Druhá část teoretického příspévku Josefa Hellera s podtitulem Krize prvního pokusu o socialismus v ŘSSR v letech 1968-69 a její odkaz pro současnost, jak jej připravil mésíc před
svým náhlým skonem. Začátek Pepova politického testamentu naleznete
ZDE.
(Milan Neubert, 10. 6. 2018)IV. Strukturace protosocialistické společnosti
IV./a Třídy a skupiny státního sektoru
protosocialismu
Jaké aktivity v délbé práce podmínéné úrovní výrobních
sil a fixované ¾ivotem celých tříd a skupin se v protosocialismu promítaly
do hodnoty a zaji¹»ovaly svým vykonavatelùm specifický (ani u vlastnicky
privilegovaných skupin to nemusel být nadprùmérný – viz mistr nebo ¹patné
placený in¾enýr vedoucí cechu, příp. řadový aparátník KSŘ či úředník národního
výboru) přístup k spotřebním předmétùm a slu¾bám?
1) Hodnotu přirozené tvořili v¹ichni pracující, jejich¾
činnost byla v dané logice systému nutná pro tvorbu společensky uznané
u¾itné hodnoty. Nejde samozřejmé o jakoukoli UH, v logice systému leckdy
vznikaly UH, které nevstoupily do zhodnocovacího systému (plnéní plánu, přidélování
a tr¾ního odbytu) a nebyly uznány (např. produkce zastaralých výrobkù, které
nena¹ly odbyt, zbytečné vynalo¾ené slu¾by, UH vynalo¾ené formou naturální smény
mezi např. rùznými řemeslníky, slu¾by kamarádùm kvùli udr¾ení kontaktu nebo
tzv. „papalá¹ùm“, ale i lékařùm, vedoucím prodejen nedostatkového zbo¾í,
úředníkùm bytového odboru apod., velitelùm útvarù, ekonomickým mana¾erùm
apod.). Na druhou stranu je třeba vidét, ¾e prakticky neexistovala skupina,
její¾ ob¾iva by byla zalo¾ena výhradné na takovéto činnosti, i kdy¾ existovaly
skupiny, které pro takovouto produkci vécí a slu¾eb zcizovaly značné mno¾ství
společensky propláceného času a dokonce i společenských zdrojù (stavební
materiál, energie, pohonné hmoty, kancelářský materiál atd.) Tyto skupiny (slu¾by,
obchod, společenská správa) se ji¾ tímto atributem vymykaly společenským
integrujícím mechanismùm a byly potenciálními nositeli protispolečenských
tendencí. To se pak výrazné ukázalo při krachu systému a obnovování kapitalismu
U v¹ech téchto pracovníkù tvořících daným systémem uznané,
trhem, direktivami potvrzené UH musíme mít na paméti záva¾nou skutečnost.
Praktický podíl na tvorbé UH – a» u¾ jako véci přenosné, oddélené fyzicky od
tvùrce a v tomto oddélení pou¾itelné, nebo v podobé „tekuté“, od tvùrce
neoddélitelné a nepou¾itelné, zanikající okam¾ikem jejího provedení (tj.
slu¾by) nelze podle Marxe postupovat tak „skotsky“ (tj. mechanicky).[28]
Nelze jej omezit jen na ty, kdo pùsobili a¾ na konci celého
výkonu „souhrnného pracovníka“ – délníka u pásu, soustru¾níka, seřizovače,
horníka, traktoristu či dojičku, opraváře vécných komponent výroby, řidiče
vozidel přepravujících náklad atd. Ji¾ Marx tento proces vidél a zkoumal
v rámci moderní délby práce a kooperace aplikované v konkrétní technologii.
Bez ohledu na hodnototvorný aspekt, z čisté výrobné silového hlediska, sem
musíme počítat i bezprostřední dirigenty tohoto procesu – mistr, vedoucí cechu,
ale i konstruktér, aplikující védec – to jest ty, kteří by existovali
v jakémkoli ekonomicko-vlastnickém systému slučitelném s velkovýrobou
– tedy jak v kapitalismu, tak v protosocialismu nebo event.
v samosprávném socialismu.[29]
Tito pracovníci – protosocialističtí spoluvlastníci –
tvořili v protosocialismu jistou obdobou téch, kdo v kapitalismu
produkovali zbo¾í (i jako zbo¾í prodávané slu¾by vlastnéné kapitalistou) a byli
odméòováni z kapitalistova variabilního kapitálu, nikoli osobního dùchodu.
V protosocialismu, i při nízké míře reálného zespolečen¹téní, byli tito
pracovníci (spoluvlastníci, i kdy¾ formální) odméòováni ze společenského
spotřebního fondu vytvářeného i vynakládaného jak v lokálních kolektivech
(podnik, instituce), tak celostátné rozdélovaného prostřednictvím aparátu
centrálního řízení,
Při nejrùznéj¹ích výpočtech srovnávajících systémy, ¾ivotní
úroveò, mzdy apod. je zejména třeba vzít v úvahu, ¾e část odmény v¹ech
pracujících občanù, nejen téch produktivních, byla poskytována přes konstantní
a na výkonu jednotlivcù i kolektivù nezávislé celostátní bonusy (zdravotnictví
zdarma, dotace cen potravin i jiného zbo¾í (pro déti), levná doprava i
bydlení). Dnes u¾ i mnozí nekritičtí obhájci minulého systému chápou, ¾e, přes
celkovou humánnost téchto mechanismù odméòování, odebíraly tyto mechanismy
neprivilegovaným vrstvám motivaci pro práci i společensky nutné realizování
společenské dimenze vlastnictví, zvlá¹té kdy¾ nebyly spojeny s mo¾ností
rozhodovat o vlastnictví. Méné u¾ si tito analytici uvédomují význam toho, ¾e i
tyto obecné vcelku rovnostářské mechanismy byly ve vztahu k základnímu
kádru společenských spoluvlastníkù ZPROSTØEDKOVANÉ rozhodnutími zejména
centrálního řídícího aparátu, který nadto nebyl nijak demokraticky volen, ale
tvrdé reglementován politikou provádénou v zájmu předev¹ím řídícího
aparátu, tedy – nadnesené řečeno – v zájmu diktatury aparátu.
Opakované zdùrazòujeme, ¾e v na¹ich úvahách o zájmech
aparátu i neaparátu není podstatný rozdíl v ¾ivotní úrovni, v mno¾ství
dostupných spotřebních předmétù či slu¾eb apod.!!!!, i kdy¾ samozřejmé
existoval, výraznéji v SSSR či dal¹ích zaostalých zemích, méné výrazné
v ŘSSR a NDR a s vývojem systému a jeho poruchami sílil. Dùle¾itá je
v¹ak ta zprostředkovanost zapojení společenských spoluvlastníkù, tedy určité
stránky jejich vlastnické aktivity, do hodnototvorného procesu PROSTØEDNICTVÍM
specifické vlastnické funkce jedné třídy – řídícího aparátu a doplòkových
funkcí skupin pracovníkù obchodu, slu¾eb i nadstavby.
2) Ze společenského spotřebního fondu v¹ak nebyli odméòováni
jen v bodé 1 uvedení tvùrci P-produktu v pojetí tzv. souhrnného pracovníka.
Obdobné jako v kapitalismu méli s první skupinou společný znak
odméòování ze společenského spotřebního fondu i ne – producenti, kteří ov¹em
pracovali v protosocialistických podnicích i jiných typech pracovních
kolektivù, kteří s produkcí neméli nic společného, ale kteří představovali
tzv. faux frais (neproduktivní, ale v daném vlastnickém systému nutné
náklady). Marx touto otázku vysvétloval pomocí podobenství s Robinsonovým
ostrovem, kde by pro jakoukoli výrobu byli naprosto nepotřební a parazitní
např. obchodní zaméstnanci, bankovní úředníci, právníci, účetní,[30] dnes bychom k tomu mohli přidat celou sféru
marketingu, rùzné ochranky apod. Na tomto fiktivním ostrové by v dané
výrobé bylo mo¾né jen jediné vlastnictví – a to prvobytné pospolné. Takovéto
společenství by bez produktivní práce nebo při jejím omezení ¾ivilo tak
maximálné ¾eny pečující o déti a mo¾ná i néjaké staré lidi, případné
„uvolnéného“ ¹amana. Rozdélování by probíhalo bez hodnoty, ve formé
bezprostředních u¾itných hodnot.
Klasikové si ov¹em uvédomovali, ¾e rozvinutá prùmyslová
výroba umo¾òující v zásadé pouze kapitalismus (pozdéji se ukázalo, ¾e i
protosocialismus) se i z hlediska čisté technologického neobejde bez
v podstaté zbytečných neproduktivních činností a značného počtu námezdné
zaméstnaných pracovníkù tyto činnosti vykonávajících. Jen tak mohl být
produktivní kapitalismus jako systém. Byli si védomi i toho, ¾e námi vý¹e
uvedená „společenská dohoda“ a priori omezuje i přídél produktù výroby (i
slu¾eb) pro tyto neproduktivní a nevlastnící zaméstnance prodávající svou
pracovní sílu, tedy, ¾e jde o určitým zpùsobem vykořis»ované pracovníky a
zájmové spojence proletariátu. Marx ve svých sté¾ejních pracích to ukazoval na
obchodních příručích, účetních a dokonce i na pracovnících v pené¾nictví.
Jejich vykořis»ování v¹ak vidél jako zprostředkované vykořis»ováním téch
produktivních, a proto je do proletariátu jako takového neřadil. Byli to pro
néj svého druhu „bratranci“, ale nikoli bratři proletariátu, produktivní jen
z toho nej¹ir¹ího hlediska – smény pracovní síly za peníze jako variabilní
kapitál.
Dnes mù¾eme jen podtrhnout jeho jasnozřivost. Kapitalismus
sice silné tlačí na zmínéné vrstvy a nehodlá je néjak preferovat
v odméòování víc, ne¾ jak je dle kvalifikace zavedeno ve společnosti, ale
lze jen té¾ko popřít jejich existenční závislost na parazitních a za jistých
okolností odbouratelných i v kapitalismu činnostech či sférách, jako je
pené¾nictví či obchodní čachry, o zbytečné reklamé a marketingu nemluvé.
Tyto vrstvy v¹ak existovaly i v protosocialismu, a to
nejen ve formé pracovníkù obsluhujících omezené tr¾ní a zbo¾né pené¾ní vztahy,
ale i ve formé zaméstnancù ve sféře společenského řízení, správy a moci. I tady
musíme brát v úvahu technickou délbu práce uvnitř „souhrnného řídícího
pracovníka“ – na podniku i na ministerstvu, státní plánovací komisi, ve
stranickém, státním i jiném aparátu nefungoval samotný ředitel, tajemník,
ministr, vlastní plánovač ale leckdy zbytečné členitý a málo výkonný řídící
¹táb s nevýkonnými sekretářkami, kádrováky, apod., v obchodé nebyl
jen vedoucí, ale i fyzicky pracující pomocníci apod., v bance ostraha a
zaméstnanci provádéjící čisté účetnické, evidenční práce apod. V na¹em pojetí
nelze tuto kategorii občanù, tuto dokonce třídu omezit jen na tzv.
nomenklaturní kádry, stranický aparát, vidét jen generálního tajemníka,
politbyro, vládu, státní plánovací komisi nebo i ty výrobé značné vzdálené
ředitele podnikù i VHJ. Patřil tam mistr i ministr, sekretářka i poslední
úředník národního výboru, ale i ředitel ¹koly či nemocnice, dùstojník i
policista, ideolog i pracovník společenských véd.
Patřili jsem tam i my sami a řada na¹ich přátel i
sympatizantù s na¹ím formujícím se pojetím (pedagogických i
védecko-výzkumných pracovníkù v oblasti marxismu v ideologicky
kontaminovaných, zejména stranických, pracovi¹tích - ústavech i vysokých
¹kolách, kabinetech politické výchovy, armádním i policejním ideologickém
aparátu, a také zcela řadových učitelù, jejich¾ základní pedagogická funkce
nemohla být oddélená od realizace oficiální ideologie). Prosíme jen čtenáře,
aby podobné jako protosocialističtí kádrováci nezaméòovali objektivní třídní
příslu¹nost a aktivní prosazování ideologie a politiky dané třídy – řídícího
aparátu. I za feudalismu existovali biskupové a preláti na strané jedné a na
druhé strané obyčejní faráři typu Jana Husa, nemluvé u¾ o husitských
kazatelích, mni¹ích -vùdcích kacířských hnutí, kné¾ích padlých na barikádách
bur¾oasní i protosocialistické revoluce nebo i skrytých kacířích a osvícencích
¾ijících sice v relativním dostatku v zabezpečených klá¹terech, ale
svým celo¾ivotním dílem rozbíjejících a vyvracejících reakční ideologie a
dogmata. Je známý vztah klasikù i mnoha revolucionářù pocházejících
z vládnoucí třídy – F. E. Dzer¾inskij, L. B. Krasin, v bur¾oasní
revoluci abbé Mirabeau, markýz Lafayette – k jejich třídní příslu¹nosti a
výchozímu prostředí. Z historie i z reality protosocialismu jsou
naopak dobře známí ideologové a politikové reakčních tříd – bur¾oasie či dnes
u¾ i řídícího aparátu protosocialismu, pocházející z délnického prostředí
a aktivné prosazujících zájmy vládnoucích reakčních tříd (např. odborář¹tí
bossové v USA a Velké Británie, soc.dem. vùdci v kapitalistických
zemích, fa¹ističtí vùdcové, v protosocialismu stalin¹tí politikové a
realizátoři procesù, represí vùči nevinným, příslu¹níci mocenského aparátu
jednající proti zájmu své třídy a vùli vét¹iny občanù), o rùzných pracovnících
vyzdvi¾ených z délnického prostředí do politiky a ideologie a páchajících
tam obrovské ¹kody. Stačí si jen připomenout dva tak odli¹né krejčovské délníky
– Ladislava Zápotockého a Vasila Biµaka.[31]
Řást řídícího aparátu (mistr, vedoucí cechu, aktivné
praktikující lékař – člen vedení nemocnice, pedagogicky pùsobící ředitel ¹koly)
méla dokonce s délnickou třídou společný i ten podíl na tvorbé hodnoty a
společenské nadhodnoty spojený s realizací UH, který jsme popsali
v bodé 1. Vét¹í část řídícího aparátu se ov¹em na tvorbé hodnoty podílela
právé vý¹e zmínéným zprostředkováním první formy vlastnické aktivity
občanù – zjednodu¹ené - jejich profesní činnosti (NE V©ECH[32]), rozhodováním o alokaci společenských zdrojù
ve v¹ech dimenzích a na v¹ech úrovních (lokální i vy¹¹í – VHJ, kraj,
rezort, mezinárodní obchod), o míře vynalo¾ení a zpùsobu propojení téchto zdrojù
(např. potřeby pracovních míst, zpùsobu oceòování práce, rozhodování o tom, co
dostane délník jako svého druhu hodnotu pracovní síly – vzhledem
k spoluvlastnictví délníka tak jeho podílu na PS produktu, ale i na míře
připu¹téní k rozhodování. V tomto smyslu mél řídící aparát spolu
s nékterými dal¹ími skupinami vét¹í podíl na tvorbé hodnoty ne¾ samotný
produktivní pracovník (opakujeme znovu – hodnota není uchopitelný energeticky
vymezitelná substance, ale společenská nerovnoprávná dohoda o jejím ocenéní a
základním rozdélení), a to právé díky této skutečnosti zahrnující i rozhodnutí
o hranici mezi tím, co je pova¾ováno za podíl pracovníka za profesní činnost.
Pokud jde o mzdu – uvédomme si odli¹nost od kapitalismu, kde mzda jen stále
potvrzuje rozpor mezi vlastníkem a vykořis»ovaným pracovníkem, zatímco
v protosocialismu jen vyjadřuje nerovnoprávnost ve výkonu vlastnické
subjektivity a podílu příslu¹níkù určité skupiny na společenském nadproduktu.
Ta se vyjevuje a¾ jako výsledek rozhodování řídícího aparátu a míra
společenského sladéní rozhodnutí rùzných článkù aparátu pak rozhoduje o míře
společenskosti výroby i postavení tříd a skupin.
Na druhou stranu v¹ak ani při aplikaci na protosocialismus
nesmíme ztratit se zřetele fakt, ¾e i zde existoval jistý sociálné ekonomický,
vlastnický rozdíl mezi samotnými zaméstnanci bez lokální subjektivity. Od
nesubjektivity délnické třídy produkující hodnotu a protosocialistickou formu
nadhodnoty bezprostředné, spolu s produkcí UH (vécí i slu¾eb), musíme opét
s analogií na Marxe a kapitalismus alespoò v teoretické abstrakci,
„in potentio“, odli¹it pracovníky bez subjektivity, ov¹em v rámci útvarù
mimo souhrnného pracovníka – producenta UH. ©lo o pracovníky zaméstnané
v útvarech zabývajících se zprostředkované produktivní činností,
zprostředkujících společenský charakter výroby a vlastnickou subjektivitu
délnické třídy. Na první pohled se nabízí jednoduchá analogie – postavení
neřídících pracovníkù ve slu¾bách, obchodé, na úřadech, nadstavbových
institucích apod. – tedy prodavačù, bankovních úředníkù, řemeslníkù
v podnicích slu¾eb, např. v dost nechvalné proslulých OPBH –
obvodních podnicích bytového hospodářství, osobních ¹oférù, tzv. „panských
kočí“ na úřadech a v politickém aparátu (např. na ÚV KSŘ či v ministerstvech),
vrátných a uklízeček a dal¹ích profesí, které bychom mohli uvést.
Ne náhodou jsme zdùraznili, ¾e tuto otázku nastolujeme jen
v teoretické abstrakci, v rámci určitého abstraktního, ideálního
modelu. V realité toti¾ ¹lo o rozdíl nevýznamný, ba leckde se ani v realité
nenaplòující. I zde je toti¾ třeba aplikovat teorii „souhrnného pracovníka“ a
„souhrnného délníka“.[33] U vykonavatelù řady fyzických
profesí ve výrobních či dopravních podnicích by bylo neplodné konstatovat, ¾e
uklízečky, vrátní, obchodní „příručí“, skladoví délníci, prodavačky či slečny u
bankovní přepá¾ky, prùvodčí ve vlacích a hlídači a ostraha v¹eho druhu neřídí a
neovlivòují společenskost práce a subjektivitu délnické třídy, ¾e do této třídy
patří a z vlastnického hlediska se od ní neodli¹ují a ¾e podobní pomocní
pracovníci se li¹í jen co do konkrétní práce, který¾to rozdíl Marxe nezajímal.
Příli¹ bychom asi nezaujali ani připomínkou, ¾e tito
pracovníci by nebyli na Robinsonové ostrové a ¾e jsou tedy jen „faux frais“,
neproduktivní, pouze charakterem civilizačního vývoje a daným vlastnickým
systémem potřebné nutné, ale neproduktivní náklady.
Na druhé strané jsme v¹ak vícekrát poukazovali na
skutečnost, ¾e vlastnicky jednotné (souhrnný pracovník) a jen profesné
diferencované a tudí¾ od délnické třídy vlastnicky odli¹né jsou kolektivy zprostředkované
produktivních pracovníkù – řídící ¹táby, včetné sekretářek a písařek,
obchodní podniky, kde podpultismus nemusí provozovat jen vedoucí, kolektivy
pracovníkù slu¾eb, které byly leckdy jen formálním sdru¾ením individuálních
podnikatelù – melouchářù, ¾e protekci nemusí zařizovat vedoucí studijního či
bytového oddélení, tajemník OV či KV KSŘ a ¾e subjektivitu mù¾e projevit i
vrátný či uklízečka, o zdravotní sestře a učitelce nemluvé. Jinak řečeno –
nositeli lokální vlastnické subjektivity byl „souhrnný řídící ¹táb, „souhrnný
okresní či krajský aparátník“, „souhrnný národní výbor“ či „souhrnný
obchodník“, „souhrnný opravář“ atd. Nelze říci, ¾e by neřídící zaméstnanci
obchodu či podniku slu¾eb byli zbavováni nadhodnoty zásadné jiným zpùsobem ne¾
ředitel továrny a délníci v této továrné (nemluvím o pravidlech diferencovaného
odméòování rùzných kategorií zaméstnancù či rùzných podnikù a regionù
stanovených v rámci systému řízení řídícím aparátem, ani o rozdílných
objektivních mo¾nostech jejich obcházení, přijímání úplatkù a protislu¾eb
apod.)
Není zde tedy analogie ke kapitalistickému vykořis»ování
obchodních zaméstnancù či účetních podmínéném vykořis»ováním bezprostředné
produktivních délníkù ve výrobé.[34] Je tu v¹ak
specificky protosocialistický jev – závislost zprostředkované produktivních či
neproduktivních kolektivù na nastavení pravidel pro míru subjektivity a
odméòování délnické třídy i dal¹ích bezprostředné produktivních tvùrcù UH i
hodnoty a nadhodnoty, neboli, při jisté redukci, odvozenost role
zprostředkované produktivních kolektivù od role délnické třídy. Z toho pak
vyplývá i závislost neřídících pracovníkù zprostředkované produktivních útvarù
na projevování lokální subjektivity řídících pracovníkù, co¾ je spojuje
s řídícím aparátem a i oddéluje od délnické třídy. V podmínkách
protosocialismu trpícího nedostatkem pracovních sil a garantujícího
zaméstnanost v¹em občanùm (uklízečka nebyla tak dalece závislá na tom, aby její
řídící ¹táb uhrál zbytečnou existenci byrokratické instituce či pseudovédeckého
ústavu) hrají ov¹em tyto rozdíly zanedbatelnou roli a lze od nich abstrahovat.
Z uvedeného pak vyplývá pro stalinisty té¾ko
pochopitelná skutečnost. Proto¾e tu jde o rozdíl ve vlastnické subjektivité
mezi délnickou třídou vybavenou pouze první mo¾ností být vlastnickým subjektem,
mo¾ností po výtce potenciální, a řídícím aparátem (i nékterými dal¹ími
skupinkami – viz vý¹e – slu¾by, obchod, správa) lze hovořit o aparátu jako o
třídé. Je tu – z hlediska Leninovy definice tříd – odli¹ný vztah
k výrobním prostředkùm (velmi omezená vlastnická subjektivita oproti
prostoru pro lokální subjektivitu řídícího aparátu) i odli¹ná role ve
společenské organizaci práce. Také zpùsob a velikost nabývání spotřebních
prostředkù je odli¹ná – u délníka i jemu blízkých zaméstnancù je podíl na
spotřebé zprostředkován rolí řídícího aparátu, která se promítá i do
produktivnosti výroby a tedy i velikosti spotřebního fondu, nemluvé u¾ o tom,
¾e pravidla rozdélování fondu stanovuje jen řídící aparát. Ten naopak ve
spotřebé rozhoduje sám o sobé, i kdy¾ to neznamená, ¾e si musí automaticky
přidélit nespravedlivý podíl.
Stalinisté, ale i jejich mnozí odpùrci uvnitř levice i mimo
ni, si ale neuvédomují i druhou stránku postavení aparátu, kterou jsme ji¾
popsali v souladu s Leninovou představou o neantagonistických, tedy
nevykořis»ovatelských třídách. Přes v¹echny nedokonalosti byl
protosocialistický aparát třídou nového typu, odli¹nou od bur¾oasie, nakročením
k odumření tříd. Nebyl třídou vykořis»ovatelskou v tom smyslu, ¾e by byl
systémové a parazitné ¾iv z nadhodnoty vyprodukované jinými třídami a jeho
sociální rolí a tedy hlavní motivací by bylo v¹emo¾né redukovat a omezovat
spotřebu délnické třídy. Svoji odménu čerpal na základé výkonu téch funkcí, bez
kterých by to v podmínkách protosocialismu ne¹lo, nemohl nerespektovat
potřeby délnické třídy i jiných skupin a podíl, který jim poskytl na výnosu,
nemohl být neomezené redukován. Jádro role aparátu bylo ve funkci jistého
společenského správce svéřených prostředkù i ¾ivé síly. Hlavním negativem jeho
role v¹ak byl a¾ příli¹ velký manévrovací prostor pro prosazování jeho
lokálních zájmù a malá účinnost celospolečenských mechanismù slaïujících
mnohost řídících funkcí aparátu. Odtud ty dal¹í i nadstavbové souvislosti, o
kterých jsme psali vý¹e.
3) Z Marxovy metodologie vyplývá je¹té jedna otázka
podstatná pro charakteristiku vlastnické či nevlastnické subjektivity skupin
občanù protosocialistické společnosti. Od Marxe víme, ¾e v kapitalismu
vedle ¹íře i ú¾eji pojímaných produktivních, přímo či zprostředkované
vykořis»ovaných pracovníkù existovala v kapitalismu i vedlej¹í, tzv.
slu¾ebná třída existující mimo základní vztah kapitalismu zahrnující jednak ty,
kdo byli placeni z dùchodu kapitalisty (osobní ¹ofér, bodyguard, slu¾ka,
guvernantka détí), jednak víceméné státní zaméstnance (dnes i zaméstnanec
politických stran, odborù, společenských organizací, církví atd.) placené přes
dané (dnes i členské příspévky atd.) přerozdélených ziskù kapitalistù a mezd zaméstnancù
či příjmù malobur¾où. Existovalo néco analogického i v protosocialismu?
Existovala v protosocialismu neproduktivní (ve vlastnickém smyslu)
slu¾ebná třída?
Z pozic na¹í metodologie zní odpovéï – ano. ©lo ale o
vcelku zanedbatelnou slo¾ku společenské struktury.
a) Velmi okrajová byla skupina osobních zaméstnancù (např.
pomocnice v domácnosti, dohled nad détmi, zahradník) placených z mezd
jiných zaméstnancù či dùchodcù, ov¹em i u téch byla takováto ob¾iva vét¹inou
jen doplòkem ke mzdé či dùchodu.
Příjmy získané přímo od konsumentù mély často formu ¹edé,
neoficiální ekonomiky provozované na úkor státních či dru¾stevních podnikù a
institucí vét¹inou v podobé úzkoprofilových řemesel či stavebních prací,
nicméné nelze podcenit rozsah takovéto ekonomiky i ztráty zpùsobené na
společenských zdrojích témito téméř soukromými podnikateli se společenským
majetkem. Je¹té citelnéj¹í v¹ak bylo, ¾e na této bázi de facto existoval styl
¾ivota i my¹lení charakteristický pro malobur¾oasii a bur¾oasii. Ne náhodou se
po velkém třesku právé z této skupiny vygenerovala významná část nové
bur¾oasie, ba lumpenbur¾oasie prorostlé s kriminálním podsvétím.
b) Daleko vét¹í význam méla skupina neproduktivních
pracovníkù odpovídající analogicky tzv. „ideologickým stavùm“, o nich¾ se
zmiòuje Marx – tj. tém, kdo jsou placeni z přerozdélených příjmù a vnucují
společnosti své pochybné slu¾by – tvorbu ideologie, nábo¾enství, uméní
po¾adované bur¾oasií, soudci a advokáti, policisté, vojáci i kné¾í a
pochopitelné i politikové – tedy v¹ichni „slu¾ebníci“ kapitalismu jako systému,
plnící pro kapitalisty ideologické a politické či mocensko-potlačovatelské
funkce.[35] Analogii s touto Marxovou
charakteristikou příslu¹né skupiny v kapitalismu v¹ak nelze přehnat. Není
nijak sporné, ¾e ani v kapitalismu díky existenci státních, na zisk
kapitalisticky provozovaných podnikù nepatří do neproduktivních, slu¾ebných
pracovníkù zaméstnanci státních výrobních a obchodních podnikù, védeckých
institucí podnikajících na zisk, personálu státních nemocnic a ¹kol, a podnikù
slu¾eb, ziskových kulturních a sportovních institucí apod., které mù¾eme
zařadit mezi vý¹e zkoumané skupiny ¹íře či ú¾eji produktivních pracovníkù,
příslu¹níkù i spojencù délnické třídy.
Od Marxových dob také značné stouply nároky na zabezpečení
slu¾eb civilizačné nevyhnutelných, přesahujících rámec jednoho systému, jako je
např. boj proti kriminalité, nutná společenská správa a organizace, práce
s informacemi, vzdélávání a osvéta apod., tak¾e u pracovníkù v této
sféře nemù¾eme vidét jen jejich ideologickou, politickou, pota¾mo
mocensko-potlačovací stránku jejich společenské role, ale i stránku obecné
nutnou, civilizační. Nezřídka se např. u kriminalistù obé stránky jejich role
střetávají a i tyto skupiny se stávají volnéj¹ími spojenci proletariátu. Je¹té
to zesiluje fakt, ¾e kapitalisté na téchto skupinách výrazné ¹etří a náklady na
né se sna¾í přesunout na pracující a malobur¾oasii, co¾ méní potenciální
spojenectví v reálné (stávky policistù, státních zaméstnancù apod.).
V protosocialismu, kde mél stát a jeho základna –
aparát komunistické státostrany monopol na tyto obecné nutné funkce a kde
objektivné existoval vysoký stupeò objektivní jednoty tříd a skupin, pokud jde
o základní zájmy daný společenským spoluvlastnictvím a kde existovala také vysoká
rovnost v placení daní a dávek, se role „státní“ slu¾ebné třídy je¹té více
relativizovala. Nadto – vládnoucí aparát byl natolik provázaným celkem, kde se
v konkrétních ¹tábech, podnicích, institucích, u konkrétních jednotlivcù,
tésné propojovaly funkce ekonomicko-vlastnické, ideologické i politické, ¾e se
v ném dá jen je té¾ko určit, nakolik jeho slo¾ky patřily do bezprostředné
(to jen výjimečné) či do zprostředkované produktivních skupin produkujících
hodnotu a nadhodnotu či zda ¹lo o skupiny plnící výhradné funkce vyjadřující
specifické zájmy vládnoucí třídy a její politické elity, a to na účet státních
či stranických, (resp. společenských organizací) získaných přerozdélením mezd.
Je ov¹em fakt, ¾e s vyčerpáváním mo¾ností a progresivity systému se i ve
vnímání veřejnosti rozdíl mezi výkonem slu¾eb v zájmu aparátu a obecné
potřebných funkcí zvýrazòoval a přená¹el i na celé typy pracovi¹» (kacířství
jako zále¾itost ideologického aparátu, naopak tvrdá obrana systému jako
zále¾itost mocensko-potlačovatelských aparátù, zejména tajných slu¾eb). Přes
v¹eobecné prolínání rolí a funkcí lze tento protosocialistický typ, převá¾né
neproduktivní, slu¾ebné součásti řídícího aparátu identifikovat. I on byl
spojen s ostatními slo¾kami aparátu spojené ov¹em s ostatními slo¾kami
aparátu oním volnéj¹ím prostorem pro svou subjektivitu, projevujícím se třeba i
kontraproduktivné vzhledem k účelu existenční ideologické funkce (volné
rozhodování ideologickou funkci vykonávajících pracovníkù o náplni své pracovní
doby, přesném zaméření svých výstupù, mo¾nost „¹idit“ oficiální funkci a bádat
v rùzných kacířstvech, zejména v takových kacířských učeních, jako
byly autentické texty K. Marxe, B. Engelse, V. I. Lenina,
příp. i L. Trockého či Milovana Djilase, o západních autorech nemluvé).
Při zkoumání procesu zahnívání a pádu protosocialismu nás
samozřejmé zajímá převá¾né negativní stránka lokální vlastnické subjektivity –
únik před plnéním plánu, práce vykazovaná „jako“, setrvačnost byrokratických
mechanismù, zastírání rozkrádání materiálu a zneu¾ívání pracovní doby atd.
Tento prostor v¹ak nemusel v¾dy slou¾it omezeným zájmùm aparátu jako třídy. Tak
jako kriminalista na západé při vy¹etřování vra¾dy nemusí nutné zavírat oči
před pachatelem spojeným se zájmy notáblù velké korporace, tak také
kriminalista v protosocialismu přes v¹echny tlaky ze stranického
sekretariátu nemusel nutné tolerovat výstřelky papalá¹ských détí. Tak jako mohl
na západní université učit marxismus pedagog a badatel odmítající a kritizující
mainstreamové prokapitalistické teorie, mohli i učitelé marxismu
v protosocialismu buï opakovat dogmata, nebo seznamovat posluchače
s vlastním kritickým a proti elité zaméřeným, i kdy¾ dùsledné marxistickým
bádáním. Pro vývoj společnosti to ov¹em podstatné nebylo.
Paradoxné bylo zejména ve společenských védách i
v politickém aparátu nemálo téch pracovníkù placených za realizaci
deformované ideologie a politiky aparátu, ale fakticky se ve své činnosti
s touto ideologií rozcházejících a pùsobících proti ní – tedy jakési obdoby
chudých kné¾í jako kontraproduktivních (z hlediska systémového účelu),
rozvracečských odno¾í prohnilé feudálné potlačovací ma¹inerie. Roli téchto
„kacířù“, k nim¾ jsme patřili i já a moji kamarádi, nelze ov¹em
přeceòovat, proto¾e ¾ádná progresivní ideologická činnost nemohla překonat
diktát negativních praktických zku¹eností rodících se ze systému a forem vlády
aparátu, zejména v politice. Vét¹ina téchto pracovníkù – pokud nepodlehla
bur¾oasní ideologii či védomé či nevédomé nepře¹la k prokapitalistickým,
zvenčí dirigovaným silám havlovského a bendovského typu, co¾ se délo
v pomérné ¹irokém méřítku (zvlá¹té u obétí normalizace), neméla chu»
vystoupit proti systému a spáchat tak i s rodinou společensko-existenční
sebevra¾du. Bez toho bylo na¹e kacířství pouhým ¹epotem, kterému ¹iroké vrstvy
nemohly rozumét, tak¾e přijímaly bur¾oasní a dokonce prioritné pravicové
liberální ideologii. Na na¹i obranu lze pouze uvést, ¾e i kdybychom se
k té profesní a společenské sebevra¾dé odhodlali, sotva by se o tom díky
péči mocenského aparátu nékdo dozvédél. V tom bylo na¹e postavení hor¹í
ne¾ u zvenku řízeného a placeného, spí¹e pravicového disentu. Jako jediné plus
si mù¾eme připsat snad jen to, ¾e jsme neztratili kontakt se skutečným
marxismem a sna¾ili se ho rozvíjet, by» i do ¹uplíkù, a ¾e jsme nepodlehli
svùdné a primitivní logice stalinismu, který se po velkém třesku zrodil
v části pora¾ených vrstev aparátu a přisál se na KSŘM.
Potom, co jsme s vyu¾itím na¹ich ¾ivotních zku¹eností
stručné připomnéli, ¾e představa o jakémsi automatickém odrazu
ekonomicko-vlastnického postavení i do my¹lení, zejména ideologické orientace,
a volního jednání (zejména v politice), se je¹té na závér této kapitoly
vra»me k určitému shrnutí charakteristik, které zakládají třídné sociální
role jednotlivých tříd i skupin.
Základním výsledkem na¹eho zkoumání je poznání skutečnosti,
¾e v rámci nedokonale společenské výroby v této boční vétvi
nekapitalistického vývoje není ¾ádná třída či sociální skupina zásadné oddélena
od výrobních prostředkù. U v¹ech je v¹ak toto spojení více či méné
zprostředkováno. Přitom se v¹ak projevují i vét¹í či zásadní nerovnosti
v mo¾nosti fungovat při vlastnickém jednání nejen jako součást propojeného
celku, ale i jako specifický individuální či skupinový subjekt se specifickým lokálním
zájmem. Přitom v celém systému není dostatečné účinný mechanismus
slaïování téchto lokálních zájmù a aktivit. Trh ve firmé smény hodnot
podmínéných u¾itnou hodnotou pùsobí jen jako sice významný, ale nikoli
rozhodující faktor. Je neustále modifikován subjektivními, lokálním zájmem
orientovanými aktivitami řídících ¹tábù, zejména v oblasti centrálního
řízení a plánování. Hodnotové mechanismy pùsobí i v ¾ivelných, právné
problematických či přímo nelegálních podobách a omezené pùsobí i naturální
sména produktù i činností.
Lze rozli¹it dvé základní skupiny občanù začlenéných
v protosocialistické ekonomice.
1) vnitřné diferencovaná skupina téch, kdo mají jen takovou
subjektivitu, která se naplòuje výkonem profesní činnosti podle smérnic
stanovených řídícím aparátem a pod vlivem specifických rolí dal¹ích skupin
vybavených vlastnickou subjektivitou, její¾ prospé¹nost pro tuto skupinu není
v její plné moci. Jádrem této ¹iroké skupiny diferencované mírou, ve které
je výkon vlastnické funkce spojen s celospolečenským souladem lokálních
článkù a ve které je vyloučeno prosazování specifické lokální vlastnické funkce
proti jiným lokálním funkcím celospolečenského přivlastòování, byl prùmyslový
proletariát velkých závodù závislých nejvíce na funkci centrálního řídícího a
plánovacího aparátu. Z na¹eho výkladu v¹ak vyplývá, ¾e ani u tohoto
proletariátu nebyla zájmová vazba na celospolečenské mechanismy řízení,
plánování a rozdélování a tedy i na efektivitu celospolečenské ekonomiky příli¹
silná.
2) Mno¾ina skupin, kterým jejich postavení v délbé
práce dávalo určitý prostor pro prosazování svých specifických zájmù a
ovlivòování zájmù jiných skupin z této pozice – jinými slovy řečeno,
skupin, disponujících určitou lokální vlastnickou subjektivitou, mo¾ností aktivné,
jako subjekt, ale v omezeném rozsahu, disponovat s tou částí
společenských zdrojù, která jim byla svéřena. Nejhomogennéj¹í z téchto
skupin byla masa řídících pracovníkù, značný prostor, zejména
v rozdélování, méli pracovníci slu¾eb a obchodu i přímé distribuce (např.
přidélování bytù, rozhodování o studijních místech, atd.), ale forem této
subjektivity bylo mnohem více, tak¾e hovořit o určité třídé (ov¹em odli¹né od
vládnoucích a vlastnících tříd v systémech zalo¾ených na soukromém
vlastnictví) lze jen u řídícího aparátu v nej¹ir¹ím pojetí – od mistra a¾
po generálního tajemníka. Je přirozené, ¾e jako v ka¾dém třídné
diferencovaném systému i zde si privilegované třídy a skupiny vytvářely vlastní
zkreslené duchovní obrazy reality i politicko-mocenské rituály a normy, přičem¾
s výhodou vyu¾ívaly deformovaného marxismu, progresivních prvkù, které
obsahoval, jako¾to ideologie délnické třídy.
IV./b Dru¾stevní sektor a třída dru¾stevního rolnictva
Na¹e analýza ekonomických základù protosocialismu i jeho
třídné sociální struktury by v¹ak nebyla úplná, kdyby nevzala v úvahu
fakt, ¾e v protosocialistických zemích vét¹inou ve vét¹í či men¹í míře a
samostatnosti existoval i sektor skupinového vlastnictví, předev¹ím zemédélská
dru¾stva. I v tomto sektoru lze identifikovat skupiny vykonávající určité
role v procesu realizace tohoto vlastnictví, souhrnné označované jako
třída dru¾stevního rolnictva jako¾to vedlej¹í třídy protosocialistické
společnosti. I toto dru¾stevní rolnictvo bylo vnitřné strukturováno a lze na
néj s určitou korekcí aplikovat model, který jsme pou¾ili v případé
spoluvlastníkù v sektoru státním. I zde je mo¾né vlastnicky rozli¹it
dru¾stevní řídící aparát a masu řadových neřídících pracovníkù – členù
dru¾stev, i zde se kromé téchto dvou pólù dají vyčlenit nékteré specifické
skupiny dru¾stevníkù pracujících v obchodní sféře či ve slu¾bách. Jako
méné podstatný, ale existující jev musíme zaznamenat i skupinu zaméstnancù
(nikoli členù) dru¾stev.
Při zkoumání procesù realizace skupinového vlastnictví
v protosocialismu a jeho dopadu na sociálné ekonomickou – třídné sociální
strukturaci společnosti mù¾eme v zásadé aplikovat vý¹e naznačený model
pou¾itý k analýze státního vlastnictví, rozhodné v¹ak nikoli mechanicky,
ale s významnými modifikacemi, danými i vnéj¹ím vlivem státního
vlastnictví a vztahem skupinového vlastnictví k trhu. Ji¾ sám trh, přes
ve¹kerou reglementaci hospodaření dru¾stev orgány centrálního ekonomického i
politického řízení, tedy z pozic svérázného prùniku a sladéní lokálních
zájmù aparátu (řídící aparáty dru¾stev byly více závislé na zájmech aparátu
spojeného se státním sektorem ne¾ se zájmem kolektivu dru¾stevních vlastníkù),
mély trh a zbo¾né pené¾ní vztahy vét¹í význam pro proces realizace dru¾stevního
vlastnictví ne¾ ve státním sektoru. Bylo tomu tak proto, ¾e rozdrobení
vlastnických jednotek v dru¾stevním sektoru tlačilo na centrální
rozhodovací orgány a jejich roli v slaïování lokálních zájmù do té míry,
¾e slaïování zájmù a proces porovnávání společenské nutnosti a u¾itečnosti
v téchto lokalitách ponechávaly právé samočinnému mechanismu trhu, jakkoli
do néj zasahovaly strategickým rozhodováním (o cenách, dotacích, velkých
investicích a mzdách apod.). Funkce řízení a plánování zde byly daleko více
delegovány na příslu¹né lokality. Takto delegovaných funkcí se samozřejmé
bezprostředné ujímal profesionální řídící aparát dru¾stev, který ov¹em do
vzniku velkých spojených dru¾stev z povahy převá¾né zemédélské výroby či
přidru¾ených slu¾eb a drobných výrob nemohl být oddélen od ostatních členù
dru¾stva tak dokonale jako v prùmyslu. Tyto bezprostředné motivující mechanismy
ale zcela nezanikly ani po slučování dru¾stev do velkých celkù a zku¹enosti
nékterých velkých dru¾stev (a nejen obligátních Slu¹ovic či JZD Práče)
ukazovaly jisté progresivní ¹ance do budoucna, v nékterých lokalitách
dokonce pře¾ívají dodnes, přes velkou nesmyslnou politickou destrukci po
listopadu, kterou si klausovská ¹pička sna¾ila vytvořit bur¾oasní třídní
základ.
Vezmeme-li pùvodní klasický model JZD, mù¾eme i zde rozli¹it
vét¹inu dru¾stevníkù – producentù u¾itné i sménné hodnoty, se kterou vstupovalo
dru¾stvo do celospolečenské provérky převá¾né trhem či regulačními direktivami.
Převládaly zemédélské produkty, čím dále tím více ale sílil i sektor
nedostatkových slu¾eb, které v ekonomice chybély. Jen
v agrokomplexech se v dru¾stevní formé začala produkovat i véda
(např. biotechnologie v Slu¹ovicích vyvá¾ená i na Ukrajinu) Ponecháme-li
pro danou dobu stranou zmény v charakteru práce po nástupu védecko-technické
revoluce a zùstaneme-li u klasického zemédélského podnikání s vysokým
podílem fyzické práce (pozdéji více a více nabývající charakteru obsluhy strojù
– kombajny, traktor, mechanizované dojení apod.), vidíme, ¾e vét¹ina
dru¾stevníkù se nemohla příli¹ anga¾ovat v řízení a formování vlastnické
strategie a byla závislá na zprostředkovací roli dru¾stevního řídícího aparátu
(nemluvé u¾ o roli aparátu centrálního státního řízení realizovaného nejen
formálné státními institucemi, ale i aparátem komunistické strany, který mél dominantní
roli). Přesto v¹ak mo¾nost ovlivòovat celodru¾stevní vlastnické rozhodování na
vesnici byla rozhodné vét¹í ne¾ v prùmyslovém závodé, u¾ jen vzhledem
k spjatosti denního ¾ivota řídících pracovníkù a jejich rodin
s vesnickou komunitou. Rizikem pro hospodaření dru¾stva ov¹em zùstávaly
nejen přírodní podmínky, ale i, srovnatelné s ¾ivelními pohromami,
rozhodnutí centrálních orgánù, které dru¾stevní řídící aparát musel
respektovat, a» byla moudrá či nikoli (viz neblahé zku¹enosti s chru¹čovovskou
kukuřičnou kampaní, z SSSR necitlivé přená¹enými formami setí, ale i
rozhodnutími o cenách, mzdách apod. ®ivotní úroveò i míra seberealizace téchto
vét¹inových dru¾stevníkù byla tedy obdobné jako u délníkù v prùmyslu
závislá na vlastnické aktivité řídícího aparátu, schopné zhodnotit či
znehodnotit práci dru¾stevníkù a efektivitu zacházení s vécnými
prostředky. Jejich mo¾nost ovlivnit tento proces byla o třídu ni¾¹í ne¾ u
dru¾stevního aparátu, který mohl navíc své specifické zájmy uspokojit i jinak
ne¾ při optimálním zhodnocení produkce dru¾stva, nemluvé u¾ o mo¾nosti určitých
privilegií při rozdélování mzdy a zisku.
Tedy – prozatím jsme na podmínky dru¾stevního vlastnického
sektoru celkem bez problémù aplikovali model uplatnéný při analýze sektoru
státního a jím podmínéné třídné sociální struktury. Na jedné strané jsme
dostali jakousi „dru¾stevní délnickou třídu“, která nemá zvlá¹tní subjektivitu
a její sebepotvrzení jako¾to vlastníka je dáno hospodářským výsledkem
konkrétního dru¾stva jako celku ovlivòovaného nadto je¹té subjektivitou článkù
řídícího aparátu ve státním sektoru a trhem, regulovaným převá¾né z pozic
zájmù řídícího aparátu státního sektoru. Obdobné jako v státním sektoru i
tato dru¾stevní délnická třída se prací nezbavuje svého vlastnictví, jakkoli formálního,
a svou profesní činností tvořící UH i SH se v ka¾dém cyklu v této své
roli potvrzuje. Na druhé strané tady máme řídící aparát dru¾stva, který má
předchozí určení s dru¾stevním délníkem společné, zároveò se v¹ak uvnitř
dru¾stva výkonem své profese potvrzuje jako zvlá¹tní bezprostřednéj¹í vlastník,
jeho¾ zájem se nemusí krýt se zájmem celého dru¾stevního kolektivu, i kdy¾ je
tímto celodru¾stevním zájmem omezen daleko tésnéji ne¾ řídící aparát ve státním
prùmyslovém podniku. Významným momentem je, ¾e v dru¾stvu aktivné
ovlivòuje „dohodu“ o hodnoté jako jednotce poméřování u¾itečnosti, nutnosti
uvnitř dru¾stva vynalo¾ené ¾ivé i mrtvé práce. Řiní tak samozřejmé v rámci
vy¹¹í, „celospolečenské dohody“, resp. dohody vlastnicky dominujících tříd a za
vy¹¹í míry spoluúčasti dru¾stevní délnické třídy, ne¾ je tomu ve státním
prùmyslovém podniku, resp. ve společnosti vùbec. Svou profesní činností
spojující produkci u¾itné hodnoty s produkcí hodnoty, resp. hodnoty
sménné, mù¾e aktivnéji ne¾ vét¹ina dru¾stva činit produkt více či méné
u¾itečným a na druhé strané ho zhodnocovat či znehodnocovat. Z tohoto
postavení vyplývá potenciální zájmový rozpor mezi obéma kategoriemi
dru¾stevníkù i spojovací mùstek mezi aparátem státního i dru¾stevního sektoru,
který samozřejmé nemusí být antagonistickým rozporem. Dru¾stevní vlastnictví a
z jeho podstaty plynoucí manévrovací prostor i pro neřídící pracovníky,
vét¹í role ekonomického ¾ivelného mechanismu trhu při vlastnickém
sebepotvrzování s dopadem na ¾ivotní úroveò a realizaci, naopak sebou nese
mo¾nost realizace dru¾stevních zájmù v rozporu s délnickou třídou a
dal¹ími pracujícími ve státním sektoru a tedy i mo¾nost rùzných projevù tohoto
rozporu v politice, ideologii, morálce, právu apod.
I uvnitř dru¾stevního kolektivu, budeme-li mít na paméti
nejen společné, ale i zvlá¹tní rysy dru¾stevního vlastnictví ve srovnání se
státním, pak mù¾eme dále diferencovat mezi dru¾stevníky podle kritérií
hodnotové produktivnosti jejich práce a postavení. Zvlá¹té u pùvodních malých
dru¾stev byla značná část nepočetného řídícího aparátu součástí pracovníkù
produktivních – jak ve smyslu tvorby konkrétní u¾itné hodnoty (nejeden
agronom se musel v případé potřeby chopit motyky či sednout za traktor a
zootechnik naopak vidlí, aby slo¾il krmivo či vykydal hnùj, a i kdyby toho
nebylo, jeho řízení mélo v sobé v daném čase daleko více prvkù
bezprostředního dirigování pracovního procesu ne¾ role „dru¾stevního pohùnka“ –
sledování dodr¾ování dohodnutých vlastnických rozhodnutí, např. o nerozkrádání
dru¾stevního majetku
Vét¹inu řídících pracovníkù v¹ak stále více délba práce a
její rostoucí náročnost vytlačila do role zprostředkované produktivních
pracovníkù produkujících pouze hodnotu – formujících vlastnické podmínky
realizace výrobního procesu, volbu podnikatelské strategie, alokace zdrojù,
finanční toky, obchodní podmínky, účetnictví, ale také jednajících
s nadřízenými orgány a orgány celospolečenského řízení v centrální či
regionální roviné.
Ji¾ od prvních krùčkù protosocialistických dru¾stev
existoval i neproduktivní řídící aparát, ov¹em zanedbatelný. Předseda
stranické organizace nebyl uvolnéný, patřil k managementu dru¾stva a tak
či onak se podílel na práci i produktivním řízení, jinak by ve vesnické
komunité nevydr¾el. Teprve mnohem pozdéji přibývaly ¹kolky a jesle, knihovny
apod., kulturní zařízení apod., kde ov¹em dost dobře nebylo mo¾né mluvit o
řídícím aparátu, ani tito neřídící neproduktivní pracovníci nebyli nijak
početní. Novou kapitolu v této oblasti začala psát a¾ velká sloučená dru¾stva
a agrokomplexy, ale i pozdéji nehrála tato sociální skupina
v celospolečenském rámci ¾ádnou roli, stejné jako skupina zaméstnancù –
nečlenù dru¾stev.
Tím mù¾eme uzavřít tu nejpodstatnéj¹í kapitolu analýzy
protosocialismu a získat základ pro odpovéï i na otázku charakteru procesu
probéhlého v ŘSSR v l. 1968-69. Po Marxové vzoru jsme, jak
doufáme, rozkryli charakter produktu vyrábéného za protosocialismu a ve kterém
byl koncentrované vyjádřen i charakter zbo¾né pené¾ních vztahù. Podobné jako
Marx v Kapitálu jsme přitom pochopili a vylo¾ili systém vlastnických
vztahù a aktivit probíhajících v protosocialistické ekonomice a
determinujících charakter celé společnosti, pochopili jsme a snad i dobře
vylo¾ili charakter základních třídné sociálních, vlastnických i nevlastnických
rolí jednotlivých tříd i sociálné ekonomicky, vlastnicky specifických skupin.
Postupovali jsme s maximálním vyu¾itím metody i metodologie Marxova
Kapitálu i dal¹ích revolučních my¹lenek klasikù teoreticko-logicky reprodukovat
jádro výrobních vztahù i třídné sociální struktury protosocialismu, jako
jistého omezené progresivního, vedlej¹ího prototypu cesty ke komunistické
společensko-ekonomické formaci. Řtenář, zvlá¹té ten, který néco z díla
klasikù zná a není negativisticky orientován jak stalinskou, tak bur¾oasní
ideologií, která mu brání porozumét na¹emu (i klasikù) zpùsobu uva¾ování, nech»
posoudí, nakolik se nám to podařilo.
Josef Heller, 14. 1. 2018
Pokračování textu
ZDE.
PhDr. Josef Heller, CSc. (19. 8. 1947-12. 2. 2018)
absolvoval Filosofickou fakultu University Karlovy, pracoval v Méstské
politické ¹kole v Praze, poté byl pracovníkem katedry marxismu na
Institutu vzdélávání védeckých kádrù ŘSAV. Po převratu v roce 1989 byl
analytikem odborného zázemí ÚV KSŘM, členem Teoreticko-analytického pracovi¹té,
pozdéji do roku 2013 Centra strategických a teoretických studií ÚV KSŘM.
Publikoval ve Filosofickém a Sociologickém časopise a v interních tiscích ŘSAV,
v samizdatech a na webových stránkách KSŘM, v Haló novinách a Alternativách. Je
spoluautorem publikací Heller, Neu¾il a kol. – „Kdopak by se Marxe bál“,
„Bojíte se socialismu?“ a sborníku „Socialismus pro 21. století“.