
Místopředseda Senátu Jiří Liška obhajuje v Právu (7. 3.) návrh zákona o účastnících protikomunistického odboje a odporu. Polemizuje zde s Petrem Uhlem. Ten se staví v témže listě (22. 2.) proti. Ozbrojený boj se podle něho nesmí stát měřítkem odporu proti bývalému režimu neodpovídalo by to hodnotovému řádu, který se tu od druhé světové války vytvářel. Navíc by se tak podle něho falšovala historie.
Uhl vidí především oběti stalinistických a dalších represí - tito lidé si zaslouží uznání a porozumění. Významný násilný odboj zde ale podle něho až na výjimky nebyl: Charta 77 nebyla opozicí, ale usilovala o dialog se státní mocí o lidských právech. Uhla znepokojuje, že se výše uvedeným falešným výkladem dějin posouvá veřejné mínění. Z oslav násilí se podle něho pomalu stává oficiální postoj. Jeho prosazení se věnují nemalé finanční prostředky - proniká do škol a zvláště mladí lidé už černobílý pohled na násilí oceňují.
Liška se proti Uhlovu „gándhiovskému" pojetí boje s minulým režimem ohrazuje. Opírá se o přirovnání „komunismu” k nacismu. Kdybychom prý přistupovali podobně třeba k parašutistům, kteří popravili Reinharda Heydricha, museli bychom i je považovat za „úkladné vrahy”. Takový argument odmítá v dalším pokračování polemiky v Právu (11. 3.) historik Jiří Vančura: „Žádného soudného člověka, který chápe historické souvislosti, nic takového, čím argumentuje Jiří Liška, ani nenapadne.” Podle Vančury nelze klást rovnítko mezi vojáky a letce za druhé světové války a účastníky protikomunistického odporu. V kauze bratří Mašínových, zviditelněné Topolánkovými medailemi, vidí tento historik spíš příběh dobrodruhů, jímž jejich vidění světa bránilo poznat, že jejich násilí už je v době míru kontraproduktivní. A jsme u jádra věci!
Liškův argument s parašutisty potvrzuje zřejmou skutečnost. Celá pře o uznání „třetího odboje” je jen pokračováním sporu o nechvalně známé očerňující „rovnítko”. Dnešní mládeži je systematicky vštěpován zlověstný obraz - orwellovský fantom „komunismu”, který si v ničem nezadá s nacismem. Děje se tak přesto, že existuje pádné odmítnutí této teze dokonce z pera filosofa Václava Bělohradského. Mladým se dnes neříká to nejpodstatnější - o překonání politováníhodných nezákonností a osudných omylů východoevropského „reálného socialismu” se velkým dílem zasloužili sami východoevropští komunisté! Mohli se při tom opřít o původní humanistický ideál socialismu! Marx nehlásal ani v drsném sociálním kontextu poloviny 19. století „třídní nenávist”, ale její pravý opak - změnu společenských vztahů a hodnot, která měla podle jeho představy prolomit dnes znovu ožívající začarovaný kruh „boje všech proti všem”. Dokážeme tyto argumenty uplatnit i v nové diskusi o „protikomunistickém odboji”, spuštěné pravicovým Senátem a premiérem? Možná se už blýská na lepší časy!
Že Topolánek svou účelovou glorifikaci politického násilí přepískl, dokazují i další výhrady. I komunisty nemilující politolog B. Doležal vidí v Lidových novinách (3. 3.) na činnosti Mašínů v Česku „stín jakési nepřiměřenosti”, který by mu bránil zvednout ruku pro jejich vyznamenání. I když obdivuje jejich osobní nasazení, považuje je za vojáky občanské války, která nevypukla. Zároveň si všímá, jak se ve sporu o ně i kolem prezidentské volby znovu „roztočil kolotoč nenávisti”. Konstatuje, že u nás už od převratu nefunguje demokratická politika jako prostředek odvádění nenávisti. „Míra nenávisti” mezi námi podle něho rok od roku roste. Správný postřeh! Přesto namítám: Daleko největší nedůvěra a nenávist je zde rozdmýchávána především proti současným, a stále víc už i bývalým komunistům. Co s tím, pane Doležale? Místo vylučování KSČM z „demokratického klubu” by mělo nastoupit normální politické soupeření i spolupráce, o skutečném dialogu k minulosti i budoucnosti ani nemluvě.
Trefný z tohoto hlediska i v charakteristice těch, kteří dnes žalují KSČ už jen kvůli jejímu „nekonformnímu” stanovisku k Únoru 48, je komentář Tomáše Zahradníčka na stránce Názorů MfD (5. 3.). K závěrem níže zařazené ukázce jeho textu není co dodat:
„Zastánci názoru, že se odboj bratří Mašínových má ocenit, obyčejně také soudí, že revoluce z roku 1989 ještě neskončila a hodila by se další. Nevidí jako své vítězství otevřenou společnost, v níž nikdo nemůže doufat v opanování veřejného prostoru a umlčení odpůrců. Tento stav špatně snášejí zastánci vyhraněných pravd o minulosti. Nestačí jim říci si své veřejně desetkrát, stokrát. Zlobí se, že jsou stále slyšet i hlasy, které tvrdí něco jiného. Ctitelé bratří Mašínů jsou ukázkovým příkladem. Ambicí není svou pravdu pouze vyslovit, ale i prosadit, získat pro ni oporu v zákonech a učebnicích, čímž se jejich výklad minulosti má stát jaksi závaznějším než výklady jiné. Topolánek jim podal prst, a je jen přirozené, že zítra budou požadovat celou ruku.”
Jan Ritter, člen SDS, Praha
Haló noviny, 21. 3. 2008