ÚVOD - LEVICE MUSÍ ZAHÁJIT DISKUSI - J. Hudeček
K OTÁZKÁM ŘESKÉ LEVICE - Ř. Císař
DEMOKRATICKÝ SOCIALISMUS diskuse v PDS -přeložil M. Neubert

Jiří Hudeček

Levice musí zahájit diskusi

Politika levicových stran se ocitla na rozcestí - jak reagovat na civilizační výzvy moderní společnosti, globalizace a sociální nespravedlnosti ve svétovém méřítku? Schází nejen praktická řešení, ale také propracovanéjší teoretický pohled na současnost a její problémy. Jsme přesvédčení, že nastal čas společné se na levici zamýšlet nad témito otázkami a společné hledat odpovédi jak v dlouhodobéjší perspektivé, tak pokud jde o bezprostřední nápravu sociálních křivd.

V tomto čísle přinášíme dva materiály, které by (přes rozdílné okolnosti svého vzniku a přes svùj odlišný charakter) mohly napomoci nastartovat diskusi. Formulací otázek nebo jejich naznačeným řešením dostatečné „provokují” a doufáme, že tuto svou roli splní nejen ve vztahu k členùm a sympatizantùm SDS, ale i mimo tento okruh. Rádi bychom béhem podzimu 2000 uspořádali néjaký seminář nebo „kulatý stùl”, který by posloužil jako prostředí pro debatu nad perspektivami a možnostmi levice - velmi bychom uvítali, kdyby se jej zúčastnili i zástupci dalších levicové orientovaných stran (především samozřejmé KSŘM a ŘSSD) a neformálních skupin. Nepředpokládáme, že by taková debata mohla vyřešit problémy, které stojí před dnešní levicí nejen v ŘR, ale i celoevropsky a celosvétové. Mohla by ale přinejmenším pomoci precizovat otázky, na které musíme hledat odpovédi. Jde o mnoho, a to stojí za překonání úzkého stranictví a za hledání cest pro vzájemnou komunikaci.

předseda CV SDS

Řestmír Císař

K OTÁZKÁM

ŘESKÉ LEVICE

(Zamyšlení k diskusi)

Naléhavá potřeba historicko-politické analýzy socialistických proudù a tradic

Šlo a jde pouze o rozdílnost taktiky a metod sociálné demokratických a komunistických stran při údajné shodé cílù? Evoluce či revoluce? Jaký si představují socialismus, demokratický, autoritářský či néjaký další? Patří bolševický radikalismus nenávratné minulosti? Platí napříšté uskutečòování postupných reforem v podmínkách demokratického systému jako jediné východisko? Je demokracie schopna najít reálný kompromis plurality občanských zájmù a politických sil? Nebo nelze vyloučit konflikty, demonstrace, vzpoury či jiné projevy lidové vùle?

Zdařil by se pokus určit hlavní rysy socialistického uspořádání společnosti (typu politického systému) shodné nazíraného všemi sméry levice? Nakolik tuto možnost komplikují prudké posuny ve védé, technice, informatice, výrobé i konzumní sféře, následné pak ve struktuře společnosti, kdy ubývá délnictva a bobtnají nové vrstvy třídné nezařaditelné? Není "definitivní tvář socialismu" pouhou iluzí, což právé potvrzuje proménlivá pluralita vývojových alternativ v procesu promén života a práce? Není socialismus opravdu spíše déjinný proces stále obnovovaný v duchu humanitních idejí než předem vyhranéný cíl?

Jaké závéry lze vyvodit ze zkušeností a výsledkù politiky komunistù na rozdíl od sociálních demokratù? Jak hodnotit fakt, že „šturm nebes” v Rusku 1917 i následný dlouhodobý řetéz úspéchù i nezdarù budování socialismu v SSSR i dalších zemích Evropy skončily nedávným pádem a pohromou pro samé budovatele? Selhaly ideje nebo lidé jako aktéři déjin? Je tento krach dočasným výkyvem déjin nebo jejich konečným verdiktem? Mohou nastat nové podmínky příhodné pro renesanci revolučního zvratu socialistického typu? Nebo je správnéjší orientovat se na účelné reformy demokraticky a sociálné ekonomicky zaméřené? O čem svédčí situace socialismu mimo Evropu, mj. v Říné, kde se odehrávají úspéšné reformy v podmínkách nové politiky komunistické strany?

Reálný stav svéta po rozpadu seskupení socialistických zemí kolem SSSR trpí labilitou, nezřetelnými perspektivami a nutí k novým analýzám a myšlenkám. Zvítézila natrvalo kapitalistická demokracie s prvky ménící se třídní společnosti,.nebo je to jen dočasný stav?

Nezpùsobí rozporný vývoj nové krize politických systémù zvaných pluralitní demokracie a nevyvolá úsilí o jejich zásadní přestavbu?

A nepùjde přitom o zmény socialistického charakteru? Nakolik je však mohou potlačit ozbrojené síly ve službách mocenských garnitur dosud vládnoucích? Realita balkánské vleklé tragedie i jiné války varují.

Sméřuje globalizace svétových pomérù a vztahù k možnosti likvidovat případné konflikty vyvolané nesmiřitelnými zájmy nebo takové a podobné konflikty naopak rozmnoží? Jsou globálné propojené nadnárodní instituce; vybavené potřebnými pravomocemi, schopné vytvořit nástroje k nalezení kompromisù a dohod?

Nemùže se vskutku demokraticky konstruovaná Evropská unie stát příkladem takových řešení? Jak se má k témto globalizačním problémùm postavit socialisticky smýšlející levice?

Mùže se podílet na vzniku nového typu "internacionalismu", v némž bude schopna obhájit zájmy pracujících vrstev a posléze celé společnosti?

Jaké stanovisko zaujmout k existenci, programu a činnosti mezinárodních institucí jako jsou OSN, OBSE, EU, NATO ap.? Jsou účelnéjší celosvétové organizace či evropské nebo regionální, respektující nesporné odlišnosti ve vztahu k jiným? Nebo mají ty i ony fungovat paralelné ve vzájemné součinnosti a rozdílných úlohách? Jak se chovat vùči sporným institucím, jakou je např. NATO? Není pragmaticky účelné vzít je na védomí jako dočasné nezrušitelné a usilovat o demokratickou proménu jejich politických či vojenských koncepcí v zájmu prohloubení` mírového stavu svéta a humanizace metod řešení sporù? Je členství ŘR v NATO vhodným předmétem sporu uvnitř levice až po kategorický požadavek jeho zrušení? Není v zájmu jiných závažných otázek lépe zachovat "neutrální příméří"? To neznamená vzdát se aktivního pùsobení našeho státu uvnitř NATO v otázkách jeho zaméření a činnosti nebo ve stanovení limitù naší účasti v jednotlivých akcích, ve výstavbé české armády a její výzbroje ap. Není ku prospéchu českých zájmù spolupracovat se silami 1evice v ostatních zemích právé v téchto otázkách? A také v podobných vécech týkajících se našeho vstupu do EU, kde jsou ve hře daleko širší národní zájmy v perspektivé mnohem delší a dùraznéjší?

                                                                                                                                                                                       I.           

Postoj k rozporným dùsledkùm neoliberální transformace a hledání východisek z krize

Zdá se navýsost účelné stále a hloubéji zkoumat převratné události roku 1989 a objektivné hodnotit 10 let vývoje, který dospél ke krizi politické, ekonomické, kulturní i společenské vùbec, ke ztráté životních jistot a obavám lidí z budoucnosti. Byla levice - po kolapsu moci KSŘ - byť nezformovaná, oslabená a roztříšténá, skutečné bez šancí zvládnout situaci ve svùj prospéch a nastartovat přechodné období reforem podle vlastních představ? Byly tyto představy vyhranéné a reálné?

Jestliže ano, proč se pravici podařilo zmanipulovat revoluční pohyb k restauraci kapitalismu cestou rozplizlé transformace? Jakou roli v tom hrála pravice již v disidentském hnutí za nepřetržité a velkorysé podpory tehdejšího Západu? Byly snad socialistické tendence příliš pasivní a ústupné v zájmu tzv. jednoty proti totalitní formé komunistického režimu? Přestože postrádaly žádoucí podporu levicové orientovaných sil ze Západu (nemluvé o její absenci z Východu), nemohly zachovat cenný politický odkaz obrodného hnutí 60.1et a Pražského jara 1968? Proč se dostatečné neuplatnila nadéjné vyhlížející Obroda a nestala se plnoprávným partnerem oficiálních jednání s odstupující mocí a podřídila se pravicovému vedení Občanského fóra?

V čem byly příčiny totálního selhání řídících grémií KSŘ ješté v druhé poloviné 80.let, kdy se v SSSR rozvíjela demokraticky cílená perestrojka? Co zpùsobilo neschopnost vymanit se ze zajetí dogmatického normalizátorského konservatismu? Proč se nepodařilo nové reformní vlné ve strané získat převahu a odolat tlakùm nositelù neostalinismu? Ješté v roce 1988 mélo vedení KSŘ příležitost poskytnout prostor pro reformní aktivitu klubu Obroda sdružujícího zastánce demokratického socialismu, připravené k vécnému dialogu o východiscích z nazrávající krize. Je možné vysvétlit, proč současné ponechávalo vétší prostor pravicové opozici? .A proč naopak informovalo své členy, že nejvétší nebezpečí hrozí socialismu. právé od Obrody? Nezmoudřelo ani ve chvíli neodvratné prohry.

Jaké hlavní, systémové a taktické chyby a škody vznikly z chvatného úprku do bezkoncepční transformace? Jakými prostředky prosadila pravice ukvapenou a živelnou restauraci kapitalismu? Proč nešlo zabránit rozvalu všeho minulého, i vyložené společensky nezbytného a pozitivního, zahrnovaného pod hesly fanatického antikomunismu? Jen političtí diletanti mohli likvidovat jakoukoliv kontinuitu a deklarovat, že začínají rokem 0 (nula). Mnohé mohlo nadále úspéšné fungovat po nutných demokratizačních zménách, mj. samosprávná síť národních výborù včetné regionálních (KNV, ONV), výhodné zahraničné obchodní vztahy s vétšinou zemí svéta zabezpečované zavedenými institucemi v zahraničí, kvalifikované orgány kriminalistiky, kontra.rozvédky, policie, konsolidovaný systém školství, kultury a zdravotnictví atp. Proč se dopustil krajné nevýhodný vstup zahraničního kapitálu do vysoce lukrativních a nejméné rizikových odvétví naší ekonomiky (tabák, lihovary, čokoládovny, dobývání a export surovin, výroba stavebnin aj.)? Kdo zavinil chaotický, legislativné neregulovaný proces privatizace formou rozprodeje státního majetku v hodnoté bilionù korun za nikdy nesplacený bankovní úvér? Kdo strpél očividné rozkrádání a tunelování podnikù i bank? Kdo zavinil odmítnutí odborné expertízy a pomoci Rady Evropy při zpracování zákonných norem, zatímco se draze platily celé davy samozvaných poradcù především z USA, neznalých evropských podmínek a tradic?

Nakolik kontraproduktivní se ukázaly plošné restituce dávného soukromého majetku, aniž se napravily nové křivdy zpùsobené nevinným občanùm? Co říci k nechutným rejdùm kolem zemédélské pùdy, zbavované velkovýrobního hospodaření formou družstev a statkù, schopných obstát v mezinárodní konkurenci? Jaký ekonomický prospéch přineslo vrácení pùdy pùvodním majitelùm, kteří však na ní nechtéjí hospodařit, draho ji pronajímají za bezpracnou rentu anebo spekulují s jejím prodejem? Právé vyplácení renty oslabuje reálné hospodáře včetné družstev, jimž nezbývá než škrtat investice, neplatit dané, zadlužovat se, ztrácet schopnost konkurovat dotovaným dováženým potravinám. Proč se nesáhlo k jednoduché úpravé družstevního hospodaření zvýhodnéním vlastníkù vložené pùdy? Stále není jasno, proč se šlechté, církvi a jiným odevzdávaly zdarma obrovské majetky, aniž platili dédickou daò nebo náhradu za mnohaletou údržbu i renovaci např. památkových objektù nebo starožitností? Naopak se jim dostalo vysokých státních dotací.

Dokázala si česká levice plné ozřejmit a zhodnotit omyly a chyby i vzešlé katastrofální dùsledky dosavadních transformačních zmén; uskutečòovaných nepromyšlené, nekvalifikované, v rozporu s efektivitou, s přemírou přehlížených propadù? Nakolik přitom bylo zneužito dùvéry občanù ochotných přinést i obéti "na oltář vlasti", kterým však byl pravý smysl déní zatajován a lživé prezentován? Byl vyvíjen patřičný odpor levice proti očividným podvodùm i zločinùm likvidátorských ředitelù transformace? Rozpoznala levice včas hromadící se škody, odsuzované vétšinou lidí a probouzející odpor? Uvédomuje si poučení pro vlastní reformní činnost, která vždy musí respektovat zkušenost, že žádné zmény nebudou či se neúmérné protáhnou nebo zcela zkrachují, pokud se jich nechopí lidé "dole", pokud se nestanou vécí všech občanù? Kvapná rozhodnutí a hektická tempa ve složitých systémových převratech přinesou leda nezdar a zklamání. Zlomová přechodná období potřebují čas zrání a zažití, uvážených krokù vpřed, utvrzení úspéchù, revize chyb, stálého kontaktu s lidmi. Politika je zajisté védou, ale také uméním kdy být rozhodný a jednat rychle, kdy však projevit rozvahu a trpélivost i houževnatost v úsilí uspét.

Jak se vypořádat s novými trendy a "mezerami" v české zahraniční politice, které se vlečou od pravicových vlád? Lidé mají dojem, že zmizelý protektor na Východé byl více než nahrazen jiným protektorem, tentokrát až za oceánem na Západé. Což je nutné podrobovat se každému přání nebo pokynu USA či jiných nových spojencù svázaných paktem? Je v našem zájmu podílet se na jakémkoliv embargu vyhlášeným tzv. mezinárodním společenstvím, na néž doplatí naši výrobci nebo exportéři, vytlačení pak konkurencí cizích firem? Proč se neřídíme prioritou českých zájmù např. ve výhodných stycích s Řínou, jimž se u nás házejí klacky pod nohy trapnými provokacemi kolem Tibetu, Tchai-wanu ap., zatímco velmoci v čele s USA se tam vehementné angažují pro vlastní zisky? Jak dlouho budeme svédky úletù vùči zahraničí, kterých se dopouštéjí i vysocí činitelé v rozporu s vládní politikou? Je si česká levice plné védoma strategického významu co nejširšího spektra našich vnéjších vztahù, zahrnujících velké i malé zemé, schopné vzájemných výhod v investicích, obchodu, kultuře a dalších sférách spolupráce?

Hospodářská a obchodní diplomacie nemá jen ekonomické cíle, ale odvozené podporuje nebo poškozuje politické zájmy ŘR. Jsme si védomi jistého nebezpečí malého zájmu dbát relativní rovnováhy přílivu cizího kapitálu z rùzných státù a regionù? Převahu kapitálu z némecko- rakouské oblasti a také USA by mél vyvažovat kapitálový vstup dalších státù. vétších i menších, aspoò tam, kde na to má vliv vláda. Argument, že mnohé vstupy pocházejí z nadnárodních zdrojù, není vždy a všude platný. Co budeme délat s tím, že valnou vétšinu českého tisku vlastní némecké velkofirmy, v delší perspektivé zainteresované i politicky? A co televize a rozhlas - je nám lhostejné, kdo je ovládne? Volné pùsobení tržních vztahù se snadno zvrhne v anarchii, kdy prakticky vše významné spadne do klína velkým a bohatým. Na čem nevydélají, to zničí.

                                                                                                                                                                                      II.         

Ideové výhledy a organizační postupy

české levice v nejbližším období

Tvář v tvář úsilí pravice o zásadové shodnou politiku všech jejích politických subjektù a o návrat k moci nikým z leva příliš neohrožované, vyvstává otázka, zda je pro levici správné dlouhodobé ignorovat škodlivý rozkol a hašteření vznášející zmatek do řad svých přívržencù.

Umožníme pravici, aby demagogií a záludnostmi udržovala a prohlubovala příkop mezi ŘSSD a dalšími Levicovými seskupeními? Není na čase skoncovat se zákeřné zneužívaným antikomunismem, mlčet k tvrzením o nereformovanosti socialismu,ba vyškrtávat sám pojem socialismu ze slovníku?

Není ponékud přežilé trpét porušování demokratických norem i pravidel béžné slušnosti např. vùči existenci a právùm KSŘM jako legální politické strany s programem neodporujícím ústavé a zákonùm republiky? Mùžeme mít ty či ony výhrady k jejím postojùm, ale stále obtížnéji lze uplatòovat tezi o jejím extremismu. Což sama politická praxe nedosvédčuje, že KSŘM má značný počet příznivcù? A že v podmínkách krizové situace, rùstu nezaméstnanosti, sociálního úpadku, ale i arogance zbohatlíkù mohou dále přibývat? Nelze popřít, že v programech ŘSSD, KSŘM, SDS a jiných levicových subjektù je nápadné mnoho shodných bodù. Proč by si nemély vycházet vstříc tam, kde nejsou. v rozporu? K čemu je stále trapnéjší ostych dávat najevo, že socialistické snahy v zemi s lidovými tradicemi mají stále svou váhu.? Nemélo by se ani zapomínat na potenciální sílu odborového hnutí, které nutné tíhne k levici, kam ostatné sméřují i ekologické a jiné humanistické aktivity. Také samy odbory by mély hlasitéji deklarovat názorovou a zájmovou platformu blízkou levici.

Není k politování, že se nékdy uméle brzdí vzájemná komunikace uvnitř levicového tábora? K čemu dobrému - ne-li k radosti pravice - jsou až urážlivé výroky z jedné strany ke druhé, zaznívající bohužel i z mladých a nezralých úst? Komu mùže vadit např. konsultace v nékteré odborné otázce, zkoumané v poslaneckých klubech, ve studijních týmech, nékdy i s nezávislými experty? Pokud je potřebná vzájemná kritika, proč by neméla. být vécná, slušná, argumentovaná, bez invektiv a vyhrocených útokù? Vždyť takto spolu nejednou komunikují lidé zprava i zleva a nikdo se nad tím nepozastavuje.

Levicové strany trpí nedostatkem (neříkám absencí) potřebného počtu výrazných, vérohodných a pùsobivých osobností, úspéšných nejen v médiích, nýbrž v celém svém konání. Je tak obtížné zvládnout základní otázky obecného zájmu lidí ve méstech i na venkové, nejen posbíraných na pražském dvorečku, jak tomu bývá až příliš často? Což takhle občas dùkladnéji zménit osazenstvo únavného kolotoče stále týchž stereotypních tváří v úzce "špičkových" debatách? Nékteří aktéři pùsobí dojmem vytrvale předplácených účastníkù, kteří neustále omílají své pochvalné nebo naopak negativistické, pohříchu však prázdné i trapné fráze.

Zde si nemohu odpustit odbočku: Co je to za sortu lidí, kterou v médiích tvoří uživatelé pokleslého jazyka, nékdy až odporné sprostého. Proč je nikdo z odpovédných lidí v televizi nebo rozhlase neupozorní, že je vhodné a potéšující hovořit slušnou a všem příjemnou. češtinou? Že je příliš nectí upadat do pouličního žargonu nebo hospodského žvanéní? Proč se toho dopouštéjí i herci - kdysi mistři krásné řeči?

V poslední dobé roste zájem veřejnosti i politických kruhù o úlohu KSŘM v české politice, zvlášté při rùstu jejích voličských preferencí. Tato strana prošla a stále prochází nesnadným a rozporným vývojem. Jak dlouho potrvá její kolísání mezi ideologickou setrvačností a reálné potřebnou politikou? Dokáže se definitivné distancovat od totalitné znetvořeného socialismu a autoritářské politiky své předchùdkyné KSŘ? Podaří se jí zformulovat nový program a zahájit novou politiku odpovídající soudobým, stále se ménícím domácím i mezinárodním podmínkám? Získá plnou dùvéryhodnost jako platná pozitivní síla v systému pluralitní demokracie? Skončí spory mezi reformátory a konzervativci, které v minulosti vedly k rozkolùm a rozštépením?

a)      Komunistùm připadlo nést břímé odpovédnosti za neblahou epochu českých déjin, kdy se ideály socialismu ztrácely pod tíhou mocenské diktatury strany, a to přes nesporné sociální vymoženosti, které však nebyly dopřány všem v podmínkách soužití privilegované a ménéprávné komunity. Mají členové KSŘM pocit, že s konečnou platností vyrovnali účty předložené veřejností po převratu 1989? Domnívají se, že opakované omluvy za spáchané křivdy i zločiny postačily? Tyto otázky jsou zajisté dùležité, ale ješté závažnéjší je, aby se nikdy nemohla opakovat příčina neštéstí - tou byla bolševizace strany a sovétizace naší společnosti, likvidace demokracie, popření lidských práv a další nepřístojnosti, diskriminace v zaméstnání a ve veřejném životé, v přístupu détí na studia, v omazování svobody myšlení, publikování, cestování ap. Lze véřit, že všechna totalitní veteš, obsažená mj. ve smutné proslulém Poučení z krizového vývoje, navždy zmizí z české politiky?

b)      V déjinách KSŘ a socialismu se prosazovaly i demokratické tendence a reformátorské snahy, mj. politika Lidové fronty proti fašismu 1936-1938, Národní fronty při osvobození 1945, obrodného hnutí s programem demokratizace socialismu 1968. Nebyly plné úspéšné, ale ani marné. Což se ona nadéjná vzepétí nevryla hluboko do národního povédomí? Je pro KSŘM reálné k reformné demokratickým tradicím se přihlásit a ocenit je jako prùkopníky úsilí zbavit se dogmatického levičáctví i politického sektářství? Vidét v nich návrat k pùvodnímu humanistickému obsahu socialistických myšlenek? Dospét k upřímné rehabilitaci nejvyšších morálních hodnot a lidské cti?

c)      Významné prvky nové politiky KSŘM zaznamenal její sjezd v prosinci 1999. Ve svých závérech odmítl dogmatické zkomolení socialistických ideálù a otevřel cestu k programovému přijetí demokratického socialismu jako znovuzrozené nadéje lidstva. Nakolik se však podaří progresivní záméry prosadit uvnitř strany samé? Proniknou do každodenní konkrétní politiky? Jedno je žádoucí: KSŘM nesmí zùstat v izolaci od ostatních levicových stran a seskupení. Co pro to udélat? Nešlo by začít např. setkáním a dialogem socialisticky smýšlejících intelektuálù?

Nejsilnéjší stranou levice a jejím politickým jádrem chce být ŘSSD. Zesílila v období opozice proti neoliberálním improvizacím pravice a po volbách 1998 převzala vládní kormidlo. Nemá koaliční spojence a je odsouzena dohadovat modus vivendi s ODS, přešlou do opozice Daří se jí nicméné neupadnout do izolace a nachází případ od případu podporu v parlamenté. Kde jsou však hranice jejích šancí, má-li proti sobé celou pravici, střed i komunisty? Existuje možnost zlepšit dosud velmi křehký vztah-nevztah mezi ŘSSD a KSŘM? Ač by to prospélo celé české levici, v dané chvíli se to zdá nemožné. Řas ovšem letí, za dva roky budou nové volby a ve hře se ocitne vstup ŘR do EU. Bude se toto svým zpùsobem další přelomové období v našich déjinách odehrávat pod praporem demokratické, sociálné orientované lavice nebo neoliberální, konzervativní pravice?

a)      ŘSSD je nesporné demokratická strana vyšlá ze socialistických tradic 19. a 20.století; v českých podmínkách spíše lidových než aristokratických. Má však v kontextu současného evropského vývoje jednoznačné definovanou politiku? Socialistické strany na našem kontinenté jsou - nikoliv poprvé - na. rozcestí. Přijmou výzvu globalizačních trendù téhotných neoliberálními projekty a limitujících ve velké míře regulativní úlohu sociálního státu (Blair-Schrõder)? Anebo budou čelit témto trendùm zachováním socialisticky zaméřené politiky v sociálním státé (Jospin-Lafontaine)? Kterým smérem pak pùjde ŘSSD? První cesta, podporovaná i současnou vládou USA (Clinton-Gore), by znamenala opustit evropskou variantu sociálné demokratické politiky a přejít k tzv. euroatlantickému pojetí, jemuž se však vétšina evropských politikù - nejen levicových - více méné brání. Navíc je za specificky českých tradic našemu socialistickému myšlení cizí a pokud ji ŘSSD přijme, přivede naši levici do historicky téžké situace, ne-li k porážce. Rozhodne-li se naopak, uvolní cestu k reformám v duchu demokratického socialismu, k jehož realizaci přispéjí všechny levicové síly. Zatím jsme svédky jistého váhání mezi obéma sméry. Jak dlouho však lze beztrestné lavírovat?

b)      Sociální demokracie musí počítat s tím, že pravice zmobilizuje maximální úsilí, aby se miska vah nepřevážila k socialistické perspektivé. Proto je ochotna strpét vládu ŘSSD a tlačit ji doprava, což povede konec koncù k diskreditaci této strany jako levicové a umožní obnovit vládu pravice. K čemu jinému by mohly vést ústupky neoliberální varianté transformace než k postupné prohře sociálních programù?

Jít slepé cestou tzv. deregulací negativné postihujících vétšinu pracujících a nezámožných vrstev, a to bez představy konečných limitù se mùže ukázat jako sebevražedné. Nemíří šipka vývoje už nyní od sociálné tržní ekonomiky ke kapitalismu bez přívlastkù? Nenastává pro ŘSSD čas hledat cestu k získání všech socialistù a levicových demokratù k podpoře volby reformné socialistických promén, prùchodných svou tradiční českou lidovostí?

c)      Uvážíme-li propady zpùsobené hrubé mylnou transformací, přičteme-li rozháranost naší politické scény neschopné konsensu a uvédomíme-li si malou prùbojnost v evropských záležitostech zastínéných přehnanou servilitou vùči americkým strýcùm a tetičkám - pak si mùžeme být takřka jisti rùstem levicových nálad v řadách délníkù, zaméstnancù i části středních vrstev. Kdo však bude sklízet voličské preference?

Bude to KSŘM se svou dùsledné socialistickou politikou při respektování demokratických zásad veřejného života? Nebo to bude ŘSSD s příklonem k jasnéjšímu socialistickému profilu v kontextu s celou naší levicí? Anebo se podaří získat pro sociálné orientovanou politiku nejen příznivce demokratického socialismu v režii obou téchto stran, nýbrž i další občany přimknuté k levému středu?

Otázky mířené k české levici počítají nejen s aktuálním déním, ale jsou i béhem na dlouhé trati. Každý závod má ovšem své etapy a posléze cíl, který se stane zlomem k dalším etapám atd. Přicházejí chvíle únavy a oddechu, sbírání dalších sil. Tak to chodí nejen ve sportu, i v politice. Řeská demokratická a sociálné progresivní levice má na to, aby překonala obtíže, zvládla strategii i taktiku, získala podporu vétšiny občanù a přinesla své zemi prospéch.

Pùvodní verze textu 24.10.1999

Upravená nová verze 10.4.2000

Demokratický socialismus

-       diskuse v PDS

Současná programová diskuse v némecké Strané demokratického socialismu (PDS) je v mnohém zajímavá i pro nás. Přinášíme hlavní myšlenky dokumentu, který byl předložen k vnitrostranické debaté před 3. zasedáním 6. sjezdu PDS v Münsteru (Debata nebyla sjezdem uzavřena a pokračuje.) Véříme, že nékteré z myšlenek dokumentu stojí za zamyšlení a zvážení našeho stanoviska. V příštích číslech bychom vás chtéli seznámit také s hlavními stanovisky, vyslovenými v diskusi (včetné „protistanoviska” menšinové opozice v PDS.)

Východiskem debaty je současný program PDS. V ném se mj. říká:

„Socialismus je pro nás nutný cíl - společnost, ve které se stal svobodný rozvoj jednotlivce podmínkou svobodného rozvoje všech. Socialismus je pro nás hnutí proti vykořisťování človéka človékem, proti patriarchálnímu útlaku, proti drancování přírody, za záchranu a rozvoj lidské kultury, za prosazování lidských: práv, za společnost, ve které lidé spravují své záležitosti demokraticky a racionálním zpùsobem. Socialismus je pro nás hodnotový systém, ve kterém jsou neoddélitelné spojeny svoboda, rovnost a solidarita, lidská emancipace, sociální spravedlnost, zachování přírody a mír.

...Musí jít o to, aby se překonal rozvoj národních ekonomik a společností, určený Ziskem a zhodnocením kapitálu, ve prospéch: takového rozvoje, který se vyznačuje uskutečòováním zájmù společenství.”

l.

Uvažování o socialismu na jedné strané znamená kriticky analyzovat jeho jevovou formu jako společenský systém ve 20. století, odhalit všechny nedostatky tohoto státné socialistického systému, všechny promarnéné šance jeho rozvoje.

Přirozené nepřehlížíme a také nemálo oceòujeme čeho bylo v NDR dosáhnuto a vykonáno: NDR byla spojena s plnou zaméstnaností, se stejným sociálními a kulturními standardy pro převládající vétšinu, s překonáním křiklavých sociálních protikladù a s pokroky v rovnoprávnosti pohlaví. Co ale také velmi bolí: ani komunisté, ani socialisté, stoupenci perestrojky nebo noví opozičníci neuméli přes všechny snahy vyrovnat či dokonce zrušit strukturální základní nedostatky státního socialismu, které pùsobily i v NDR. Bez opravdového odvržení všeho, co stálo proti spojení socialismu, demokracie a liberality, bez překonání mocenské politiky vyzdvižené k samoúčelu, která; byla postavena nad socialistické hodnoty a cíle neexistuje pro socialismus budoucnost.

Uvažování o socialismu není na druhé strané vyznáním víry nebo vzdorem po prohře, nýbrž: výzvou doby k tomu, aby se na základé všech praktických zkušeností hledala a použila společenská cesta pro budoucnost lidstva, která zmén kapitalistický svét.

Socialismus je jedním z velkých a trvalých po liticky duchovních základních proudù oné fáze vývoje lidstva, která byla zahájena Velkou francouzskou revolucí v r. 1789 a prosazením se kapitalismu. Stojí v konkurenci, ohraničení a vzájemném pùsobení s jinými proudy, zejména š liberalismem a konservativismem, ale i s příbuznými sméry, jako s (utopickým) komunismem pacifismem nebo také s anarchismem. Má před chùdce už v antice a v křesťanských počátcích.

2.

K velkým historickým ponaučením, které jsme získali z déjin socialismu, patří, že v nerozlučitelné souvislosti musí být socialismus, demokracie a my~lení, které přijímá pokrokové potenciály liberalismu. To vyžaduje dbát na to, aby byl určen vztah mezi socialismem a moderní společností (modernou).

PDS pùsobí ve společnosti, jejíž realita sama nemùže být plné vystižena pojmem kapitalismus. Vétšina občanek a občanù jí přisuzuje přednosti, které se nesméjí beztrestné negovat a které se zpravidla popisují sociálními védami souhrnné jako moderna. Kdo nechce v hovoru pominout toto všední a védecké samozřejmé chápání, musí objasnit své vlastní chápání této moderny.

Definiční a interpretační síla pojmù moderna modernizace nesmí zùstat ponechána neoliberální hegemonii. V současnosti je modernizace nejčastéji klamavé označení pro zrušení sociálních reforem, pro sociální deregulaci a přizpùsobení se neoliberálním vzorùm myšlení a jednání. Slouží k diskreditaci téch, kdo pùsobí pro uchování a prosazení sociálních cílù,jako jsou tzv. tradicionalisté.

Protože však výzvou naší doby je sociální a ekologická stabilita ve svobodé pro každého, jsou pro PDS skutečnou modernizací pouze takové kroky a procesy, které mají přesné tento obsah a které se staví proti neoliberální politice včetné odstraòování rozvrstvení a uspořádání brzdících vývoj. Navážeme přitom na historicky vzniklý rozvojový potenciál společnosti.

Občanské (buržoazní) revoluce vytvořily, jak psal Marx, občanské (buržoazní) společnosti. Jejich ekonomická, ve společnosti dominující základní struktura je kapitalistická, tj. je určena principem zhodnocení kapitálu v podobé zisku. Ustavičný pohyb kapitálu zahrnuje vykořisťování a sociální polarizaci společnosti. Je spjat s patriarchální mocí, vedl v uplynulém století k velkým katastrofám a je rozhodující příčinou trvalého nebezpečí, jakým je krizové ohrožení životního prostředí.

Současné přináší kapitalistická konkurence stálé inovace a zvyšování produktivity práce - to má za následek vétší šance pro panující politiku, ale i vétší hrozby, např. v dùsledku masové nezaméstnanosti.

Naše společnost je ale víc než jen pouhý patriarchální kapitalismus. Z kapitalistické dynamiky, z politických a kulturné duchovních střetnutí od počátku cyklu občanských revolucí a z procesu osvéty vyrostly prospéšné civilizační přednosti, které se vystihují pojmem moderna či moden společnost a jichž se nelze zříci:

·    pluralistická demokracie, která je přes svou úlohu vládního mechanismu také šancí pro protisíly, pro korektury v politice a pro procesy učení společnosti

·    trh, který je přes svùj sociální chlad, ekologickou slepotu a ničivé pùsobení současné neoddiskutovatelným decentralizovaným výbérovým mechanismem

·    právní stát, který ve své současné podobé sice nikterak nezajišťuje spravedlnost, který ale přece nabývá značného významu díky udržování práv občanù.

Dalšími kvalitami moderny jsou mj. rozčlenéní společnosti na výkonné podsystémy, internacionalizace ekonomiky i společnosti a proces individualizace. Bez zachování téchto kvalit moderny nebude existovat žádná vývoji otevřená společnost se sociální a ekologickou stabilito Přijetí tohoto východiska je základním předpokladem pro otevření se PDS smérem ke společnosti. Takové zachování vyžaduje uvolnéní: moderny z deformující dominance zisku, z patriarchální moci, z vlády metropolí Severu n~ Jihem a z ničitelského přístupu k přírodé.

Politický pluralismus, trh a právní stát musí být - ale ne takové, jaké jsou dnes. Individualizace s ní spojené libertární (svobodymilovné) myšlení jsou šancí pro rozvoj osobnosti - ale ne jako odstranéní solidárnosti ve společnosti osamélých Internacionalizace je na prospéch spolupráci kultuře - ale ne pro chudé ve vétšiné z nerozvojových zemí, ne jako panství nadnárodních podnikù.

Když státní socialismus - a bylo to zakotveno již v hodiné jeho narození - postavil na roveò překonání kapitalismu s odmítnutím civilizačních kvalit moderny, byl to základní kámen jeho ztroskotání. Spojení moderny a socialismu - to je v hlášení boje neoliberální „modernizaci” a pře stava budoucnosti pro 21. století, jediné schopné prosadit zménu.

3.

K dùležitým historickým poučením dále patří, že socialismus není žádný jednou pro vždy uzavřený, jednotvárný a bezrozporný pohyb (hnutí). Pluralismus myšlenek a strukturální diferencovanost samotného socialismu chápeme jako výraz jeho životnosti i jako šanci pro produktivní zápas ve vlastních řadách a pro vnímavost vùči společnosti.

Socialistické myšlenky a snahy potřebují zakotvení v politických stranách, aby se společenské zmény mohly prakticky podnítit a utvářet. Z déjin jsme se naučili, že nemùže existovat monopol jedné politické strany na výhradní zastoupení socialistické politiky. Mezinárodné, ale i v národním rámci pùsobí rùzné na socialismus orientované strany. Svým praktickým jednáním a svou duševné-teoretickou prací vždy specificky přispívají k rozvoji socialistického hnutí jako celku. Socialismus jako politicky duchovní základní proud však nelze redukovat ani na jednu z téchto stran, ani na tyto strany v jejich úhrnu.

Socialistické strany nesou nicméné každá za sebe a dohromady velkou nezaménitelnou odpovédnost. Na jedné strané musí spřádat, dále rozvíjet a životem naplòovat alternativní představy a ideály pro utváření budoucí spravedlivé a životaschopné společnosti. Na druhé strané, a přitom současné, musí socialistické strany na demokratickém základé pracovat trpélivé a cílené na přestavbé stávajících společenských struktur a současné aktivné zastupovat zájmy slabších ve společnosti.

Tato odpovédnost vyžaduje vzít na zřetel, že se védomé vydáváme do pole napétí. Socialistické strany by nemély být ani výlučné fixovány na vzdálené modely budoucnosti, ani výlučné zaujaty pragmatismem a každodenní politikou. Získávají svou sílu právé z produktivního napétí mezi obéma složkami.

Socialismus má velmi mnohotvárné a protikladné déjiny i přítomnost. Existovaly rozkoly a nesmiřitelný, ba i krvavý svár ve vlastních řadách, dramatické omyly a chyby vývoje.

4.

Sjednocující svazek, historickou kontinuitu a specifiku socialismu oproti jiným politicko-duchovním hnutím vidíme v tom, že sledujeme dlouhodobou naléhavou výzvu, která má tři cíle:

·    socialistky a socialisté chtéjí spravedlivé upravovat přístup k přírodním, společenským, hospodářským a finančním zdrojùm - aniž by byl nékdo z tohoto nároku vyloučen kvùli svému pùvodu, pohlaví nebo barvé kùže. Na rozdíl od ostatních přitom nevycházejí socialistky a socialisté z obrazu človéka, orientovaného výlučné individualisticko-egoisticky. Sázejí také na schopnost a vùli svobodných a sebeurčených individui po společenskosti i po vzájemné a na budoucnost orientované odpovédnosti.

·    socialistky a socialisté se cítí být především zavázáni úkolem ručit zejména za ty, které kapitalistický vývoj poškodil. Jedním z hlavních motivù jejich politického myšlení a jednání je to, aby zjednali platnost postavení a zájmùm téch sociálních skupin a tříd, které kapitalistický hospodářský zpùsob vytvořil, použil a zároveò sociálné a politicky vyloučil.

·    závér, který z toho socialistky a socialisté oproti ostatním vyvozují, sméřuje k tomu, aby se potlačily a nakonec překonaly kapitalisticky zformované mocenské struktury, kořenící v majetkových vztazích.

Žádný z téchto problémù nemùže být opravdu uchopen nebo dokonce vyřešen bez úsilí o zrovnoprávnéní pohlaví a překonání patriarchálních mocenských struktur. žádný z téchto problémù nemùže být vyřešen bez toho, že by se zabýval pronikavou roztržkou společnosti a přírody.

5.

Cílem socialismu je pro nás společnost, v níž se stal svobodný rozvoj jednotlivce podmínkou svobodného rozvoje všech. Je to solidární společnost, ve které jsou hodnoty svoboda, rovnost a sociální spravedlnost spolu nerozlučné spojeny a také rozsáhle rozvíjeny.

Sociální rovnost bez individuální svobody je stejné málo přijatelná jako svoboda bez rovnosti. Každé rovnostářství, nebo kladení odporu sociálním a politickým lidským právùm je s myšlením a jednáním demokratických socialistek a socialistù neslučitelné. Politické svobody byly za odpovédnosti stran jako KSSS a SED příliš málo cenény, nezřídka hrubé zanedbávány a poškozovány. Z toho vyplývá historicky vzniklý závazek být právé při hájení politických práv velmi pozorný a podílet se na bez váhání a výhrad také na vypořádání se s dřívéjšími opomenutími a pochybeními.

Jednota sociálních a politických práv, svobod, možností rozvoje - na tom záleží. „Svoboda, rovnost, bratrství!” byla tři stejné hodnotná slova hesla Francouzské revoluce 1789, slova prùlomu do nové éry. Socialistky a socialisté mají historickou povinnost trvat na hodnotách, vyjádřených v téchto pojmech, pro obé pohlaví - tím více, když dnes političtí vládci a ekonomicky mocní ignorují stále silnéji v praktickém jednání vnitřní souvislost a podstatu téchto základních hodnot moderních společností.

Svoboda individua není jen jednou - třebas milionkrát opomenutou - z nejzákladnéjších hodnot moderních společností. Je to základní hodnota demokratického socialismu.

Svobodou rozumíme možnost individua rozhodovat své životní otázky podle míry a poznání svých vlastních zájmù, uvádét tato rozhodnutí v platnost a řešit konflikty s rozhodnutími ostatních cestou rovnoprávného vyjednávání na základé institucionálního zajišténí (svoboda názorù, právní stát, demokracie, pluralismus) a společensky přijatých hodnot.

Vidíme, že kapitalisticky vytvořená společnost (jaká existuje v SRN) není ve velké míře s to dostát tomuto vysokému nároku na svobodu, který sama na abstraktní úrovni ohlásila a oproti reálnému socialismu v širokých rysech právné garantovala. Jako socialistky a socialisté víme a klademe do základù naší politiky,

·    že rozdíly a nespravedlnost v přístupu ke společenským a přírodním zdrojùm mají rozhodující vliv na to, zda a v jakém rozsahu mohou ohlášenou svobodu požívat a užívat jednotlivá individua

·    že velké sociální skupiny společnosti musí trpét dalekosáhlá faktická omezení individuální svobody

·    že proto není možné uskutečnit svobodu ve velké míře bez pronikavého převratu v kapitalisticky a patriarchálné vytvořených mocenských strukturách

Zároveò jsou naše představy o svobodé a myšlenka demokraticky socialistické společnosti principiálné neslučitelné s formami vlády, v nichž jsou všechny společenské zdroje monopolizovány státem a slouží tomu cíli, aby se řídily a kontrolovaly všechny aspekty veřejného a soukromého života. Stojí v rozporu ke každé uniformité společenského života, k státní reglementaci všech životních prostorù, k „zglajchšaltování” všech politických a společenských sil, k vládé centralistické vládní strany s monopolem na informace a názory, s politickým terorem a všepřítomnou ideologií k zajišténí a cílové orientaci takového stavu.

Proto je třeba ve stranickém programu PDS potvrdit konstatování, že se socialistický vývoj musí být „vybojován, vyvíjen a udržován velkou vétšinou národa" a že musí být "zaručeno samoosvobození človéka”. „Demokratická socialistická společnost, neurčená principem zisku, mùže být založena jen na společném úsilí rozličných sociálních a politických sil. ... Potřebuje urovnávání reálných protikladù, kompromis a konsensus, toleranci a demokratickou otevřenost v pluralistickém procesu tvorby politické vùle.”

Sociální spravedlnost se stala vzhledem k pokračující sociální polarizaci elementární výzvou k sociální soudržnosti společnosti, a tím i ústřední úlohou demokraticky socialistické strany, jakou je PDS. Sociální spravedlnost je pro nás vùdčím principem politického jednání. Jde o to, aby se sledovala a zaručila rovnováha mezi tím, co ti výkonní skutečné odevzdají společnosti, a tím, co solidární podporou skutečné obdrží ti potřební, a to jak při všech jednotlivých rozhodnutích, tak v komplexu téchto jednotlivých rozhodnutí. V tomto smyslu zahrnuje podle našeho přesvédčení sociální spravedlnost otázky

·    o novém rozdélení životních šancí pro všechny

·    o vzájemném poméru mezi generacemi a o zajišténí životního základu budoucích generací

·    o vyrovnání mezi Severem a Jihem, stejné jako emancipaci žen a mužù

Považujeme sociálné spravedlivé společenské vztahy za človéku přiméřené základy pro motivaci jeho jednání. Odmítáme tlak na výkon daný poškozením systémù sociálního pojišténí. Kde se použijí případy zneužití sociálních práv jako záminka pro odbourávání sociálního pojišténí, budeme hájit dosažený konsensus sociálního státu s odborností a lidskou slušností.

Nebylo nic spornéjšího než hodnota rovnosti. Zatímco svoboda mohla být chápána především jako privilegium majetných vykonávat svou moc neomezené, byla rovnost chápána jako útok na Ty mají ovšem princip formální rovnosti uložen v základech. Redukovat rovnost jen na tyto právní vztahy, to je stanovisko vládnoucích elit. Přesto mùže formální rovnost chřadnout trpét vytvořenou nerovností, jak je vidét při uzavírání pracovní smlouvy mezi témi, kdo ovládají ekonomický potenciál a témi, kdo jsou závislí na zaméstnání.

Tato nerovnost se stala předmétem požadavkù politické a sociální rovnosti. Jejich cílem je zrušení sociálních nerovností, ale ne rovnost ve všech souvislostech. Jde o ty rozdíly, které se pokládají za nespravedlivé. Sociální spravedlnost je základní hodnotou socialismu.

V socialistickém smyslu je požadavek sociální rovnosti přesným opakem rovnostářství. Jde o tvorbu podmínek vétší individuální rozdílnosti na základé rovných výchozích možností a zvláštní podpory téch, kteří mají nepříznivé předpoklady. Nejde o nivelaci, ale o rozmnožení rozvojových šancí. Tím se spojuje požadavek po minimální míře rovnosti při zajišténí sociálních a politických základních práv pro všechny s nejvyšší mírou na rovnost šancí pro jednoho každého. Dùr na sociální rovnost orientoval socialismus na společenské skupiny, které se setkávají s útlakem, vykořisťováním, vyřazením ze společnosti rùznými formami diskriminace a bezpráví. Socialistický pohled je pohled na společnost zdola. Neskrývá žádný pravdivý poznatek, ale odhaluje ty nespravedlnosti, které jsou vládnoucími strukturami systematicky zastírány, individualizovány a zlehčovány.

Socialistická vize pro nás není očekávání spásy, nýbrž orientací naší politické práce. Relevantní cíl PDS v programové dohledné dobé spočívá v tom, aby se zahájila společenská zména, která bude určena sociálními, kulturními a ekologickými cíli, úplnou zaméstnaností, ekologickou přeménou, sociální jistotou a emancipačními nároky a při jejímž provádéní se potlačí dominance principu zisku. Na tomto základé pracuje PDS na vývoji a přeméné alternativ společenské reformy.

(přeložil M. Neubert)