovníkù zaméstnanci státních výrobních a obchodních podnikù, védeckých institucí podnikajících na zisk, personálu státních nemocnic a ¹kol, a podnikù slu¾eb, ziskových kulturních a sportovních institucí apod., které mù¾eme zařadit mezi vý¹e zkoumané skupiny ¹íře či ú¾eji produktivních pracovníkù, příslu¹níkù i spojencù délnické třídy.

Od Marxových dob také značné stouply nároky na zabezpečení slu¾eb civilizačné nevyhnutelných, přesahujících rámec jednoho systému, jako je např. boj proti kriminalité, nutná společenská správa a organizace, práce s informacemi, vzdélávání a osvéta apod., tak¾e u pracovníkù v této sféře nemù¾eme vidét jen jejich ideologickou, politickou, pota¾mo mocensko-potlačovací stránku jejich společenské role, ale i stránku obecné nutnou, civilizační. Nezřídka se např. u kriminalistù obé stránky jejich role střetávají a i tyto skupiny se stávají volnéj¹ími spojenci proletariátu. Je¹té to zesiluje fakt, ¾e kapitalisté na téchto skupinách výrazné ¹etří a náklady na né se sna¾í přesunout na pracující a malobur¾oasii, co¾ méní potenciální spojenectví v reálné (stávky policistù, státních zaméstnancù apod.).

V protosocialismu, kde mél stát a jeho základna – aparát komunistické státostrany monopol na tyto obecné nutné funkce a kde objektivné existoval vysoký stupeò objektivní jednoty tříd a skupin, pokud jde o základní zájmy daný společenským spoluvlastnictvím a kde existovala také vysoká rovnost v placení daní a dávek, se role „státní“ slu¾ebné třídy je¹té více relativizovala. Nadto – vládnoucí aparát byl natolik provázaným celkem, kde se v konkrétních ¹tábech, podnicích, institucích, u konkrétních jednotlivcù, tésné propojovaly funkce ekonomicko-vlastnické, ideologické i politické, ¾e se v ném dá jen je té¾ko určit, nakolik jeho slo¾ky patřily do bezprostředné (to jen výjimečné) či do zprostředkované produktivních skupin produkujících hodnotu a nadhodnotu či zda ¹lo o skupiny plnící výhradné funkce vyjadřující specifické zájmy vládnoucí třídy a její politické elity, a to na účet státních či stranických, (resp. společenských organizací) získaných přerozdélením mezd. Je ov¹em fakt, ¾e s vyčerpáváním mo¾ností a progresivity systému se i ve vnímání veřejnosti rozdíl mezi výkonem slu¾eb v zájmu aparátu a obecné potřebných funkcí zvýrazòoval a přená¹el i na celé typy pracovi¹» (kacířství jako zále¾itost ideologického aparátu, naopak tvrdá obrana systému jako zále¾itost mocensko-potlačovatelských aparátù, zejména tajných slu¾eb). Přes v¹eobecné prolínání rolí a funkcí lze tento protosocialistický typ, převá¾né neproduktivní, slu¾ebné součásti řídícího aparátu identifikovat. I on byl spojen s ostatními slo¾kami aparátu spojené ov¹em s ostatními slo¾kami aparátu oním volnéj¹ím prostorem pro svou subjektivitu, projevujícím se třeba i kontraproduktivné vzhledem k účelu existenční ideologické funkce (volné rozhodování ideologickou funkci vykonávajících pracovníkù o náplni své pracovní doby, přesném zaméření svých výstupù, mo¾nost „¹idit“ oficiální funkci a bádat v rùzných kacířstvech, zejména v takových kacířských učeních, jako byly autentické texty K. Marxe, B. Engelse, V. I. Lenina, příp. i L. Trockého či Milovana Djilase, o západních autorech nemluvé).

Při zkoumání procesu zahnívání a pádu protosocialismu nás samozřejmé zajímá převá¾né negativní stránka lokální vlastnické subjektivity – únik před plnéním plánu, práce vykazovaná „jako“, setrvačnost byrokratických mechanismù, zastírání rozkrádání materiálu a zneu¾ívání pracovní doby atd. Tento prostor v¹ak nemusel v¾dy slou¾it omezeným zájmùm aparátu jako třídy. Tak jako kriminalista na západé při vy¹etřování vra¾dy nemusí nutné zavírat oči před pachatelem spojeným se zájmy notáblù velké korporace, tak také kriminalista v protosocialismu přes v¹echny tlaky ze stranického sekretariátu nemusel nutné tolerovat výstřelky papalá¹ských détí. Tak jako mohl na západní université učit marxismus pedagog a badatel odmítající a kritizující mainstreamové prokapitalistické teorie, mohli i učitelé marxismu v protosocialismu buï opakovat dogmata, nebo seznamovat posluchače s vlastním kritickým a proti elité zaméřeným, i kdy¾ dùsledné marxistickým bádáním. Pro vývoj společnosti to ov¹em podstatné nebylo.

Paradoxné bylo zejména ve společenských védách i v politickém aparátu nemálo téch pracovníkù placených za realizaci deformované ideologie a politiky aparátu, ale fakticky se ve své činnosti s touto ideologií rozcházejících a pùsobících proti ní – tedy jakési obdoby chudých kné¾í jako kontraproduktivních (z hlediska systémového účelu), rozvracečských odno¾í prohnilé feudálné potlačovací ma¹inerie. Roli téchto „kacířù“, k nim¾ jsme patřili i já a moji kamarádi, nelze ov¹em přeceòovat, proto¾e ¾ádná progresivní ideologická činnost nemohla překonat diktát negativních praktických zku¹eností rodících se ze systému a forem vlády aparátu, zejména v politice. Vét¹ina téchto pracovníkù – pokud nepodlehla bur¾oasní ideologii či védomé či nevédomé nepře¹la k prokapitalistickým, zvenčí dirigovaným silám havlovského a bendovského typu, co¾ se délo v pomérné ¹irokém méřítku (zvlá¹té u obétí normalizace), neméla chu» vystoupit proti systému a spáchat tak i s rodinou společensko-existenční sebevra¾du. Bez toho bylo na¹e kacířství pouhým ¹epotem, kterému ¹iroké vrstvy nemohly rozumét, tak¾e přijímaly bur¾oasní a dokonce prioritné pravicové liberální ideologii. Na na¹i obranu lze pouze uvést, ¾e i kdybychom se k té profesní a společenské sebevra¾dé odhodlali, sotva by se o tom díky péči mocenského aparátu nékdo dozvédél. V tom bylo na¹e postavení hor¹í ne¾ u zvenku řízeného a placeného, spí¹e pravicového disentu. Jako jediné plus si mù¾eme připsat snad jen to, ¾e jsme neztratili kontakt se skutečným marxismem a sna¾ili se ho rozvíjet, by» i do ¹uplíkù, a ¾e jsme nepodlehli svùdné a primitivní logice stalinismu, který se po velkém třesku zrodil v části pora¾ených vrstev aparátu a přisál se na KSŘM.

Potom, co jsme s vyu¾itím na¹ich ¾ivotních zku¹eností stručné připomnéli, ¾e představa o jakémsi automatickém odrazu ekonomicko-vlastnického postavení i do my¹lení, zejména ideologické orientace, a volního jednání (zejména v politice), se je¹té na závér této kapitoly vra»me k určitému shrnutí charakteristik, které zakládají třídné sociální role jednotlivých tříd i skupin.

Základním výsledkem na¹eho zkoumání je poznání skutečnosti, ¾e v rámci nedokonale společenské výroby v této boční vétvi nekapitalistického vývoje není ¾ádná třída či sociální skupina zásadné oddélena od výrobních prostředkù. U v¹ech je v¹ak toto spojení více či méné zprostředkováno. Přitom se v¹ak projevují i vét¹í či zásadní nerovnosti v mo¾nosti fungovat při vlastnickém jednání nejen jako součást propojeného celku, ale i jako specifický individuální či skupinový subjekt se specifickým lokálním zájmem. Přitom v celém systému není dostatečné účinný mechanismus slaïování téchto lokálních zájmù a aktivit. Trh ve firmé smény hodnot podmínéných u¾itnou hodnotou pùsobí jen jako sice významný, ale nikoli rozhodující faktor. Je neustále modifikován subjektivními, lokálním zájmem orientovanými aktivitami řídících ¹tábù, zejména v oblasti centrálního řízení a plánování. Hodnotové mechanismy pùsobí i v ¾ivelných, právné problematických či přímo nelegálních podobách a omezené pùsobí i naturální sména produktù i činností.

Lze rozli¹it dvé základní skupiny občanù začlenéných v protosocialistické ekonomice.

1) vnitřné diferencovaná skupina téch, kdo mají jen takovou subjektivitu, která se naplòuje výkonem profesní činnosti podle smérnic stanovených řídícím aparátem a pod vlivem specifických rolí dal¹ích skupin vybavených vlastnickou subjektivitou, její¾ prospé¹nost pro tuto skupinu není v její plné moci. Jádrem této ¹iroké skupiny diferencované mírou, ve které je výkon vlastnické funkce spojen s celospolečenským souladem lokálních článkù a ve které je vyloučeno prosazování specifické lokální vlastnické funkce proti jiným lokálním funkcím celospolečenského přivlastòování, byl prùmyslový proletariát velkých závodù závislých nejvíce na funkci centrálního řídícího a plánovacího aparátu. Z na¹eho výkladu v¹ak vyplývá, ¾e ani u tohoto proletariátu nebyla zájmová vazba na celospolečenské mechanismy řízení, plánování a rozdélování a tedy i na efektivitu celospolečenské ekonomiky příli¹ silná.

2) Mno¾ina skupin, kterým jejich postavení v délbé práce dávalo určitý prostor pro prosazování svých specifických zájmù a ovlivòování zájmù jiných skupin z této pozice – jinými slovy řečeno, skupin, disponujících určitou lokální vlastnickou subjektivitou, mo¾ností aktivné, jako subjekt, ale v omezeném rozsahu, disponovat s tou částí společenských zdrojù, která jim byla svéřena. Nejhomogennéj¹í z téchto skupin byla masa řídících pracovníkù, značný prostor, zejména v rozdélování, méli pracovníci slu¾eb a obchodu i přímé distribuce (např. přidélování bytù, rozhodování o studijních místech, atd.), ale forem této subjektivity bylo mnohem více, tak¾e hovořit o určité třídé (ov¹em odli¹né od vládnoucích a vlastnících tříd v systémech zalo¾ených na soukromém vlastnictví) lze jen u řídícího aparátu v nej¹ir¹ím pojetí – od mistra a¾ po generálního tajemníka. Je přirozené, ¾e jako v ka¾dém třídné diferencovaném systému i zde si privilegované třídy a skupiny vytvářely vlastní zkreslené duchovní obrazy reality i politicko-mocenské rituály a normy, přičem¾ s výhodou vyu¾ívaly deformovaného marxismu, progresivních prvkù, které obsahoval, jako¾to ideologie délnické třídy.

IV./b Dru¾stevní sektor a třída dru¾stevního rolnictva

Na¹e analýza ekonomických základù protosocialismu i jeho třídné sociální struktury by v¹ak nebyla úplná, kdyby nevzala v úvahu fakt, ¾e v protosocialistických zemích vét¹inou ve vét¹í či men¹í míře a samostatnosti existoval i sektor skupinového vlastnictví, předev¹ím zemédélská dru¾stva. I v tomto sektoru lze identifikovat skupiny vykonávající určité role v procesu realizace tohoto vlastnictví, souhrnné označované jako třída dru¾stevního rolnictva jako¾to vedlej¹í třídy protosocialistické společnosti. I toto dru¾stevní rolnictvo bylo vnitřné strukturováno a lze na néj s určitou korekcí aplikovat model, který jsme pou¾ili v případé spoluvlastníkù v sektoru státním. I zde je mo¾né vlastnicky rozli¹it dru¾stevní řídící aparát a masu řadových neřídících pracovníkù – členù dru¾stev, i zde se kromé téchto dvou pólù dají vyčlenit nékteré specifické skupiny dru¾stevníkù pracujících v obchodní sféře či ve slu¾bách. Jako méné podstatný, ale existující jev musíme zaznamenat i skupinu zaméstnancù (nikoli členù) dru¾stev.

Při zkoumání procesù realizace skupinového vlastnictví v protosocialismu a jeho dopadu na sociálné ekonomickou – třídné sociální strukturaci společnosti mù¾eme v zásadé aplikovat vý¹e naznačený model pou¾itý k analýze státního vlastnictví, rozhodné v¹ak nikoli mechanicky, ale s významnými modifikacemi, danými i vnéj¹ím vlivem státního vlastnictví a vztahem skupinového vlastnictví k trhu. Ji¾ sám trh, přes ve¹kerou reglementaci hospodaření dru¾stev orgány centrálního ekonomického i politického řízení, tedy z pozic svérázného prùniku a sladéní lokálních zájmù aparátu (řídící aparáty dru¾stev byly více závislé na zájmech aparátu spojeného se státním sektorem ne¾ se zájmem kolektivu dru¾stevních vlastníkù), mély trh a zbo¾né pené¾ní vztahy vét¹í význam pro proces realizace dru¾stevního vlastnictví ne¾ ve státním sektoru. Bylo tomu tak proto, ¾e rozdrobení vlastnických jednotek v dru¾stevním sektoru tlačilo na centrální rozhodovací orgány a jejich roli v slaïování lokálních zájmù do té míry, ¾e slaïování zájmù a proces porovnávání společenské nutnosti a u¾itečnosti v téchto lokalitách ponechávaly právé samočinnému mechanismu trhu, jakkoli do néj zasahovaly strategickým rozhodováním (o cenách, dotacích, velkých investicích a mzdách apod.). Funkce řízení a plánování zde byly daleko více delegovány na příslu¹né lokality. Takto delegovaných funkcí se samozřejmé bezprostředné ujímal profesionální řídící aparát dru¾stev, který ov¹em do vzniku velkých spojených dru¾stev z povahy převá¾né zemédélské výroby či přidru¾ených slu¾eb a drobných výrob nemohl být oddélen od ostatních členù dru¾stva tak dokonale jako v prùmyslu. Tyto bezprostředné motivující mechanismy ale zcela nezanikly ani po slučování dru¾stev do velkých celkù a zku¹enosti nékterých velkých dru¾stev (a nejen obligátních Slu¹ovic či JZD Práče) ukazovaly jisté progresivní ¹ance do budoucna, v nékterých lokalitách dokonce pře¾ívají dodnes, přes velkou nesmyslnou politickou destrukci po listopadu, kterou si klausovská ¹pička sna¾ila vytvořit bur¾oasní třídní základ.

Vezmeme-li pùvodní klasický model JZD, mù¾eme i zde rozli¹it vét¹inu dru¾stevníkù – producentù u¾itné i sménné hodnoty, se kterou vstupovalo dru¾stvo do celospolečenské provérky převá¾né trhem či regulačními direktivami. Převládaly zemédélské produkty, čím dále tím více ale sílil i sektor nedostatkových slu¾eb, které v ekonomice chybély. Jen v agrokomplexech se v dru¾stevní formé začala produkovat i véda (např. biotechnologie v Slu¹ovicích vyvá¾ená i na Ukrajinu) Ponecháme-li pro danou dobu stranou zmény v charakteru práce po nástupu védecko-technické revoluce a zùstaneme-li u klasického zemédélského podnikání s vysokým podílem fyzické práce (pozdéji více a více nabývající charakteru obsluhy strojù – kombajny, traktor, mechanizované dojení apod.), vidíme, ¾e vét¹ina dru¾stevníkù se nemohla příli¹ anga¾ovat v řízení a formování vlastnické strategie a byla závislá na zprostředkovací roli dru¾stevního řídícího aparátu (nemluvé u¾ o roli aparátu centrálního státního řízení realizovaného nejen formálné státními institucemi, ale i aparátem komunistické strany, který mél dominantní roli). Přesto v¹ak mo¾nost ovlivòovat celodru¾stevní vlastnické rozhodování na vesnici byla rozhodné vét¹í ne¾ v prùmyslovém závodé, u¾ jen vzhledem k spjatosti denního ¾ivota řídících pracovníkù a jejich rodin s vesnickou komunitou. Rizikem pro hospodaření dru¾stva ov¹em zùstávaly nejen přírodní podmínky, ale i, srovnatelné s ¾ivelními pohromami, rozhodnutí centrálních orgánù, které dru¾stevní řídící aparát musel respektovat, a» byla moudrá či nikoli (viz neblahé zku¹enosti s chru¹čovovskou kukuřičnou kampaní, z SSSR necitlivé přená¹enými formami setí, ale i rozhodnutími o cenách, mzdách apod. ®ivotní úroveò i míra seberealizace téchto vét¹inových dru¾stevníkù byla tedy obdobné jako u délníkù v prùmyslu závislá na vlastnické aktivité řídícího aparátu, schopné zhodnotit či znehodnotit práci dru¾stevníkù a efektivitu zacházení s vécnými prostředky. Jejich mo¾nost ovlivnit tento proces byla o třídu ni¾¹í ne¾ u dru¾stevního aparátu, který mohl navíc své specifické zájmy uspokojit i jinak ne¾ při optimálním zhodnocení produkce dru¾stva, nemluvé u¾ o mo¾nosti určitých privilegií při rozdélování mzdy a zisku.

Tedy – prozatím jsme na podmínky dru¾stevního vlastnického sektoru celkem bez problémù aplikovali model uplatnéný při analýze sektoru státního a jím podmínéné třídné sociální struktury. Na jedné strané jsme dostali jakousi „dru¾stevní délnickou třídu“, která nemá zvlá¹tní subjektivitu a její sebepotvrzení jako¾to vlastníka je dáno hospodářským výsledkem konkrétního dru¾stva jako celku ovlivòovaného nadto je¹té subjektivitou článkù řídícího aparátu ve státním sektoru a trhem, regulovaným převá¾né z pozic zájmù řídícího aparátu státního sektoru. Obdobné jako v státním sektoru i tato dru¾stevní délnická třída se prací nezbavuje svého vlastnictví, jakkoli formálního, a svou profesní činností tvořící UH i SH se v ka¾dém cyklu v této své roli potvrzuje. Na druhé strané tady máme řídící aparát dru¾stva, který má předchozí určení s dru¾stevním délníkem společné, zároveò se v¹ak uvnitř dru¾stva výkonem své profese potvrzuje jako zvlá¹tní bezprostřednéj¹í vlastník, jeho¾ zájem se nemusí krýt se zájmem celého dru¾stevního kolektivu, i kdy¾ je tímto celodru¾stevním zájmem omezen daleko tésnéji ne¾ řídící aparát ve státním prùmyslovém podniku. Významným momentem je, ¾e v dru¾stvu aktivné ovlivòuje „dohodu“ o hodnoté jako jednotce poméřování u¾itečnosti, nutnosti uvnitř dru¾stva vynalo¾ené ¾ivé i mrtvé práce. Řiní tak samozřejmé v rámci vy¹¹í, „celospolečenské dohody“, resp. dohody vlastnicky dominujících tříd a za vy¹¹í míry spoluúčasti dru¾stevní délnické třídy, ne¾ je tomu ve státním prùmyslovém podniku, resp. ve společnosti vùbec. Svou profesní činností spojující produkci u¾itné hodnoty s produkcí hodnoty, resp. hodnoty sménné, mù¾e aktivnéji ne¾ vét¹ina dru¾stva činit produkt více či méné u¾itečným a na druhé strané ho zhodnocovat či znehodnocovat. Z tohoto postavení vyplývá potenciální zájmový rozpor mezi obéma kategoriemi dru¾stevníkù i spojovací mùstek mezi aparátem státního i dru¾stevního sektoru, který samozřejmé nemusí být antagonistickým rozporem. Dru¾stevní vlastnictví a z jeho podstaty plynoucí manévrovací prostor i pro neřídící pracovníky, vét¹í role ekonomického ¾ivelného mechanismu trhu při vlastnickém sebepotvrzování s dopadem na ¾ivotní úroveò a realizaci, naopak sebou nese mo¾nost realizace dru¾stevních zájmù v rozporu s délnickou třídou a dal¹ími pracujícími ve státním sektoru a tedy i mo¾nost rùzných projevù tohoto rozporu v politice, ideologii, morálce, právu apod.

I uvnitř dru¾stevního kolektivu, budeme-li mít na paméti nejen společné, ale i zvlá¹tní rysy dru¾stevního vlastnictví ve srovnání se státním, pak mù¾eme dále diferencovat mezi dru¾stevníky podle kritérií hodnotové produktivnosti jejich práce a postavení. Zvlá¹té u pùvodních malých dru¾stev byla značná část nepočetného řídícího aparátu součástí pracovníkù produktivních – jak ve smyslu tvorby konkrétní u¾itné hodnoty (nejeden agronom se musel v případé potřeby chopit motyky či sednout za traktor a zootechnik naopak vidlí, aby slo¾il krmivo či vykydal hnùj, a i kdyby toho nebylo, jeho řízení mélo v sobé v daném čase daleko více prvkù bezprostředního dirigování pracovního procesu ne¾ role „dru¾stevního pohùnka“ – sledování dodr¾ování dohodnutých vlastnických rozhodnutí, např. o nerozkrádání dru¾stevního majetku

Vét¹inu řídících pracovníkù v¹ak stále více délba práce a její rostoucí náročnost vytlačila do role zprostředkované produktivních pracovníkù produkujících pouze hodnotu – formujících vlastnické podmínky realizace výrobního procesu, volbu podnikatelské strategie, alokace zdrojù, finanční toky, obchodní podmínky, účetnictví, ale také jednajících s nadřízenými orgány a orgány celospolečenského řízení v centrální či regionální roviné.

Ji¾ od prvních krùčkù protosocialistických dru¾stev existoval i neproduktivní řídící aparát, ov¹em zanedbatelný. Předseda stranické organizace nebyl uvolnéný, patřil k managementu dru¾stva a tak či onak se podílel na práci i produktivním řízení, jinak by ve vesnické komunité nevydr¾el. Teprve mnohem pozdéji přibývaly ¹kolky a jesle, knihovny apod., kulturní zařízení apod., kde ov¹em dost dobře nebylo mo¾né mluvit o řídícím aparátu, ani tito neřídící neproduktivní pracovníci nebyli nijak početní. Novou kapitolu v této oblasti začala psát a¾ velká sloučená dru¾stva a agrokomplexy, ale i pozdéji nehrála tato sociální skupina v celospolečenském rámci ¾ádnou roli, stejné jako skupina zaméstnancù – nečlenù dru¾stev.

Tím mù¾eme uzavřít tu nejpodstatnéj¹í kapitolu analýzy protosocialismu a získat základ pro odpovéï i na otázku charakteru procesu probéhlého v ŘSSR v l. 1968-69. Po Marxové vzoru jsme, jak doufáme, rozkryli charakter produktu vyrábéného za protosocialismu a ve kterém byl koncentrované vyjádřen i charakter zbo¾né pené¾ních vztahù. Podobné jako Marx v Kapitálu jsme přitom pochopili a vylo¾ili systém vlastnických vztahù a aktivit probíhajících v protosocialistické ekonomice a determinujících charakter celé společnosti, pochopili jsme a snad i dobře vylo¾ili charakter základních třídné sociálních, vlastnických i nevlastnických rolí jednotlivých tříd i sociálné ekonomicky, vlastnicky specifických skupin. Postupovali jsme s maximálním vyu¾itím metody i metodologie Marxova Kapitálu i dal¹ích revolučních my¹lenek klasikù teoreticko-logicky reprodukovat jádro výrobních vztahù i třídné sociální struktury protosocialismu, jako jistého omezené progresivního, vedlej¹ího prototypu cesty ke komunistické společensko-ekonomické formaci. Řtenář, zvlá¹té ten, který néco z díla klasikù zná a není negativisticky orientován jak stalinskou, tak bur¾oasní ideologií, která mu brání porozumét na¹emu (i klasikù) zpùsobu uva¾ování, nech» posoudí, nakolik se nám to podařilo.

Josef Heller, 14. 1. 2018

Pokračování textu ZDE


PhDr. Josef Heller, CSc. (19. 8. 1947-12. 2. 2018) absolvoval Filosofickou fakultu University Karlovy, pracoval v Méstské politické ¹kole v Praze, poté byl pracovníkem katedry marxismu na Institutu vzdélávání védeckých kádrù ŘSAV. Po převratu v roce 1989 byl analytikem odborného zázemí ÚV KSŘM, členem Teoreticko-analytického pracovi¹té, pozdéji do roku 2013 Centra strategických a teoretických studií ÚV KSŘM. Publikoval ve Filosofickém a Sociologickém časopise a v interních tiscích ŘSAV, v samizdatech a na webových stránkách KSŘM, v Haló novinách a Alternativách. Je spoluautorem publikací Heller, Neu¾il a kol. – „Kdopak by se Marxe bál“, „Bojíte se socialismu?“ a sborníku „Socialismus pro 21. století“.


Související články:
(Obecné problémy levice)

Socialismus a Pra¾ské jaro (literatura) (10.06.2018)
Socialismus a Pra¾ské jaro (3) (10.06.2018)
Socialismus a Pra¾ské jaro (10.06.2018)
Tys dopadla, levice! (07.11.2017)
O jakou revoluci ¹lo? (13.10.2017)
Na¹e politika a 100. výročí dekretu o míru (01.06.2017)
Volby? Volby! (11.04.2017)
Co je levicové? (09.03.2017)
Příchod jara (12.02.2017)
Imperialismus – netradičné jako období čekání na nového globálního hegemona (01.12.2016)
Quod licet Jovi ...? (31.05.2016)
Vrátit víru v budoucnost (29.01.2016)
KKE a "Pra¾ská deklarace" (04.06.2015)
Rentiérský stát (31.05.2015)
Společnost a levice na kři¾ovatce (26.05.2015)
Deklarace Mezinárodní konference KSŘM (24.05.2015)
Úvahy o dal¹í cesté hnutí (24.05.2015)
Ke dvéma aktuálním otázkám hnutí (24.05.2015)
Kritika současných reformistických tendencí demokratického socialismu (07.05.2015)
Potřeba koalice levice a iniciativ (12.04.2015)
Řeho (ne)třeba se bát (05.02.2015)
Jak skončí kapitalismus? (2) (26.12.2014)
Jak skončí kapitalismus? (26.12.2014)
Sociálné demokratické programy (25.12.2014)
Hegemonie: genealogie pojmu (2) (24.12.2014)
Hegemonie: genealogie pojmu (24.12.2014)
Levice mù¾e vyhrát (17.12.2014)
Návrh programu naší strany (03.12.2014)
Zahájení programové diskuse (19.11.2014)
Spojování sil a společné akce jsou nutné a možné (23.04.2013)
Naše poznanie o spoločnosti alebo Definícia pojmu socializmus. (12.04.2013)
Vzor Fico? (11.02.2013)
O společenských pomérech v Rusku (02.02.2013)
Volby: vítézové a poražení (19.11.2012)
Diskuse na levici (26.06.2012)
Otevřený dopis Michalise Matzavinose adresovaný ÚV KKE (24.06.2012)
K volbám v Øecku (19.06.2012)
Zménit svét bez převzetí moci, marxistické vydání (04.06.2012)
Prožíváme globální jaro (19.05.2012)
O výstupu na vysoké hory (02.11.2011)
SPaS má skutečné potenciál propojit radikální a umírnénou levici (16.06.2011)
Jsou občané sami proti sobé? (31.01.2011)
Výzva k vytvoření Spojenectví Práce a Solidarity (25.11.2010)
Hledejme program pro všechny od středu doleva (19.11.2010)
Jak je to s mírou zisku? (13.11.2010)
Proč si toho nikdo nevšiml? (01.11.2010)
Iluze nesmiřitelnosti (18.10.2010)
Za limit kapitálu (2) (04.10.2010)
Za limit kapitálu (04.10.2010)
Keynes nebyl socialista, ale… (01.10.2010)
Matematický model uplatnenia neoekonómie v komunite (01.10.2010)
Spoločenská objednávka (01.10.2010)
Manifest radikálního liberalismu (14.09.2010)
Na jakou védu se bude muset levice obrátit? (06.09.2010)
Levice musí začít komunikovat (17.08.2010)
Rušno v levicových intelektuálských kruzích (06.08.2010)
Bez spolupráce na levici nebude hledání cesty úspéšné (02.07.2010)
Připutovalo Internetem . . . (16.03.2010)
Méné rozhořčení – více přemýšlení (Anti-Heller) (14.07.2009)
Anti-Jumr (14.07.2009)
Détská nemoc „levičáctví” v komunismu (11) (20.06.2009)
Détská nemoc „levičáctví” v komunismu (10) (20.06.2009)
Détská nemoc „levičáctví” v komunismu (9) (20.06.2009)
Détská nemoc „levičáctví” v komunismu (8) (20.06.2009)
Détská nemoc „levičáctví” v komunismu (7) (20.06.2009)
Détská nemoc „levičáctví” v komunismu (6) (20.06.2009)
Détská nemoc „levičáctví” v komunismu (5) (20.06.2009)
Détská nemoc „levičáctví” v komunismu (4) (20.06.2009)
Détská nemoc „levičáctví” v komunismu (3) (20.06.2009)
Détská nemoc „levičáctví” v komunismu (2) (20.06.2009)
Détská nemoc „levičáctví” v komunismu (20.06.2009)
Schovej babičce její občanku (16.06.2009)
Tahle zemé není pro starý (14.06.2009)
Jednota levice a budoucnost (18.05.2009)
Co s krizí? (17.05.2009)
Trh a reálný socialismus (06.05.2009)
Zemřel nám Bob (31.03.2009)
Postkomunistický manifest (26.01.2009)
Cesty vpřed bývají i návratem … (12.12.2008)
Sága italské levice „první generace”, aneb co vyvádél krejčí z Ulmu (21.10.2008)
Relativní zmenšování variabilní části kapitálu béhem akumulace a koncentrace, která ji provází (15.10.2008)
Genese prùmyslového kapitalisty (22.09.2008)
Déjinná tendence kapitalistické akumulace (21.09.2008)
Nékolik poznámek k nékterým komentářùm (08.08.2008)
Marx a dvé linie boje proti moci privilegovaných v déjinách (06.05.2008)
Marx a marxizmus versus Kapitál II. (06.05.2008)
Marx a marxizmus versus Kapitál (28.04.2008)
Historie téméř detektivní (17.04.2008)
O správné správé (04.04.2008)
Test teorie praxí: vezmi ideologii za slovo! (17.03.2008)
Jak S. K. Neumann velebil schumpeterovské podnikatelství… (11.03.2008)
Jan Bystrý, nakladatel (11.03.2008)
Od Lenina až k levičáctví v Řesku (21.01.2008)
Bludný kruh české levice (14.01.2008)
Ta událost na Labutí řece (10.12.2007)
Zájem zahraničních komunistických stran o internacionalizaci vzdélávání stranických kádrù (10.12.2007)
Idea Levice (09.08.2007)
Neofeudální manifest? (30.07.2007)
Levice kontra pravice (30.07.2007)
Rovnost (nebo nerovnost) šancí (03.07.2007)
Spravme si poriadok so slovičkami (07.06.2007)
Hleïme si víc toho, co nás spojuje! (01.06.2007)
Proč mladí nechtéjí volit konzervativní strany (10.05.2007)
Vzpomínka na Bondyho v Salonu Práva (22.04.2007)
Nejsem zapšklý stařec (22.04.2007)
Pod babylonskou véží (2) (21.04.2007)
Pod babylonskou véží (1b) (21.04.2007)
Pod babylonskou véží (1a) (21.04.2007)
Pod babylonskou véží (21.04.2007)
Hodnoty a zájmy v současné české společnosti (20.04.2007)
Řo príde po ideológii rozvoja a globalizácii? (06.04.2007)
Marx nebyl prorok, ale ... (30.03.2007)
Jsou klasická marxistická paradigmata překonána? (29.03.2007)
677 (XVII. kapitola) (16.03.2007)
Podstata komunismu (11.12.2006)
The opposite of anti-communism is not communism but democracy (05.12.2006)
Protikladem antikomunismu není komunismus, ale demokracie (04.12.2006)
Demokracie je skutečným základem komunistické a socialistické myšlenky (28.11.2006)
Usilujme o pochopení historie – bez předsudkù a bez snah o její zneužívání (01.11.2006)
S komunisty se mluví. (18.10.2006)
Nepodpořil jsem Stranu zelených, ale kauzu, kterou zastupuje (12.08.2006)
Sejdeme se u fontány? (30.04.2006)
Lucii k MDŽ (08.03.2006)
Úvaha o vývoji ¾udskej spoločnosti (05.03.2006)
Sociální demokracie (02.03.2006)
Dopis delegátùm XXI. sjezdu KSŘ (25.02.2006)
Co je levice? (07.02.2006)
Potenciálné nejnebezpečnéjší fáze imperialismu (15.01.2006)
Příčiny neúspéchu sovétského modelu socialismu v ŘSSR (05.01.2006)
Předmluva k českému vydání „Zásad komunismu” (15.12.2005)
Antikomunismus podle Marxe? (14.12.2005)
K pojmu levice dnes (07.12.2005)
Jedna ruka netleská… (28.11.2005)
Nejistý triumf demokratického kapitalismu (15.11.2005)
Volný čas jako ekonomická kategorie (13.11.2005)
Marx není zcela mrtev (06.11.2005)
Pojem socialismu a historická zkušenost (06.11.2005)
Proč je dnes pro nás dùležitý Spinoza (06.11.2005)
Tři variace pro Horní Jiřetín a Řernice (27.10.2005)
Pohřeb odborové demokracie? (25.10.2005)
Návrat Karla Marxe (16.10.2005)
K otázkám české levice (15.10.2005)
Kuba proti blokádé (13.10.2005)
Smrť politiky a budúcnosť verejnosti (2) (12.10.2005)
Trika a triky proti přirozenosti (05.10.2005)
Smrť politiky a budúcnosť verejnosti (1) (04.10.2005)
Konec klidných časù (26.05.2005)
Zarazilo nás vzývání Stalina a Kim Řong-ila (26.04.2005)
Úvaha (trochu hravá) o svobodé a levici (13.04.2005)
Konference Levicového klubu (17.02.2005)
Víra v pokrok je bláznivá (15.02.2005)
Deset knih českého levičáka (15.02.2005)
Zelená na levačku aneb Proč nemohu být „novodemokratem” (04.02.2004)
Levicová politika pro 21. století? (30.11.2003)
Politika levice ve véku přechodu (31.05.2002)
Jak Lenin udélal z konkrétního obecné (23.01.2002)
Revoluce! (12.07.2001)

[Akt. známka (jako ve škole): 1,00 / Počet hlasù: 1] 1 2 3 4 5

Celý článek | Autor: Josef Heller | Počet komentářù: 0 | Přidat komentář | Informační e-mailVytisknout článek

červené návéští   Hlavní zprávy červený nadpis

zelené návéští   Novinky zelený nadpis
16.04.2018: Letní univerzita Evropské levice 2018
Letní univerzita EL se koná ve dnech 11. a¾ 15. července 2018 ve Vídni pod mottem "Dialog pro pokrok v Evropé. 200 let od narození Karla Marxe, 100 let od konce 1. svétové války. Bli¾¹í informace o účastnickém poplatku a registrační formulář jsou k dispozici na stránkách Evropské levice.

16.06.2017: Opét útoky spamovacích robotù
Do¹lo k opakovaným útokùm robotù sázejících do komentářù texty s podivnými "inzeráty" (podle v¹ech známek činskými). Jen poslední dvé dávky představovaly více ne¾ 200 téchto pseudokomentářù, které ma¾eme. bahis siteleri

16.06.2017: Nékdo/néco zde krade ¾ a ¹?
V uplynulých dnech do¹lo k technické závadé, v jejím¾ dùsledku se "beze stop" z nékterých článkù (ale i z vét¹iny komentářù) ztratila v¹echna písmena "¾" a "¹" (nebo jenom jejich emosčást). Za závadu se omlouváme a na jejím odstranéní pracujeme (zatím pátráním po příčiné).

09.05.2017: Pietní akt na Ol¹anech
Jako ka¾doročné, i letos polo¾ila 9. 5. v 9 hodin delegace zástupcù CV SDS a výboru pra¾ské organizace SDS kvétiny k památníku padlých rudoarméjcù na ol¹anském hřbitové. Při té přile¾itosti jsme pietné vzpomnéli i padlých dal¹ích armád (včetné československé), kteří jsou na Ol¹anech ulo¾eni.

červené návéští   Anketa červený nadpis
V současnosti rozvířil hladinu návrh přijmout do ŘR 50 syrských válečných sirotkù. Co si o ném myslíte?

V Sýrii ani ¾ádní váleční sirotci nejsou.
1671 (1671 hl.)
Nebrat! Je¹té by nás podřezávali.
1263 (1263 hl.)
Konečné nékdo uva¾ující lidsky.
1201 (1201 hl.)
A» se ka¾dý stará o sebe, nic nám do nich není.
838 (838 hl.)
Je to sice politikum, ale krok správným smérem.
1458 (1458 hl.)
Radéji bychom méli zvý¹it svou ostudné nízkou rozvojovou pomoc.
1152 (1152 hl.)
Prohnilý humanismus !!
841 (841 hl.)

Celkem hlasovalo: 8424


zelené návéští   Vyhledávání zelený nadpis


na nových stránkách

Rozšířené vyhledávání
Tématické skupiny
Seznam autorù


Google

web
sds.cz
blisty.cz
bbc.co.uk

zelené návéští   Va¹e komentáře zelený nadpis
[15.05.2018 19:15:23]
josef mikovec
Bohumír ©meral - Mučedník ztracených a vysnéných příle¾itostí http://www.novarepublika.cz/2018/0 5/frantisek-ferdinand-s ...

[15.05.2018 18:54:53]
josef mikovec
Zde jest zku¹ební kámen, na ném¾ se doká¾e, zdali jsme opravdu v dost zralí, dost socialističtí, abychom opravdu stali se v Rako ...

[21.03.2018 17:10:12]
n
Snad se néco doví,!

[19.11.2016 10:28:45]
l&s
Doplnéní k Peroutkovi - Zemanùv projev byl mínén dobře, bohu¾el se v ném dopustil dehonestujícího pře¹lapu, kdy¾ prohlásil, ¾e Per ...

[27.02.2016 10:01:56]
l&s
Řlánek pana Bélohradského není k dispozici, tak jen pár postřehù k této stati. Paní Neudorflová sice správné píše, že je chyba, k ...

[28.10.2015 09:08:14]
-ik
Dobrý den pane ©lemendo! To, co jste napsal, je konstatování stavu. A co navrhujete jako pokus o naznačení cesty? Já mysl ...

[04.09.2015 14:20:12]
n
Samozřejmé, ¾e ji¾ té¹ím na shromá¾déní, jako posledné na Václaváku. Doufám, ¾e nebude chybét pán ©afr, kterého tímto srdečné zvu. ...

[13.08.2015 13:11:01]
n
SDS leží v žaludku tomu zoufalému tapetáři, takže je moc známá a okolí se musí postarat o její prosazení. Prohra s US a tím i se s ...

[13.08.2015 01:44:03]
-ik
Jestli že se mi zdá, že militantní skupiny dosahují lepších výsledkù, mél byc se podívat na sebe, zda nepracuji špatné. Oni mohou ...

[08.06.2015 21:05:37]
-ik
"význam evropské levice pro vývoj ve svété a její podíl na jeho spoluutváření (globalizace, přenos zkušeností z jiných čá ...

[25.05.2015 14:58:27]
n
Lidstvo v rozvinutých zemích a tím myslím i na¹i zemi, ji¾ dosáhli hranic dal¹ího materiálního pokroku a jeho dal¹í zvy¹ování je n ...

[25.05.2015 08:21:23]
l&s
"Proč se myšlenka lidové fronty boje proti fašismu prosadila v našem hnutí, až když bylo fakticky pozdé? Bylo vùbec možné, ab ...

[13.05.2015 09:45:10]
Milan Neubert
-iku, napsal jste víc vécí, s řadou souhlasím. Jednu námitku ale mám: dospéli jsme k závéru, že virtuální diskuse na webu nebo na ...

[10.05.2015 23:25:51]
-ik
Mám pocit, pane Neuberte, že jste se o kontakt s lidmi ani moc nesnažil. Diskuse na stránkách SDS je nulová. A i v minulosti jst ...

[06.05.2015 10:38:48]
n
Vítám tapetáře. Řest tvoji práci. Podle množství zbytečné práce opravdu stojíš ...


Teze programu SDS
Teze programu SDS

Bahisikayet.com Extrabet Deneme bonusu Denemebonusuz.com

Deneme Bonus Veren Bahis Siteleri 2022

en iyi bahis siteleri

jetbahis-girisi.com

Rexbet-girisi.com

hovarda-girisi.com

mobilbahis giris

sekabet guncel adres

asyabahis guncel adres

Maltcasino

pinbahiskayit.com

Tyto stránky byly vytvořen prostřednictvím redakčního systému phpRS.