logo SDS
Dnešní datum: 20. 05. 2023   | Hlavní stránka | Tématické skupiny | Seznam rubrik | Download |  
zelené návéští   Hlavní menu zelený nadpis
Hlavní stránka
Kdo jsme - néco o SDS
Stanoviska SDS
Tiskové zprávy SDS
International
Staré stránky SDS

Ankety
Download
TOP 50
Tématické skupiny
Seznam rubrik (témat)

červené návéští   Rubriky červený nadpis

zelené návéští   Řtenář zelený nadpis

Jméno (přezdívka)
Heslo


Úprava osobního účtu

červené návéští   Evropská levice červený nadpis


Na web SEL

Manifest SEL
Řtéte o SEL u nás


zelené návéští   Nejčtenéj¹í/rok zelený nadpis

Neexistují vhodná data!


červené návéští   SDS červený nadpis
Strana demokratického socialismu
Přípotoční 869/19
101 00 Praha 10
Náv¹tévy po předchozí dohodé
tel.:
(420) 608 630 506
(420) 608 181 054
(420) 728 074 253 (nejlépe SMS)
Bankovní spojení - transparentní účet pro příjem darù: 2101181284/2010
Případné dárce ž¾ádáme, aby ve "zprávé pro příjemce" uvedli účel daru, např.: "příspévek na činnost SDS" a identifikovali se jménem a příjmením. Dékujeme.
secret@sds.cz
(c) SDS

Kanál RSS

TOPlist

zelené návéští   Interní statistika zelený nadpis
Denni
Max. 25
Prùm. 8
21 denni
Max. 636
Prùm. 363

Nyní si čte web : 12 uživ.

08. Od na¹ich čtenářù

* Marx a marxizmus versus Kapitál II.

Vydáno dne 06. 05. 2008 (7939 přečtení)

(pokračovanie - prvá časť zverejnená na http://www.sds.cz/view.php?cisloclanku=2008042803)

Prvú časť článku som napísal spontánnym spôsobom. Až po rozposlaní som si uvedomil, že vyhodenie Kapitálu a vedeckého komunizmu z marxizmu je tak vážne porušenie ustáleného nielen komunistického ale ¾avicového myslenia všeobecne, že to neostane bez výraznej odozvy. Nestalo sa (až na jeden súhlasný e-mail znalca marxistickej filozofie) vlastne nič.

O čom to svedčí? Pravdepodobne celé ¾avicové a teda pokrokové hnutie a spoločenské myslenie po likvidácii socializmu je v hlbokej agónii akoby to bola predzvesť celosvetového ¾udského kolapsu. O tomto stave svedčí aj stav ¾udského myslenia a konania všeobecne. Spoločné záujmy a ich realizácia od najmenšieho kolektívu (mimo ekonomických lúpežníckych bánd, politických kamaríl a rôznych zblúdilých siekt) až po OSN sú na bode mrazu. Ak aj existuje niečo čo by ¾udí úprimne spájalo tak sa to cez organizované politické spory, ekonomické zásahy štátu a masmediálnu politiku dehonestuje, rozbíja a likviduje.

Nuž čo? Musím si pomôcť sám a tak som si vybral oponenta z tých najpovolanejších.

Vážený Vladimír Iljič Lenin čo Vy hovoríte na marxizmus? „Marxismus je soustava Marxových názorù a jeho učení. Marx dále propracoval a geniálné dovršil tři hlavní ideové proudy 19. století, náležející třem nejpokročilejším zemím lidstva: klasickou némeckou filozofii, klasickou anglickou politickou ekonomii a francouzský socialismus ve spojení s francouzským revolučním učením vùbec”.

Historický máte Vážený Vladimír Iljič pravdu, ale dnes to už neplatí. Vo Vašej dobe bol marxizmus teória spadajúca do oblasti troch spoločensko vedných oborov „filozofia, politická ekonómia a politológia (vedecký komunizmus)”, teda nič čo by bolo overené praxou a teda malo charakter exaktnosti (exaktnej vednej disciplíny). Podčiarkujem všetko spadalo do oblasti spoločensko vednej a teda diskutabilnej (ideovej) a nie exaktnej. Život však túto spoločesko vednú podstatu marxizmu v praxi overil a rozdelil marxizmus na dve samostatné časti:

  1. exaktnú v praxi overenú a potvrdenú objektívnu (materialistickú) časť marxizmu
  2. spoločensko vednú teda naïalej diskutabilnú (idealistickú) časť

Základy rozpadu marxizmu položil sám jej zakladate¾ Karol Marx svojim materialistickým poòatím spoločnosti. Touto cestou vlastne konštatoval, že spoločnosť (spoločensko ekonomické formácie - SEF) nepodlieha nahodilému vývoju (historickým ideovým podnetom) ale rovnakým všeobecným, Heglom definovaným zákonitostiam pod¾a akých prebieha vývoj vonkajšieho sveta. S týmto odhalením Marx vstupuje do politickej ekonómie a tak zanáša do nej metodológiu základnej bunky všeobecne používanú v exaktných vedeckých disciplínách a prostredníctvom nej odha¾uje základnú bunku kapitalistickej spoločnosti (súkromné vlastníctvo výrobných prostriedkov), jej následky a možnosti vývoja po jej odstránení. Osobne som ich zhrnul pod bodmi 1-5 v prvej časti. Teraz sa pozriem na mnou povedané očami spolupracovníka K. Marxa.

Engels, B.: Vývoj socialismu od utopie k védé Marx, K., Engels, B.: Spisy. Svazek 19, NPL, Praha 1966, s. 245-246.

S převzetím výrobních prostředkù společností je odstranéna zbožní výroba, a tím i vláda výrobku nad výrobci. Anarchie ve společenské výrobé je nahrazena plánovitou uvédomélou organizací. Boj o individuální existenci ustává. Teprve tím se človék, v jistém smyslu, definitivné vydéluje z říše zvířat a vstupuje ze zvířecích podmínek do skutečné lidských. Okruh životních podmínek obklopujících lidi, který až dosud lidi ovládal, se teï dostává pod vládu a kontrolu lidí, kteří se poprvé stávají uvédomélými, skutečnými pány přírody, protože a tím že se stávají pány svého vlastního zespolečenšténí. Teprve pak používají lidé s plnou znalostí véci, a tedy ovládají zákony svého vlastního společenského konání, které až dosud stály proti nim jako cizí přírodní zákony, jež je ovládaly. Vlastní zespolečenšténí lidí, které dosud stálo proti nim, jako by jim je příroda a déjiny vnutily, se teï stává jejich svobodným činem. Objektivní cizí mocnosti, které až dosud ovládaly déjiny, se dostávají pod kontrolu lidí samých. Teprve pak budou lidé délat své déjiny s plným védomím sami, teprve pak budou mít společenské příčiny, které uvedli do pohybu, převážné a ve stále rostoucí míře i účinky, které chtéli. Je to skok lidstva z říše nutnosti do říše svobody.

Považujem za nutné zopakovať pod exaktnú časť marxizmu možno zaradiť len materialistické chápanie vývoja spoločnosti a myšlienky uvedené v 5-tic bodoch z politickej ekonómie. Všetko ostatné čo Marx napísal zostáva v oblasti spoločensko vednej a teda diskutabilnej (idealistickej). Tým je jednoznačne definovaná aj podstata socializmu– spoločenské vlastníctvo výrobných prostriedkov a nič viac (teda nič, čo sa dialo za socializmu v politickej nadstavbe)!!! V politickej ekonómii vrátané Kapitálu nevzniklo naviac nič čo by malo exaktný charakter nuž a o politickej nadstavbe ani nehovoriac. Táto vždycky mala a zostal jej aj naïalej ideologický (systémovo sieťový, idealistický) charakter.

Lenin, V. I.: Stát a revoluce Sebrané spisy. Svazek 33, Svoboda, Praha 1987

(126-127) Řili: v první fázi komunistické společnosti (které se obvykle říká socialismus) není ješté "buržoazní právo" překonáno úplné, nýbrž jen částečné, jen úmérné již dosažené ekonomické přeméné, tj. jen ve vztahu k výrobním prostředkùm. "Buržoazní právo" je prohlašuje za soukromé vlastnictví jednotlivcù. Socialismus je přeméòuje ve společné vlastnictví. V tom - a jenom v tom - přestává "buržoazní právo" platit.

(127-131) Ekonomickým základem úplného odumření státu je tak vysoký stupeò vývoje komunismu, kdy postupné zanikne protiklad mezi duševní a fyzickou prací, čili zmizí jeden z nejdùležitéjších zdrojù dnešní společenské nerovnosti, který však rozhodné nemùže být odstranén naráz, pouhým převedením výrobních prostředkù do společenského vlastnictví, pouhým vyvlastnéním kapitalistù.

Toto vyvlastnéní umožní nevídaný rozvoj produktivních sil. A vidíme-li, jak kapitalismus už dnes neuvéřitelné zdržuje tento vývoj a jak by se v lecčem mohlo pokročit kupředu na základé už dosažené dnešní techniky, jsme oprávnéni s plným přesvédčením tvrdit, že vyvlastnéní kapitalistù nevyhnutelné povede k nebývalému rozvoji produktivních sil lidské společnosti. Ale jak rychle bude tento rozvoj postupovat, jak rychle dospéje k překonání délby práce, k odstranéní protikladu mezi duševní a fyzickou prací, k tomu, aby se práce stala "první životní potřebou", to nevíme a védét nemùžeme.

A proto jsme oprávnéni mluvit pouze o nevyhnutelném odumírání státu, a přitom musíme zdùraznit, že to bude proces dlouhodobý, závislý na tom, jak rychle se bude vyvíjet vyšší fáze komunismu, a nechat úplné otevřenou otázku lhùt nebo konkrétních forem odumírání, protože k jejímu řešení neexistují žádné podklady.

Zvlášť by som chcel upozorniť na „nechat úplné otevřenou otázku lhùt nebo konkrétních forem odumírání”, pretože touto myšlienkou Lenin dáva priestor na evolučné i revolučné myslenie bez špekulatívneho h¾adania jeho obsahu a množstva nako¾ko na to niet „podkladov”! Skutočne toto je materialistický, akýchko¾vek ilúzii zbavený poh¾ad na možný budúci vývoj. V akom rozpore s tým sme žili a mysleli v socializme. Znovu musím zopakovať svoju myšlienku z roku 1979 keï som na štátniciach z politickej ekonómie prehlásil „politická ekonómia socializmu je kniha rozprávok o socializme a nie veda” a to preto, že je nutné socializmus materialistický zhodnotiť!!! Takto začínam vlastne reakciu na jedinú pripomienku zo spomínaného e-mailu (Rád bych ovšem upozornil na fakt, že tvrzení v bodu 4. popírá logiku Marxova historického materialismu) a zároveò otváram problematiku možného budúceho vývoja spoločnosti. Mòa netrápi to čo si myslí Marx, mòa trápi to čo si myslí súčasná spoločnosť o socializme.

Spoločnosť sa správa jednoznačne materialistický nie v tom, že zhrabuje hmotné statky ale v tom, že dôsledne dodržiava zákonitosti platné pre materiálny (exaktný) svet (o tom je materializmus - marxizmus). Toto však znamená, že pred touto spoločnosťou tak ako v prírode existuje len kladný (vpred) alebo záporný (vzad) pohyb. Tretia cesta je len ilúzia a exaktný nezmysel. Nuž a na ceste vpred je len socializmus – spoločenské vlastníctvo a nič iné možné nie je!!! Samozrejme socializmus by bolo možné preskočiť tak ako mnohé oblasti Ruska vhupli rovno z občiny (rodového zriadenia) do socializmu alebo USA z otroctva do kapitalistickej spoločnosti ale takýto variant je možný len ak už niekto celú takúto cestu teoretický i praktický prekonal a odovzdal z nej svoje skúsenosti. Nuž a to sa nestalo a tým, že socializmus sa politický dehonestuje ¾udstvo sa bráni teoretickému i praktickému pohybu vpred!!!

V prírode neexistuje žiadne stop, existuje len večný pohyb vpred alebo vzad a tak sa pozrime čo čaká ¾udstvo ak sa nepohne vpred.

Spoločenská energia, ktorá sa nespotrebováva na pohyb vpred, sa v spoločnosti kumuluje a nakoniec exploduje nuž a tak zničí všetko čo ¾udstvo dosiahlo (toto je postup v materiálnom svete bežný a niet príčin mu neveriť, stupòovanie celosvetového napätia to len potvrdzuje).

Samozrejme trocha vysvetlenia nezaškodí. Teraz sa mi hodia hore uvedené Engelsové myšlienky. Spoločnosť (obrazne) sa dnes nachádza na rozhraní zvieracej a ¾udskej ríše. Kapitalizmus je historický mutant (socializmus je ním tiež avšak začína v òom prevažovať myslenie nad živelnosťou), teda už to nie je zviera správajúce sa pod¾a prírodných zákonitosti ale ešte ani mysliaci, rozumne sa správajúci človek a v tom je nebezpečenstvo kapitalizmu pre ¾udstvo a túto planétu ako celok!

Zviera v prírode v súlade s prírodnými zákonitosťami sa správa racionálne a ničí len to čo potrebuje nevyhnutne pre svoj život. Kapitalizmus ktorý stojí nad človekom núti človeka ničiť viac ako spoločnosť potrebuje pre rozumný život. Núti ¾udí aby sa vzájomne zabíjali bez toho aby mali z toho úžitok, limituje výrobu potravín, vyrába z nich naftu a likviduje úrodnú pôdu keï polovica ¾udstva hladuje, hàstka ¾udí spotrebováva obrovské množstva energie na zábavu zatia¾ čo nad hlavami sa nám čoraz viac otvára ozónová diera a planéta sa otep¾uje. Ak sa dobre pamätám tak Elvis Presley sa vystatoval tým, že nasadol do osobného lietadla a preletel x.. km aby si mohol zajesť kvalitný hamburger. Spotreboval obrovské množstvo energie aby si mohol vlastnú doplniť o energiu z dvoch či troch hamburgerov. Toto nie je rarita ale ukážka kapitalistického myslenia a konania ktoré dnes dosahuje spoločenský monopol. Apelácia a politické šaškovanie tento vývoj nie sú v stave zastaviť, naopak politická nadstavba kapitalizmu ako jeho poslušný otrok humanistické myšlienky hlúpo zneužíva na prehåbenie tohoto vývoja.

Utopistický myslitelia si mysleli, že po likvidácii socialistického tábora poklesne celosvetové napätie. Bola to bohapustá utópia a politický podvod ktorého cie¾om bol pravý opak. Napätie vo svete neprodukovala existencia dvoch protikladných ekonomických formácii ale stále rastúci celosvetový antagonizmus (prehlbujúca sa priepasť medzi chudobným a bohatým svetom). Existencia socializmu bola skôr katalyzátorom rastu tejto priepasti ako iniciátorom. Ak antagonizmus ako ukazovate¾ napätia tohoto sveta predstavoval v roku 1900 číslo (HDP na obyv. najbohatšieho štátu sveta delené najchudobnejšieho) 10, v roku 1992 číslo 72, tak v roku 2003 dosiahol číslo 583. Je namieste si položiť otázku, čo chce kapitalizmus a jeho otroci týmto vývojom dosiahnuť? Odpoveï je jednoduchá NIŘ! pretože kapitalizmus nemyslí, kapitalizmus koná a núti konať svojich otrokov (¾udí) a svoju politickú nadstavbu ako každý mutant (polodebil a polointeligent). Řo možno teda od kapitalizmu očakávať? Antagonizmus tohto sveta ekonomický i ekologický bude kapitalizmus rozvíjať čoraz rýchlejšie až sa nakoniec spoločnosť (náš svet) pod svojím vnútorným tlakom zrúti sama do seba a to vojenský ekologický alebo ináč, nuž a po ¾udstve ostane len ve¾ká čierna diera! Toto je prognóza ak spoločenská energia sa nebude používať na pohyb vpred ale akumulovať pod kepienkom zachovania v materiálnom svete, kam celosvetová spoločnosť patrí, nemožného status quo.

Nuž Vážený páni politici, akademici a novinári porozmýš¾ajte o tom komu slúžite a či je to v súlade s Vaším ¾udským svedomím. Porozmýš¾ajte či Vás teší ten Judášsky groš ktorým Vás kapitalizmus platí a spoločenský oceòuje za to, že zrádzate človeka a jeho ideály o spravodlivosti a snahe o slušný život na tejto zemi.

Že som odišiel od témy? Nie je to stále o tom čo je vedecké (¾udské) a čo nie, ktorú tému vyprovokoval Marx tým, že nedokončil Kapitál na protest proti jeho exaktnej nevedeckosti.

V Michalovciach 7. mája 2008, Andrej Sablič

PS: V článku som uviedol pre mòa dosť neobvyklé dlhé citáty klasikov. Musím prehlásiť, že sa s nimi stotožòujem len v tom ak sa to vzťahuje k obsahu tohto článku. Vo vzťahu k iným témam ich považujem za diskutabilné – otvorené!


Související články:
(Obecné problémy levice)

Socialismus a Pra¾ské jaro (literatura) (10.06.2018)
Socialismus a Pra¾ské jaro (3) (10.06.2018)
Socialismus a Pra¾ské jaro (2) (10.06.2018)
Socialismus a Pra¾ské jaro (10.06.2018)
Tys dopadla, levice! (07.11.2017)
O jakou revoluci ¹lo? (13.10.2017)
Na¹e politika a 100. výročí dekretu o míru (01.06.2017)
Volby? Volby! (11.04.2017)
Co je levicové? (09.03.2017)
Příchod jara (12.02.2017)
Imperialismus – netradičné jako období čekání na nového globálního hegemona (01.12.2016)
Quod licet Jovi ...? (31.05.2016)
Vrátit víru v budoucnost (29.01.2016)
KKE a "Pra¾ská deklarace" (04.06.2015)
Rentiérský stát (31.05.2015)
Společnost a levice na kři¾ovatce (26.05.2015)
Deklarace Mezinárodní konference KSŘM (24.05.2015)
Úvahy o dal¹í cesté hnutí (24.05.2015)
Ke dvéma aktuálním otázkám hnutí (24.05.2015)
Kritika současných reformistických tendencí demokratického socialismu (07.05.2015)
Potřeba koalice levice a iniciativ (12.04.2015)
Řeho (ne)třeba se bát (05.02.2015)
Jak skončí kapitalismus? (2) (26.12.2014)
Jak skončí kapitalismus? (26.12.2014)
Sociálné demokratické programy (25.12.2014)
Hegemonie: genealogie pojmu (2) (24.12.2014)
Hegemonie: genealogie pojmu (24.12.2014)
Levice mù¾e vyhrát (17.12.2014)
Návrh programu naší strany (03.12.2014)
Zahájení programové diskuse (19.11.2014)
Spojování sil a společné akce jsou nutné a možné (23.04.2013)
Naše poznanie o spoločnosti alebo Definícia pojmu socializmus. (12.04.2013)
Vzor Fico? (11.02.2013)
O společenských pomérech v Rusku (02.02.2013)
Volby: vítézové a poražení (19.11.2012)
Diskuse na levici (26.06.2012)
Otevřený dopis Michalise Matzavinose adresovaný ÚV KKE (24.06.2012)
K volbám v Øecku (19.06.2012)
Zménit svét bez převzetí moci, marxistické vydání (04.06.2012)
Prožíváme globální jaro (19.05.2012)
O výstupu na vysoké hory (02.11.2011)
SPaS má skutečné potenciál propojit radikální a umírnénou levici (16.06.2011)
Jsou občané sami proti sobé? (31.01.2011)
Výzva k vytvoření Spojenectví Práce a Solidarity (25.11.2010)
Hledejme program pro všechny od středu doleva (19.11.2010)
Jak je to s mírou zisku? (13.11.2010)
Proč si toho nikdo nevšiml? (01.11.2010)
Iluze nesmiřitelnosti (18.10.2010)
Za limit kapitálu (2) (04.10.2010)
Za limit kapitálu (04.10.2010)
Keynes nebyl socialista, ale… (01.10.2010)
Matematický model uplatnenia neoekonómie v komunite (01.10.2010)
Spoločenská objednávka (01.10.2010)
Manifest radikálního liberalismu (14.09.2010)
Na jakou védu se bude muset levice obrátit? (06.09.2010)
Levice musí začít komunikovat (17.08.2010)
Rušno v levicových intelektuálských kruzích (06.08.2010)
Bez spolupráce na levici nebude hledání cesty úspéšné (02.07.2010)
Připutovalo Internetem . . . (16.03.2010)
Méné rozhořčení – více přemýšlení (Anti-Heller) (14.07.2009)
Anti-Jumr (14.07.2009)
Détská nemoc „levičáctví” v komunismu (11) (20.06.2009)
Détská nemoc „levičáctví” v komunismu (10) (20.06.2009)
Détská nemoc „levičáctví” v komunismu (9) (20.06.2009)
Détská nemoc „levičáctví” v komunismu (8) (20.06.2009)
Détská nemoc „levičáctví” v komunismu (7) (20.06.2009)
Détská nemoc „levičáctví” v komunismu (6) (20.06.2009)
Détská nemoc „levičáctví” v komunismu (5) (20.06.2009)
Détská nemoc „levičáctví” v komunismu (4) (20.06.2009)
Détská nemoc „levičáctví” v komunismu (3) (20.06.2009)
Détská nemoc „levičáctví” v komunismu (2) (20.06.2009)
Détská nemoc „levičáctví” v komunismu (20.06.2009)
Schovej babičce její občanku (16.06.2009)
Tahle zemé není pro starý (14.06.2009)
Jednota levice a budoucnost (18.05.2009)
Co s krizí? (17.05.2009)
Trh a reálný socialismus (06.05.2009)
Zemřel nám Bob (31.03.2009)
Postkomunistický manifest (26.01.2009)
Cesty vpřed bývají i návratem … (12.12.2008)
Sága italské levice „první generace”, aneb co vyvádél krejčí z Ulmu (21.10.2008)
Relativní zmenšování variabilní části kapitálu béhem akumulace a koncentrace, která ji provází (15.10.2008)
Genese prùmyslového kapitalisty (22.09.2008)
Déjinná tendence kapitalistické akumulace (21.09.2008)
Nékolik poznámek k nékterým komentářùm (08.08.2008)
Marx a dvé linie boje proti moci privilegovaných v déjinách (06.05.2008)
Marx a marxizmus versus Kapitál (28.04.2008)
Historie téméř detektivní (17.04.2008)
O správné správé (04.04.2008)
Test teorie praxí: vezmi ideologii za slovo! (17.03.2008)
Jak S. K. Neumann velebil schumpeterovské podnikatelství… (11.03.2008)
Jan Bystrý, nakladatel (11.03.2008)
Od Lenina až k levičáctví v Řesku (21.01.2008)
Bludný kruh české levice (14.01.2008)
Ta událost na Labutí řece (10.12.2007)
Zájem zahraničních komunistických stran o internacionalizaci vzdélávání stranických kádrù (10.12.2007)
Idea Levice (09.08.2007)
Neofeudální manifest? (30.07.2007)
Levice kontra pravice (30.07.2007)
Rovnost (nebo nerovnost) šancí (03.07.2007)
Spravme si poriadok so slovičkami (07.06.2007)
Hleïme si víc toho, co nás spojuje! (01.06.2007)
Proč mladí nechtéjí volit konzervativní strany (10.05.2007)
Vzpomínka na Bondyho v Salonu Práva (22.04.2007)
Nejsem zapšklý stařec (22.04.2007)
Pod babylonskou véží (2) (21.04.2007)
Pod babylonskou véží (1b) (21.04.2007)
Pod babylonskou véží (1a) (21.04.2007)
Pod babylonskou véží (21.04.2007)
Hodnoty a zájmy v současné české společnosti (20.04.2007)
Řo príde po ideológii rozvoja a globalizácii? (06.04.2007)
Marx nebyl prorok, ale ... (30.03.2007)
Jsou klasická marxistická paradigmata překonána? (29.03.2007)
677 (XVII. kapitola) (16.03.2007)
Podstata komunismu (11.12.2006)
The opposite of anti-communism is not communism but democracy (05.12.2006)
Protikladem antikomunismu není komunismus, ale demokracie (04.12.2006)
Demokracie je skutečným základem komunistické a socialistické myšlenky (28.11.2006)
Usilujme o pochopení historie – bez předsudkù a bez snah o její zneužívání (01.11.2006)
S komunisty se mluví. (18.10.2006)
Nepodpořil jsem Stranu zelených, ale kauzu, kterou zastupuje (12.08.2006)
Sejdeme se u fontány? (30.04.2006)
Lucii k MDŽ (08.03.2006)
Úvaha o vývoji ¾udskej spoločnosti (05.03.2006)
Sociální demokracie (02.03.2006)
Dopis delegátùm XXI. sjezdu KSŘ (25.02.2006)
Co je levice? (07.02.2006)
Potenciálné nejnebezpečnéjší fáze imperialismu (15.01.2006)
Příčiny neúspéchu sovétského modelu socialismu v ŘSSR (05.01.2006)
Předmluva k českému vydání „Zásad komunismu” (15.12.2005)
Antikomunismus podle Marxe? (14.12.2005)
K pojmu levice dnes (07.12.2005)
Jedna ruka netleská… (28.11.2005)
Nejistý triumf demokratického kapitalismu (15.11.2005)
Volný čas jako ekonomická kategorie (13.11.2005)
Marx není zcela mrtev (06.11.2005)
Pojem socialismu a historická zkušenost (06.11.2005)
Proč je dnes pro nás dùležitý Spinoza (06.11.2005)
Tři variace pro Horní Jiřetín a Řernice (27.10.2005)
Pohřeb odborové demokracie? (25.10.2005)
Návrat Karla Marxe (16.10.2005)
K otázkám české levice (15.10.2005)
Kuba proti blokádé (13.10.2005)
Smrť politiky a budúcnosť verejnosti (2) (12.10.2005)
Trika a triky proti přirozenosti (05.10.2005)
Smrť politiky a budúcnosť verejnosti (1) (04.10.2005)
Konec klidných časù (26.05.2005)
Zarazilo nás vzývání Stalina a Kim Řong-ila (26.04.2005)
Úvaha (trochu hravá) o svobodé a levici (13.04.2005)
Konference Levicového klubu (17.02.2005)
Víra v pokrok je bláznivá (15.02.2005)
Deset knih českého levičáka (15.02.2005)
Zelená na levačku aneb Proč nemohu být „novodemokratem” (04.02.2004)
Levicová politika pro 21. století? (30.11.2003)
Politika levice ve véku přechodu (31.05.2002)
Jak Lenin udélal z konkrétního obecné (23.01.2002)
Revoluce! (12.07.2001)

[Akt. známka (jako ve škole): 0 / Počet hlasù: 0] 1 2 3 4 5

Celý článek | Autor: Andrej Sablič | Počet komentářù: 0 | Přidat komentář | Informační e-mailVytisknout článek

červené návéští   Hlavní zprávy červený nadpis

zelené návéští   Novinky zelený nadpis
16.04.2018: Letní univerzita Evropské levice 2018
Letní univerzita EL se koná ve dnech 11. a¾ 15. července 2018 ve Vídni pod mottem "Dialog pro pokrok v Evropé. 200 let od narození Karla Marxe, 100 let od konce 1. svétové války. Bli¾¹í informace o účastnickém poplatku a registrační formulář jsou k dispozici na stránkách Evropské levice.

16.06.2017: Opét útoky spamovacích robotù
Do¹lo k opakovaným útokùm robotù sázejících do komentářù texty s podivnými "inzeráty" (podle v¹ech známek činskými). Jen poslední dvé dávky představovaly více ne¾ 200 téchto pseudokomentářù, které ma¾eme. bahis siteleri

16.06.2017: Nékdo/néco zde krade ¾ a ¹?
V uplynulých dnech do¹lo k technické závadé, v jejím¾ dùsledku se "beze stop" z nékterých článkù (ale i z vét¹iny komentářù) ztratila v¹echna písmena "¾" a "¹" (nebo jenom jejich emosčást). Za závadu se omlouváme a na jejím odstranéní pracujeme (zatím pátráním po příčiné).

09.05.2017: Pietní akt na Ol¹anech
Jako ka¾doročné, i letos polo¾ila 9. 5. v 9 hodin delegace zástupcù CV SDS a výboru pra¾ské organizace SDS kvétiny k památníku padlých rudoarméjcù na ol¹anském hřbitové. Při té přile¾itosti jsme pietné vzpomnéli i padlých dal¹ích armád (včetné československé), kteří jsou na Ol¹anech ulo¾eni.

červené návéští   Anketa červený nadpis
V současnosti rozvířil hladinu návrh přijmout do ŘR 50 syrských válečných sirotkù. Co si o ném myslíte?

V Sýrii ani ¾ádní váleční sirotci nejsou.
1671 (1671 hl.)
Nebrat! Je¹té by nás podřezávali.
1263 (1263 hl.)
Konečné nékdo uva¾ující lidsky.
1201 (1201 hl.)
A» se ka¾dý stará o sebe, nic nám do nich není.
838 (838 hl.)
Je to sice politikum, ale krok správným smérem.
1458 (1458 hl.)
Radéji bychom méli zvý¹it svou ostudné nízkou rozvojovou pomoc.
1152 (1152 hl.)
Prohnilý humanismus !!
841 (841 hl.)

Celkem hlasovalo: 8424


zelené návéští   Vyhledávání zelený nadpis


na nových stránkách

Rozšířené vyhledávání
Tématické skupiny
Seznam autorù


Google

web
sds.cz
blisty.cz
bbc.co.uk

zelené návéští   Va¹e komentáře zelený nadpis
[15.05.2018 19:15:23]
josef mikovec
Bohumír ©meral - Mučedník ztracených a vysnéných příle¾itostí http://www.novarepublika.cz/2018/0 5/frantisek-ferdinand-s ...

[15.05.2018 18:54:53]
josef mikovec
Zde jest zku¹ební kámen, na ném¾ se doká¾e, zdali jsme opravdu v dost zralí, dost socialističtí, abychom opravdu stali se v Rako ...

[21.03.2018 17:10:12]
n
Snad se néco doví,!

[19.11.2016 10:28:45]
l&s
Doplnéní k Peroutkovi - Zemanùv projev byl mínén dobře, bohu¾el se v ném dopustil dehonestujícího pře¹lapu, kdy¾ prohlásil, ¾e Per ...

[27.02.2016 10:01:56]
l&s
Řlánek pana Bélohradského není k dispozici, tak jen pár postřehù k této stati. Paní Neudorflová sice správné píše, že je chyba, k ...

[28.10.2015 09:08:14]
-ik
Dobrý den pane ©lemendo! To, co jste napsal, je konstatování stavu. A co navrhujete jako pokus o naznačení cesty? Já mysl ...

[04.09.2015 14:20:12]
n
Samozřejmé, ¾e ji¾ té¹ím na shromá¾déní, jako posledné na Václaváku. Doufám, ¾e nebude chybét pán ©afr, kterého tímto srdečné zvu. ...

[13.08.2015 13:11:01]
n
SDS leží v žaludku tomu zoufalému tapetáři, takže je moc známá a okolí se musí postarat o její prosazení. Prohra s US a tím i se s ...

[13.08.2015 01:44:03]
-ik
Jestli že se mi zdá, že militantní skupiny dosahují lepších výsledkù, mél byc se podívat na sebe, zda nepracuji špatné. Oni mohou ...

[08.06.2015 21:05:37]
-ik
"význam evropské levice pro vývoj ve svété a její podíl na jeho spoluutváření (globalizace, přenos zkušeností z jiných čá ...

[25.05.2015 14:58:27]
n
Lidstvo v rozvinutých zemích a tím myslím i na¹i zemi, ji¾ dosáhli hranic dal¹ího materiálního pokroku a jeho dal¹í zvy¹ování je n ...

[25.05.2015 08:21:23]
l&s
"Proč se myšlenka lidové fronty boje proti fašismu prosadila v našem hnutí, až když bylo fakticky pozdé? Bylo vùbec možné, ab ...

[13.05.2015 09:45:10]
Milan Neubert
-iku, napsal jste víc vécí, s řadou souhlasím. Jednu námitku ale mám: dospéli jsme k závéru, že virtuální diskuse na webu nebo na ...

[10.05.2015 23:25:51]
-ik
Mám pocit, pane Neuberte, že jste se o kontakt s lidmi ani moc nesnažil. Diskuse na stránkách SDS je nulová. A i v minulosti jst ...

[06.05.2015 10:38:48]
n
Vítám tapetáře. Řest tvoji práci. Podle množství zbytečné práce opravdu stojíš ...


Teze programu SDS
Teze programu SDS

Bahisikayet.com Extrabet Deneme bonusu Denemebonusuz.com

Deneme Bonus Veren Bahis Siteleri 2022

en iyi bahis siteleri

jetbahis-girisi.com

Rexbet-girisi.com

hovarda-girisi.com

mobilbahis giris

sekabet guncel adres

asyabahis guncel adres

Maltcasino

pinbahiskayit.com

Tyto stránky byly vytvořen prostřednictvím redakčního systému phpRS.