logo SDS
Dnešní datum: 20. 05. 2023   | Hlavní stránka | Tématické skupiny | Seznam rubrik | Download |  
zelené návéští   Hlavní menu zelený nadpis
Hlavní stránka
Kdo jsme - néco o SDS
Stanoviska SDS
Tiskové zprávy SDS
International
Staré stránky SDS

Ankety
Download
TOP 50
Tématické skupiny
Seznam rubrik (témat)

červené návéští   Rubriky červený nadpis

zelené návéští   Řtenář zelený nadpis

Jméno (přezdívka)
Heslo


Úprava osobního účtu

červené návéští   Evropská levice červený nadpis


Na web SEL

Manifest SEL
Řtéte o SEL u nás


zelené návéští   Nejčtenéj¹í/rok zelený nadpis

Neexistují vhodná data!


červené návéští   SDS červený nadpis
Strana demokratického socialismu
Přípotoční 869/19
101 00 Praha 10
Náv¹tévy po předchozí dohodé
tel.:
(420) 608 630 506
(420) 608 181 054
(420) 728 074 253 (nejlépe SMS)
Bankovní spojení - transparentní účet pro příjem darù: 2101181284/2010
Případné dárce ž¾ádáme, aby ve "zprávé pro příjemce" uvedli účel daru, např.: "příspévek na činnost SDS" a identifikovali se jménem a příjmením. Dékujeme.
secret@sds.cz
(c) SDS

Kanál RSS

TOPlist

zelené návéští   Interní statistika zelený nadpis
Denni
Max. 25
Prùm. 8
21 denni
Max. 636
Prùm. 363

Nyní si čte web : 12 uživ.

02. Řlánky, staté, projevy

* Předmluva k českému vydání „Zásad komunismu”

Vydáno dne 15. 12. 2005 (9013 přečtení)

Text Pavla Reimana z roku 1949, kterým se uvádélo české vydání Engelsových „Zásad komunismu” (1847). Za povšimnutí rozhodné stojí, jakým argumentačním zpùsobem byla suspendována platnost nékterých Engelsových vývodù v dobé před 60 lety.

Rok 1847, v némž Engels píše náčrt prvního programu komunistického hnutí, »Zásady komunismu«, je pro vývoj védeckého socialismu mimořádné významný. V Evropé se zvedá nová revoluční vlna a blížící se revoluční bouře roku 1848 se již v jednotlivých zemích hlásí v četných místních hnutích. Revoluční hnutí téchto let má již jiný ráz než dřívéjší revoluční hnutí, zejména francouzská revoluce na konci 18. století. V západní Evropé vývoj prùmyslového kapitalismu, vzniklého v dùsledku anglické prùmyslové revoluce 18. století, pokročil tak daleko, že délnická třída, která je dítétem této revoluce ve vývoji výrobních sil, se již ustavuje jako nová samostatná společenská síla. V Anglii dochází kolem roku 1838 k vytvoření první politické strany délnictva, chartistù, která sice ješté není socialistická, ale v níž se již jasné vyjadřuje védomí protikladu mezi chudými a bohatými, vykořisťovanou délnickou třídou a hrstkou nových kapitalistických majitelù výrobních prostředkù. V této dobé vznikají i první socialistické theorie. Jsou to theorie utopických socialistù, hlásajících vytvoření nové společnosti cestou pokojné propagandy a příkladem založených vzorných socialistických kolonií. Utopické socialistické názory, rozšířené ve Francii a v Anglii pùsobností Fouriera, St.-Simona, Owena, Cabota a jiných, pronikají také do prostředí némeckých řemeslníkù, kteří v té dobé jako emigranti tvoří své spolky v Paříži, Bruselu, Londýné. Nejvýznamnéjší organisací téchto řemeslníkù se stává Svaz spravedlivých, který se pod vlivem V. Weitlinga, krejčovského mistra, hlásí k utopickým socialistickým názorùm. Nejvyspélejší složka této organisace je londýnská, v níž pùsobí řada pokročilých revolučních délníkù, jako J. Bauer, Schapper, Moll, kteří pozdéji – v roce 1847 – hrají vynikající úlohu při přeméné Svazu spravedlivých na Svaz komunistù.

Marx a Engels, kteří na začátku roku 1845 došli k definitivní formulaci svého svétového názoru, dialektického a historického materialismu, usilují o rozšíření tohoto názoru v existujících organisacích némeckých délníkù. Marx pùsobí v té dobé v Bruselu, kde se účastní vydávání demokratické »Brüsseler Zeitung«, Engels v Paříži. Propracovávají nový svétový názor, dávající socialistickému hnutí védeckou základnu, především v boji proti utopickému socialismu Weitlingovu, jehož vliv do té doby převládá. Úspéchem jejich práce je to, že londýnská odbočka Svazu spravedlivých je postupné získána pro názory hlásané Marxem a Engelsem a svolává v červnu 1847 sjezd Svazu do Londýna, na némž je usneseno ustavit novou organisaci, Svaz komunistù. Tohoto prvního londýnského sjezdu se zúčastòuje B. Engels, tehdy sedmadvacetiletý, jako zástupce pařížské odbočky. Sjezd, jenž přijímá marxistický názor jako základnu své činnosti, vytyčuje požadavek, aby komunisté ohlásili svétu své programové zásady. Sjezd rozhodl, aby všechny sekce posoudily ješté jednou všechny náméty a podaly je s připomínkami druhému sjezdu, který byl svolán na listopad 1847 do Londýna. Současné se sjezd usnesl vydávat časopis, v némž budou postupné uveřejnény příspévky k programovým zásadám. První číslo vyšlo v září s heslem »Proletáři všech zemí spojte se« v záhlaví.

Po Engelsové návratu z Londýna do Paříže probíhala v pařížské sekci živá diskuse o programu Svazu. V pařížské sekci, v níž byli sdruženi ponejvíce némečtí řemeslničtí tovaryši, pùsobily dosud zbytky Weitlingových a Proudhonových fantasií. Engels se musil vypořádat s utopickými fantasiemi o družstvech spotřebitelù, která mají podle Proudhona organisovat délníky proti kapitalistùm, nebo s utopickým plánem Weitlingových komunistických jídelen, jako dalším receptem na odstranéní bídy a vykořisťování. Engels ostře potíral »žebrácký komunismus« Weitlingových přívržencù. Engelsovi se podařilo vymýtit tyto představy z pařížské sekce. Proto také pařížská sekce povéřila velkou vétšinou Bedřicha Engelse vypracováním osnovy zásadního stanoviska k programu Svazu a delegovala jej na listopadový sjezd. V dopise Marxovi ze dne 24. listopadu 1847 píše Engels mezi jiným:

»Uvažuj trochu o zásadách. Myslím, že udéláme nejlépe, jestliže odstraníme formu katechismu a nazveme celou véc přímo »Komunistickým manifestem«. Ponévadž ve spise musí být více méné vyprávéno o déjinách, nehodí se vùbec dosavadní forma. Přinesu to, co jsem udélal zde, s sebou, je to jednoduše vyprávéno, ale bídné redigováno, psáno ve velkém chvatu. Začínám tak: Co je komunismus? A potom ihned proletariát – déjiny vzniku, rozdíl od dřívéjších délníkù, vývoj protikladu mezi proletariátem a buržoasií, krise, dùsledky z toho plynoucí. Mezi tím nékteré vedlejší véci a konečné stranická politika komunistù, pokud se týká veřejnosti. To co mám zde, nebylo ješté předloženo k potvrzení, ale myslím, až na maličkosti to prosadíme tak, aby se tu neobjevilo nic proti našim názorùm.«

Spis, o némž tu Engels píše, jsou »Zásady komunismu«, první to pokus o formulování védeckého komunistického programu na základé marxistických názorù. Forma, kterou Engels tento první náčrt napsal, totiž forma otázek a odpovédí, zpùsobuje, že je to jeden z nejpopulárnéjších a nejpřístupnéjších výkladù marxismu. Ovšem: tato forma, jak Engels ve svém dopisu uvádí, nevyhovovala jako forma prvního komunistického programu, v némž se Svaz komunistù chystal vystoupit před nejširší veřejnost s prohlášením svých zásad. »Zásady«, napsané Engelsem, posloužily však za základ definitivního programu, jehož vypracováním byli Marx a Engels povéřeni na druhém sjezdu Svazu komunistù v Londýné, v listopadu a v prosinci roku 1847. Do tohoto programu, slavného »Manifestu komunistické strany«, uveřejnéného v únoru 1848, pojali autoři v přepracované formé valnou část myšlenek Engelsových »Zásad komunismu«. Přesto že »Zásady komunismu« mají obsahové mnoho společného s pozdéjším »Manifestem«, nemají jen význam historický, nýbrž zùstávají dodnes jedním z nejlepších populárních výkladù marxistické theorie.

»Zásady komunismu« vznikají v dobé, kdy Marx a Engels se vypořádávají s utopickým socialismem. Od utopického socialismu se liší marxistický revoluční socialismus tím, že nechápe komunismus již jako fantastický, abstraktní společenský ideál, nýbrž jako nutný výsledek historického vývoje a boje určité společenské síly, délnické třídy, proti kapitalistické společnosti. V tomto smyslu je komunismus Marxùv a Engelsùv podle Engelsova výrazu »učením o osvobození délnické třídy«, neboť osvobození délnické třídy cestou socialistické revoluce, která vede k zespolečenšténí výrobních prostředkù, je jedinou reálnou cestou k beztřídní společnosti. A tato cesta je zároveò nutná a nevyhnutelná, neboť kapitalistická společnost není s to vyřešit své vnitřní protiklady, dostává se do rozporu s vývojem výrobních sil. »Teprve teï,« praví Engels v »Zásadách«, »stalo se odstranéní soukromého majetku nejen možným, nýbrž dokonce nevyhnutelným.«

Již v »Zásadách« a pozdéji v »Manifestu« podávali Marx a Engels správné zhodnocení nevyhnutelného vývoje kapitalismu, jenž vede ke komunismu. Jejich zásluha je tím vétší, že se v této dobé ješté nemohli opírat o podrobný rozbor zákonù kapitalistické ekonomie, který Marx vypracoval po nékolika desetiletích ve svém hlavním védeckém díle, »Kapitálu«. Na základé studia anglické ekonomie, zejména Ricarda, zastával Marx pùvodné názor, že délník prodává kapitalistùm svou práci a dostává ve sméné stejnou hodnotu, jakou jeho práce představuje. Z tohoto mylného názoru vycházejí i Engelsovy formulace v »Zásadách«: »Práce je zboží jako každé jiné atd.« (viz odpovéï na 5. otázku). Pro pochopení mechanismu kapitalistického vykořisťování bylo rozhodující poznání, že délník neprodává svou práci, nýbrž svou pracovní sílu, neboť nadhodnota, kterou si kapitalista přivlastòuje, vzniká z toho, že pracovní síla je schopna vytvořit vétší hodnotu, než jakou potřebuje k vlastní reprodukci. Tento názor však Marx odùvodnil teprve o desetiletí pozdéji v Kritice politické ekonomie a potom v Kapitálu. Engelsova formulace v Zásadách, že délník prodává svou práci, je tedy nedostatečná a byla dalším vývojem marxistické ekonomické védy překonána, neboť nevysvétluje podstatu kapitalistického vykořisťování.

I v nékterých jiných otázkách jsou dnes Engelsovy vývody zastaralé vzhledem k dalšímu vývoji marxistické theorie a délnického hnutí.

V »Zásadách komunismu« nadhazuje Engels otázku perspektiv socialistické revoluce a dochází k závéru, že komunistická revoluce se bude vyvíjet současné ve všech civilisovaných zemích, tj. v Anglii, Americe, Francii a Némecku. Tento názor odpovídal podmínkám 19. století, období tzv. prùmyslového kapitalismu. V této dobé kapitalismus ješté nebyl svétovým systémem, jeho vývoj byl v podstaté omezen na čtyři zemé, uvedené Engelsem. Jelikož marxismus pohlíží na délnickou třídu jako na jedinou třídu, která mùže přechod k socialismu uskutečnit, mohli Marx a Engels kolem roku 1848 počítat se socialistickou revolucí jen v zemích, v nichž délnická třída již existovala jako samostatný politický činitel. K témto zemím Rusko a jiné slovanské zemé ješté nepatřily, neboť v téchto zemích vzniklo délnické hnutí teprve o 30 let pozdéji. Kromé toho byl tehdy ekonomický vývoj všech kapitalistických zemí závislý na vývoji nejvyspélejšího anglického kapitalismu, který udržel své monopolní postavení na svétových kapitalistických trzích až do 80. let minulého století. Proto počítali Marx a Engels s tím, že popud k socialistické revoluci bude vycházet z Anglie, a ježto jsou ostatní zemé závislé na anglickém hospodářském vývoji, dojde k socialistické revoluci současné alespoò ekonomicky pokročilých zemích.

V období vzniku imperialismu, na sklonku 19. a na počátku 20. století, přešel však střed revolučního hnutí ze západoevropských zemí do Ruska. Ruská revoluce roku 1905 byla prvním významným revolučním hnutím ve 20. století, v némž se délnická třída uplatnila jako vedoucí síla. Za druhé se projevuje v období imperialismu zákon nerovnomérnosti vývoje kapitalistických zemí. Z téchto nových podmínek vznikly předpoklady pro vítézství socialismu v jedné zemi a také pro to, aby se touto první zemí vítézného socialismu stalo Rusko, které bylo nejslabším článkem v řetézu svétového imperialismu. O nedostatcích Engelsovy formulace s hlediska dnešních vývojových podmínek promluvil Stalin na XV. konferenci VKS(b) v roce 1926:

»V starém období, v období předmonopolistického kapitalismu, v období předimperialistickém, kdy povrch zemékoule nebyl ješté rozdélen mezi finanční skupiny, kdy násilné znovurozdélení již rozdéleného svéta nebylo ješté otázkou života či smrti kapitalismu, kdy nerovnomérnost hospodářského vývoje nebyla a nemohla ješté být tak ostrá, jako byla pozdéji, kdy rozpory kapitalismu nebyly ješté přivedeny na ten stupeò vývoje, na némž se méní kvetoucí kapitalismus v kapitalismus umírající, ukazujíc tak možnost vítézství socialismu v jednotlivých zemích - v tomto starém období byla Engelsova formulace nesporné správná. V novém období, v období vývoje imperialismu, kdy nerovnomérnost vývoje kapitalistických zemí se stala rozhodnou silou imperialistického vývoje, kdy nevyhnutelné konflikty a války mezi imperialisty oslabují frontu imperialismu a umožòují její proražení v jednotlivých zemích když zákon nerovnomérnosti vývoje, objevený Leninem, se stal východiskem theorie vítézství socialismu v jednotlivých zemích, za téchto podmínek se stává Engelsova formulace už nesprávnou, za téchto podmínek musí být nutné nahrazena jinou formulací, která se týká možnosti socialismu v jedné zemi.«

Význačné místo v Engelsové práci zaujímá otázka přechodu k socialismu. Socialistická revoluce vede k zespolečenšténí výrobních prostředkù prostřednictvím hlubokých zásahù do kapitalistických vlastnických pomérù. Přechod k socialismu je ovšem dlouhotrvající proces, je to celé období ve vývoji společnosti. Proto Engels nepodává v »Zásadách« po zpùsobu utopických socialistù ideální obraz budoucí společnosti, nýbrž konkrétní výpočet opatření, kterých by mohla používat délnická třída, až se uchopí moci, aby začala postupné přebudovávat hospodářství na socialistickém základu. S určitými zménami byl tento výpočet prvních opatření po socialistické revoluci převzat do Komunistického manifestu. Srovná-li čtenář tento první náčrt opatření přechodu k socialismu s dnešním hospodářským vývojem v zemích lidové demokracie, přesvédčí se, jak Engels správné odhadoval podmínky přechodu k socialismu, i když zpùsob provádéní určitých opatření je vzhledem k dnešním podmínkám jiný. Vyvlastnéní statkářù, prùmyslníkù atd. centralisace úvérového systému v rukou státu atd., byly u nás provedeny cestou historických dekretù o znárodnéní, při čemž, jak Engels předpokládal, v přechodném období existuje vedle sebe státní, společenský sektor hospodářství a sektor nevyvlastnéného soukromého kapitalismu. Tento kapitalistický sektor je vládnoucí délnickou třídou soustavné omezován, až do té doby, kdy vzniknou podmínky pro jeho úplnou likvidaci.

Odpovéï na 16. otázku svédčí o tom, že již Engels uvažoval o možnostech přechodu k socialismu bez občanské války. Engels tu jasné mluví o tom, že komunisté si takovou cestu přejí. Avšak podmínky přechodu k socialismu nezávisí jenom na komunistech, závisí také na postupu vládnoucí třídy, která se dobrovolné nevzdává svých třídních výsad, a proto nutí délnickou třídu, aby se dala na revoluční cestu. Zkušenost ukázala, že cesta k socialismu bez občanské války je možná za určitých podmínek, příznivých pro délnickou třídu. Takové podmínky vznikly v části osvobozených evropských zemí po porážce hitlerovského Némecka. Byly vytvořeny především v dùsledku osvobozenské úlohy Sovétského svazu a Rudé armády, která vedla k vyhnání némeckých okupantù a umožnila vybudování lidové demokratických režimù.

V dnešní dobé jsou aktuální i Engelsovy úvahy o státním uspořádání po vítézství socialismu. Engels žádá pro přechodné období demokratické státní zřízení. Demokracie není pro Engelse pouze určitou formou státu, není např. totožná s formou parlamentární demokracie, demokracie znamená pro marxisty vládu vétšiny, to jest vládu délnické třídy a ostatních vrstev pracujícího lidu, které dohromady tvoří vétšinu obyvatelstva a mají stejný zájem na odstranéní kapitalistického vykořisťování.

V dobé, kdy byly napsány »Zásady« a »Manifest«, nemohli se Marx a Engels ješté opírat o propracovanou theorii státu. Svou theorii o státu a zejména otázku státní moci v období přechodu od kapitalismu k socialismu propracovali Marx a Engels teprve na základé zkušeností z revoluce roku 1848 a hlavné z Pařížské komuny roku 187å. V »Zásadách« a v »Manifestu« schází ješté označení státu přechodného období jako »diktatura proletariátu« a není ješté řeč o nutnosti rozbití buržoasní státní mašinérie. Ale již v »Zásadách« je jasné stanovisko v jedné, základní otázce: pro Marxe a Engelse není hlavní otázkou demokracie otázka státní formy, nýbrž rozhodující je otázka charakteru státní moci, její třídní povahy. Ústava po přechodu státní moci do rukou délnické třídy musí být podle Engelse demokratická proto, že přechod k socialismu odpovídá zájmùm převážné vétšiny lidu. Pro zemé, v nichž délnická třída sama netvoří vétšinu, rýsuje Engels perspektivu společného postupu a spojenectví délnické třídy s ostatním pracujícím lidem. Vláda délnické třídy (a ostatního pracujícího lidu, který má stejné zájmy) je proto pro Engelse totožná s demokracií. Toto pojetí demokracie neztratilo svou aktuálnost: dnešní sovétská demokracie a nové režimy lidové demokracie jsou výsledky úsilí žákù Marxových a Engelsových o opravdovou demokracii, která po odstranéní mizivé menšiny vykořisťovatelù zajišťuje vládu a kontrolu lidu na všech stupních a ve všech odvétvích státního aparátu.

Vydání Engelsova spisu je aktuální ješté z jiného dùvodu: dnes, kdy se socialistický Sovétský svaz stal mohutnou velmocí a v Řeskoslovensku jsme na začátku přechodu a boje za novou socialistickou společnost, srovnáváme myšlenky prvního náčrtu komunistického programu s tím, čeho dosáhlo komunistické hnutí za celé století. Toto srovnání je skvélým potvrzením geniální marxistické předpovédi budoucího vývoje, jak ji podal Engels v »Zásadách komunismu«. Bylo to možné proto, že Marxova a Engelsova theorie je jediná theorie, opírající se o správné védecké poznání vývojových zákonù lidské společnosti a umožòující védeckou předpovéï nevyhnutelného přechodu k novému, vyššímu společenskému řádu, k socialismu.

Pavel Reiman, 1949


Související články:
(Obecné problémy levice)

Socialismus a Pra¾ské jaro (literatura) (10.06.2018)
Socialismus a Pra¾ské jaro (3) (10.06.2018)
Socialismus a Pra¾ské jaro (2) (10.06.2018)
Socialismus a Pra¾ské jaro (10.06.2018)
Tys dopadla, levice! (07.11.2017)
O jakou revoluci ¹lo? (13.10.2017)
Na¹e politika a 100. výročí dekretu o míru (01.06.2017)
Volby? Volby! (11.04.2017)
Co je levicové? (09.03.2017)
Příchod jara (12.02.2017)
Imperialismus – netradičné jako období čekání na nového globálního hegemona (01.12.2016)
Quod licet Jovi ...? (31.05.2016)
Vrátit víru v budoucnost (29.01.2016)
KKE a "Pra¾ská deklarace" (04.06.2015)
Rentiérský stát (31.05.2015)
Společnost a levice na kři¾ovatce (26.05.2015)
Deklarace Mezinárodní konference KSŘM (24.05.2015)
Úvahy o dal¹í cesté hnutí (24.05.2015)
Ke dvéma aktuálním otázkám hnutí (24.05.2015)
Kritika současných reformistických tendencí demokratického socialismu (07.05.2015)
Potřeba koalice levice a iniciativ (12.04.2015)
Řeho (ne)třeba se bát (05.02.2015)
Jak skončí kapitalismus? (2) (26.12.2014)
Jak skončí kapitalismus? (26.12.2014)
Sociálné demokratické programy (25.12.2014)
Hegemonie: genealogie pojmu (2) (24.12.2014)
Hegemonie: genealogie pojmu (24.12.2014)
Levice mù¾e vyhrát (17.12.2014)
Návrh programu naší strany (03.12.2014)
Zahájení programové diskuse (19.11.2014)
Spojování sil a společné akce jsou nutné a možné (23.04.2013)
Naše poznanie o spoločnosti alebo Definícia pojmu socializmus. (12.04.2013)
Vzor Fico? (11.02.2013)
O společenských pomérech v Rusku (02.02.2013)
Volby: vítézové a poražení (19.11.2012)
Diskuse na levici (26.06.2012)
Otevřený dopis Michalise Matzavinose adresovaný ÚV KKE (24.06.2012)
K volbám v Øecku (19.06.2012)
Zménit svét bez převzetí moci, marxistické vydání (04.06.2012)
Prožíváme globální jaro (19.05.2012)
O výstupu na vysoké hory (02.11.2011)
SPaS má skutečné potenciál propojit radikální a umírnénou levici (16.06.2011)
Jsou občané sami proti sobé? (31.01.2011)
Výzva k vytvoření Spojenectví Práce a Solidarity (25.11.2010)
Hledejme program pro všechny od středu doleva (19.11.2010)
Jak je to s mírou zisku? (13.11.2010)
Proč si toho nikdo nevšiml? (01.11.2010)
Iluze nesmiřitelnosti (18.10.2010)
Za limit kapitálu (2) (04.10.2010)
Za limit kapitálu (04.10.2010)
Keynes nebyl socialista, ale… (01.10.2010)
Matematický model uplatnenia neoekonómie v komunite (01.10.2010)
Spoločenská objednávka (01.10.2010)
Manifest radikálního liberalismu (14.09.2010)
Na jakou védu se bude muset levice obrátit? (06.09.2010)
Levice musí začít komunikovat (17.08.2010)
Rušno v levicových intelektuálských kruzích (06.08.2010)
Bez spolupráce na levici nebude hledání cesty úspéšné (02.07.2010)
Připutovalo Internetem . . . (16.03.2010)
Méné rozhořčení – více přemýšlení (Anti-Heller) (14.07.2009)
Anti-Jumr (14.07.2009)
Détská nemoc „levičáctví” v komunismu (11) (20.06.2009)
Détská nemoc „levičáctví” v komunismu (10) (20.06.2009)
Détská nemoc „levičáctví” v komunismu (9) (20.06.2009)
Détská nemoc „levičáctví” v komunismu (8) (20.06.2009)
Détská nemoc „levičáctví” v komunismu (7) (20.06.2009)
Détská nemoc „levičáctví” v komunismu (6) (20.06.2009)
Détská nemoc „levičáctví” v komunismu (5) (20.06.2009)
Détská nemoc „levičáctví” v komunismu (4) (20.06.2009)
Détská nemoc „levičáctví” v komunismu (3) (20.06.2009)
Détská nemoc „levičáctví” v komunismu (2) (20.06.2009)
Détská nemoc „levičáctví” v komunismu (20.06.2009)
Schovej babičce její občanku (16.06.2009)
Tahle zemé není pro starý (14.06.2009)
Jednota levice a budoucnost (18.05.2009)
Co s krizí? (17.05.2009)
Trh a reálný socialismus (06.05.2009)
Zemřel nám Bob (31.03.2009)
Postkomunistický manifest (26.01.2009)
Cesty vpřed bývají i návratem … (12.12.2008)
Sága italské levice „první generace”, aneb co vyvádél krejčí z Ulmu (21.10.2008)
Relativní zmenšování variabilní části kapitálu béhem akumulace a koncentrace, která ji provází (15.10.2008)
Genese prùmyslového kapitalisty (22.09.2008)
Déjinná tendence kapitalistické akumulace (21.09.2008)
Nékolik poznámek k nékterým komentářùm (08.08.2008)
Marx a dvé linie boje proti moci privilegovaných v déjinách (06.05.2008)
Marx a marxizmus versus Kapitál II. (06.05.2008)
Marx a marxizmus versus Kapitál (28.04.2008)
Historie téméř detektivní (17.04.2008)
O správné správé (04.04.2008)
Test teorie praxí: vezmi ideologii za slovo! (17.03.2008)
Jak S. K. Neumann velebil schumpeterovské podnikatelství… (11.03.2008)
Jan Bystrý, nakladatel (11.03.2008)
Od Lenina až k levičáctví v Řesku (21.01.2008)
Bludný kruh české levice (14.01.2008)
Ta událost na Labutí řece (10.12.2007)
Zájem zahraničních komunistických stran o internacionalizaci vzdélávání stranických kádrù (10.12.2007)
Idea Levice (09.08.2007)
Neofeudální manifest? (30.07.2007)
Levice kontra pravice (30.07.2007)
Rovnost (nebo nerovnost) šancí (03.07.2007)
Spravme si poriadok so slovičkami (07.06.2007)
Hleïme si víc toho, co nás spojuje! (01.06.2007)
Proč mladí nechtéjí volit konzervativní strany (10.05.2007)
Vzpomínka na Bondyho v Salonu Práva (22.04.2007)
Nejsem zapšklý stařec (22.04.2007)
Pod babylonskou véží (2) (21.04.2007)
Pod babylonskou véží (1b) (21.04.2007)
Pod babylonskou véží (1a) (21.04.2007)
Pod babylonskou véží (21.04.2007)
Hodnoty a zájmy v současné české společnosti (20.04.2007)
Řo príde po ideológii rozvoja a globalizácii? (06.04.2007)
Marx nebyl prorok, ale ... (30.03.2007)
Jsou klasická marxistická paradigmata překonána? (29.03.2007)
677 (XVII. kapitola) (16.03.2007)
Podstata komunismu (11.12.2006)
The opposite of anti-communism is not communism but democracy (05.12.2006)
Protikladem antikomunismu není komunismus, ale demokracie (04.12.2006)
Demokracie je skutečným základem komunistické a socialistické myšlenky (28.11.2006)
Usilujme o pochopení historie – bez předsudkù a bez snah o její zneužívání (01.11.2006)
S komunisty se mluví. (18.10.2006)
Nepodpořil jsem Stranu zelených, ale kauzu, kterou zastupuje (12.08.2006)
Sejdeme se u fontány? (30.04.2006)
Lucii k MDŽ (08.03.2006)
Úvaha o vývoji ¾udskej spoločnosti (05.03.2006)
Sociální demokracie (02.03.2006)
Dopis delegátùm XXI. sjezdu KSŘ (25.02.2006)
Co je levice? (07.02.2006)
Potenciálné nejnebezpečnéjší fáze imperialismu (15.01.2006)
Příčiny neúspéchu sovétského modelu socialismu v ŘSSR (05.01.2006)
Antikomunismus podle Marxe? (14.12.2005)
K pojmu levice dnes (07.12.2005)
Jedna ruka netleská… (28.11.2005)
Nejistý triumf demokratického kapitalismu (15.11.2005)
Volný čas jako ekonomická kategorie (13.11.2005)
Marx není zcela mrtev (06.11.2005)
Pojem socialismu a historická zkušenost (06.11.2005)
Proč je dnes pro nás dùležitý Spinoza (06.11.2005)
Tři variace pro Horní Jiřetín a Řernice (27.10.2005)
Pohřeb odborové demokracie? (25.10.2005)
Návrat Karla Marxe (16.10.2005)
K otázkám české levice (15.10.2005)
Kuba proti blokádé (13.10.2005)
Smrť politiky a budúcnosť verejnosti (2) (12.10.2005)
Trika a triky proti přirozenosti (05.10.2005)
Smrť politiky a budúcnosť verejnosti (1) (04.10.2005)
Konec klidných časù (26.05.2005)
Zarazilo nás vzývání Stalina a Kim Řong-ila (26.04.2005)
Úvaha (trochu hravá) o svobodé a levici (13.04.2005)
Konference Levicového klubu (17.02.2005)
Víra v pokrok je bláznivá (15.02.2005)
Deset knih českého levičáka (15.02.2005)
Zelená na levačku aneb Proč nemohu být „novodemokratem” (04.02.2004)
Levicová politika pro 21. století? (30.11.2003)
Politika levice ve véku přechodu (31.05.2002)
Jak Lenin udélal z konkrétního obecné (23.01.2002)
Revoluce! (12.07.2001)

[Akt. známka (jako ve škole): 1,00 / Počet hlasù: 1] 1 2 3 4 5

Celý článek | Autor: Pavel Reiman | Počet komentářù: 1 | Přidat komentář | Informační e-mailVytisknout článek

červené návéští   Hlavní zprávy červený nadpis

zelené návéští   Novinky zelený nadpis
16.04.2018: Letní univerzita Evropské levice 2018
Letní univerzita EL se koná ve dnech 11. a¾ 15. července 2018 ve Vídni pod mottem "Dialog pro pokrok v Evropé. 200 let od narození Karla Marxe, 100 let od konce 1. svétové války. Bli¾¹í informace o účastnickém poplatku a registrační formulář jsou k dispozici na stránkách Evropské levice.

16.06.2017: Opét útoky spamovacích robotù
Do¹lo k opakovaným útokùm robotù sázejících do komentářù texty s podivnými "inzeráty" (podle v¹ech známek činskými). Jen poslední dvé dávky představovaly více ne¾ 200 téchto pseudokomentářù, které ma¾eme. bahis siteleri

16.06.2017: Nékdo/néco zde krade ¾ a ¹?
V uplynulých dnech do¹lo k technické závadé, v jejím¾ dùsledku se "beze stop" z nékterých článkù (ale i z vét¹iny komentářù) ztratila v¹echna písmena "¾" a "¹" (nebo jenom jejich emosčást). Za závadu se omlouváme a na jejím odstranéní pracujeme (zatím pátráním po příčiné).

09.05.2017: Pietní akt na Ol¹anech
Jako ka¾doročné, i letos polo¾ila 9. 5. v 9 hodin delegace zástupcù CV SDS a výboru pra¾ské organizace SDS kvétiny k památníku padlých rudoarméjcù na ol¹anském hřbitové. Při té přile¾itosti jsme pietné vzpomnéli i padlých dal¹ích armád (včetné československé), kteří jsou na Ol¹anech ulo¾eni.

červené návéští   Anketa červený nadpis
V současnosti rozvířil hladinu návrh přijmout do ŘR 50 syrských válečných sirotkù. Co si o ném myslíte?

V Sýrii ani ¾ádní váleční sirotci nejsou.
1671 (1671 hl.)
Nebrat! Je¹té by nás podřezávali.
1263 (1263 hl.)
Konečné nékdo uva¾ující lidsky.
1201 (1201 hl.)
A» se ka¾dý stará o sebe, nic nám do nich není.
838 (838 hl.)
Je to sice politikum, ale krok správným smérem.
1458 (1458 hl.)
Radéji bychom méli zvý¹it svou ostudné nízkou rozvojovou pomoc.
1152 (1152 hl.)
Prohnilý humanismus !!
841 (841 hl.)

Celkem hlasovalo: 8424


zelené návéští   Vyhledávání zelený nadpis


na nových stránkách

Rozšířené vyhledávání
Tématické skupiny
Seznam autorù


Google

web
sds.cz
blisty.cz
bbc.co.uk

zelené návéští   Va¹e komentáře zelený nadpis
[15.05.2018 19:15:23]
josef mikovec
Bohumír ©meral - Mučedník ztracených a vysnéných příle¾itostí http://www.novarepublika.cz/2018/0 5/frantisek-ferdinand-s ...

[15.05.2018 18:54:53]
josef mikovec
Zde jest zku¹ební kámen, na ném¾ se doká¾e, zdali jsme opravdu v dost zralí, dost socialističtí, abychom opravdu stali se v Rako ...

[21.03.2018 17:10:12]
n
Snad se néco doví,!

[19.11.2016 10:28:45]
l&s
Doplnéní k Peroutkovi - Zemanùv projev byl mínén dobře, bohu¾el se v ném dopustil dehonestujícího pře¹lapu, kdy¾ prohlásil, ¾e Per ...

[27.02.2016 10:01:56]
l&s
Řlánek pana Bélohradského není k dispozici, tak jen pár postřehù k této stati. Paní Neudorflová sice správné píše, že je chyba, k ...

[28.10.2015 09:08:14]
-ik
Dobrý den pane ©lemendo! To, co jste napsal, je konstatování stavu. A co navrhujete jako pokus o naznačení cesty? Já mysl ...

[04.09.2015 14:20:12]
n
Samozřejmé, ¾e ji¾ té¹ím na shromá¾déní, jako posledné na Václaváku. Doufám, ¾e nebude chybét pán ©afr, kterého tímto srdečné zvu. ...

[13.08.2015 13:11:01]
n
SDS leží v žaludku tomu zoufalému tapetáři, takže je moc známá a okolí se musí postarat o její prosazení. Prohra s US a tím i se s ...

[13.08.2015 01:44:03]
-ik
Jestli že se mi zdá, že militantní skupiny dosahují lepších výsledkù, mél byc se podívat na sebe, zda nepracuji špatné. Oni mohou ...

[08.06.2015 21:05:37]
-ik
"význam evropské levice pro vývoj ve svété a její podíl na jeho spoluutváření (globalizace, přenos zkušeností z jiných čá ...

[25.05.2015 14:58:27]
n
Lidstvo v rozvinutých zemích a tím myslím i na¹i zemi, ji¾ dosáhli hranic dal¹ího materiálního pokroku a jeho dal¹í zvy¹ování je n ...

[25.05.2015 08:21:23]
l&s
"Proč se myšlenka lidové fronty boje proti fašismu prosadila v našem hnutí, až když bylo fakticky pozdé? Bylo vùbec možné, ab ...

[13.05.2015 09:45:10]
Milan Neubert
-iku, napsal jste víc vécí, s řadou souhlasím. Jednu námitku ale mám: dospéli jsme k závéru, že virtuální diskuse na webu nebo na ...

[10.05.2015 23:25:51]
-ik
Mám pocit, pane Neuberte, že jste se o kontakt s lidmi ani moc nesnažil. Diskuse na stránkách SDS je nulová. A i v minulosti jst ...

[06.05.2015 10:38:48]
n
Vítám tapetáře. Řest tvoji práci. Podle množství zbytečné práce opravdu stojíš ...


Teze programu SDS
Teze programu SDS

Bahisikayet.com Extrabet Deneme bonusu Denemebonusuz.com

Deneme Bonus Veren Bahis Siteleri 2022

en iyi bahis siteleri

jetbahis-girisi.com

Rexbet-girisi.com

hovarda-girisi.com

mobilbahis giris

sekabet guncel adres

asyabahis guncel adres

Maltcasino

pinbahiskayit.com

Tyto stránky byly vytvořen prostřednictvím redakčního systému phpRS.