Strana demokratického socialismu Přípotoční 869/19 101 00 Praha 10 Návštěvy po předchozí dohodě tel.: (420) 608 630 506 (420) 608 181 054
(420) 728 074 253 (nejlépe SMS) Bankovní spojení - transparentní účet pro příjem darů: 2101181284/2010 Případné dárce žžádáme, aby ve "zprávě pro příjemce" uvedli účel daru, např.: "příspěvek na činnost SDS" a identifikovali se jménem a příjmením. Děkujeme. secret@sds.cz (c) SDS
Komentář ze dne: 17.03.2006 10:24:24 Reagovat Autor: neregistrovaný - astream (@) Titulek: Co je vlastně zboží ?
Zboží je dnes chápáno jako statek určený ke směně.
Nebylo tomu tak vždy - za starých feudálních časů říkal majitel panství, že se třeba zakoupil na Jičínsku a že má zboží na Smiřicích, na Potštejně atd. To byly statky ve smyslu "grunt" a nebyly určeny ke směně, ale název zboží svou logiku měl : nebylo to léno, panství šlo přecejen koupit, tak snad proto "zboží" - slovenčina za feudalismu ještě vlastně nebyla /až v 19. století/ a tak nevím, jestli slovanským dialektem hovořící magnát z Hornej země /pokud vůbec někdo takový byl/ by o sobě řekl, že se třeba odebral na svůj kysúcký nebo lučenecký "tovar" ... asi ne ... Ale v českých tzv. historických zemích se to takhle říkalo ...
Jestli je zboží učeno ke směně, muselo by se zrušit s příchodem nějaké obnovené autarkie lze si např. představit malá zařízení, domácí replikátory vyrábějící podle programu jakékoli spotřební výrobky - ale i pak by asi byly předmětem směny nějaké programové matrice, podle kterých by se vyrábělo ....
Komentář ze dne: 17.03.2006 19:26:35 Reagovat Autor: neregistrovaný - Garfield (@) Titulek: Re: Co je vlastně zboží ?
To je úvaha spíše etymologická než politekonomická.
Podle Marxe je zboží především společenský vztah daný oddělenou existencí účastníků směny. A hodnota v něm obsažená pocházela ze společenského charakteru lidské práce.
Ekonomický pojem statek (má nejspíše kořeny v onom středověkém) se váže na jeho jevovou stránku, na užitnou hodnotu, nikoliv na směnnou hodnotu či hodnotu vůbec.
Komentář ze dne: 18.03.2006 07:33:09 Reagovat Autor: [milan] - Milan Neubert (neubert@sds.cz) Titulek: Re: Co je vlastně zboží ?
"...za starých feudálních časů..." jestli to tehdy nebylo "zboží milosti" :-)))
Komentář ze dne: 18.03.2006 16:01:35 Reagovat Autor: neregistrovaný - Andrej Sablič (sablic@minet.sk) Titulek: Re: Co je vlastně zboží ?
Ak občas sa nepozabudnem tak TOVAR a TRH vždy píšem s vežkými pismenami, aby aj čitatež neznali marxizmu pochopil, že ak píšem o TOVARe, tak je tu reč o niečom inom a nie o zemiakoch, dreve či otrokoch a TRH to nie je reč o tržnici, obchodch a pod. ale o ekonomickom prostredí všeobecne vratane politickej nadstavby. TOVAR v chápani Marxa je ekonomická kategória ktorú najlepšie vystihuje veta z Kapitalu "TOVAR=cena=hieroglyf, ktorý sa zatiaž nikomu nepodarilo rozlúštiť". TOVAR v mojich článkoch počnúc "Genetickým kódom ..." však už nie je hieroglyfom, ale má svoje presné matematické vyjadrenie i keď vzhžadom na poznanie spoločnosti zatiaž nie je ovladatežný, možno pre lepšie pochopenie uvediem toto prirovnanie: TOVAR je "matematický obrazec - MO" (hodnota) hmotného či nehmotného produktu ktorý mu stanovil TRH pri zmene jeho majiteža. Pôvodnému majitežovi ostáva "MO" a nový majitež ziskáva produkt (hoci aj tovar s malými pismenami). Úloha TOVARu v tejto chvíli skončila vo vzťahu k predavajúcemu a kupujúcemu, ale neskončila v spoločnosti ako takej. Nakožko "MO" bol deformovaný (nedokonaly obrazec) vznika disproporcia medzi skutočnými hodnotami produktov a ich obrazcami, teda medzi materiálnou stránkou produkčného procesu a jeho duchovným vyjadrením v sume matematických obrazcov. Socializmus reálny či neutronový môže blokovať antagonistický účinok ktorý z toho plynie na spoločnosť, ale nie je schopný blokovať iné negatívne dopady.
Komentář ze dne: 18.03.2006 17:00:15 Reagovat Autor: neregistrovaný - Egon (@) Titulek: Re: Re: Co je vlastně zboží ?
Zboží, že je hyeroglyf, který se podařilo rozluštit teprev Vám ?
Poněkud esoterický přístup - a používání slov zavánějící vědeckostí jako matematika či neutrony na tom nic nemění.
A ten váš MO nebyl nijak deformovaný - jde jen o úroveň abstrakce (to ostatně stojí i za fiktivním rozporem mezi I. a III. dílem Kapitálu).
Komentář ze dne: 19.03.2006 21:26:06 Reagovat Autor: [milan] - Milan Neubert (neubert@sds.cz) Titulek: Re: Re: Re: Co je vlastně zboží ?
Nedalo mi to a začal jsem hledat "hieroglyf" v Marxových pracech. V češtině jediný internetový záznam v Kapitálu (výpisky z dílny KSČM). V němčině (mlwerke.de) jsem jsem našel 4 záznamy - 2x Kapitál, 1x Svatá rodina, 1xTřídní boje ve Francii. V posledních dvou nesouvisí výskyt s ekonomikou - je to jen symbol pro nemožnost (dočasně) něco rozumem vyhodnotit. Není divu - Champollion teprve nedávno (1822) hieroglyfy rozluštil.
Jeden výskyt u Kapitálu odpovídá českému výňatku, ten druhý se objeví záhy poté v pasáži, která je v českém výňatku vypuštěna. Celý text uvedu v dalším komentáři - vyplývá z něj, že Marx je přesvědčen, že hieroglyf už BYL rozluštěn: "produkt práce, pokud je hodnotou (rozuměj pokud je statek zbožím, vyrobeným pro směnu), je pouze věcným výrazem lidské práce..." Taková je alespoň má interpretace Marxe.
Je teď nepodstatné pro naši diskusi, zda Marx měl či neměl v něčem pravdu - kritizovat ho je vědecky naprosto korektní. Jen jsem si uvědomil, že pak ale autor při práci musí jasně a přehledně oznámit, jaká jsou jeho východiska a postuláty. Dokonce si myslím, že pokud se od Marxe podstatně odchýlím - a to je tento případ - bylo by správné vyjít ve svém výkladu téměř od nuly, protože jinak bude neporozumění posluchači zákonité.
Komentář ze dne: 19.03.2006 21:30:16 Reagovat Autor: [milan] - Milan Neubert (neubert@sds.cz) Titulek: Hieroglyphe
Die Menschen beziehen also ihre Arbeitsprodukte nicht aufeinander als Werte, weil diese Sachen ihnen als bloß sachliche Hüllen gleichartig menschlicher Arbeit gelten. Umgekehrt. Indem sie ihre verschiedenartigen Produkte einander im Austausch als Werte gleichsetzen, setzen sie ihre verschiednen Arbeiten einander als menschliche Arbeit gleich. Sie wissen das nicht, aber sie tun es.(27) Es steht daher dem Werte nicht auf der Stirn geschrieben, was er ist. Der Wert verwandelt vielmehr jedes Arbeitsprodukt in eine gesellschaftliche Hieroglyphe. Später suchen die Menschen den Sinn der Hieroglyphe zu entziffern, hinter das Geheimnis ihres eignen gesellschaftlichen Produkts zu kommen, denn die Bestimmung der Gebrauchsgegenstände als Werte ist ihr gesellschaftliches Produkt so gut wie die Sprache. Die späte wissenschaftliche Entdeckung, daß die Arbeitsprodukte, soweit sie Werte, bloß sachliche Ausdrücke der in ihrer Produktion verausgabten menschlichen Arbeit sind, macht Epoche in der Entwicklungsgeschichte der Menschheit, aber verscheucht keineswegs den gegenständlichen Schein der gesellschaftlichen Charakter der Arbeit. Was nur für diese besondre Produktionsform, die Warenproduktion, gültig ist, daß nämlich der spezifisch gesellschaftliche Charakter der voneinander unabhängigen Privatarbeiten in ihrer Gleichheit als menschliche Arbeit besteht und die Form des Wertcharakters der Arbeitsprodukte annimmt, erscheint, vor wie nach jener Entdeckung, den in den Verhältnissen der Warenproduktion Befangenen ebenso endgültig, als daß die wissenschaftliche Zersetzung der Luft in ihre Elemente die Luftform als eine physikalische Körperform fortbestehn läßt.
Komentář ze dne: 19.03.2006 21:43:05 Reagovat Autor: [milan] - Milan Neubert (neubert@sds.cz) Titulek: hieroglyf
Lidé tedy neuvádějí produkty své práce ve vzájemný vztah jako hodnoty proto, že se jim tyto věci jeví jako pouhé věcné obaly stejnorodé lidské práce. Naopak. Tím, že při směně navzájem porovnávají své různé výrobky jako hodnoty, porovnávají navzájem své různé práce jako lidskou práci. Nejsou si toho vědomi, ale dělají to.(27) Hodnota nemá napsáno na čele, co je zač. Nejen to: hodnota mění každý produkt práce ve společenský hieroglyf. Později se lidé snaží rozluštit smysl tohoto hieroglyfu, proniknout do tajemství svého vlastního společenského produktu, neboť určování užitných předmětů jako hodnot je jejich společenským produktem stejně jako např. řeč. Pozdější vědecký objev, že produkty práce, pokud jsou hodnotami, jsou pouze věcným výrazem lidské práce vynaložené na jejich výrobu, tvoří epochu v dějinách vývoje lidstva, ale naprosto nerozptyluje věcné zdání společenského charakteru práce. Jen o dané zvláštní formě výroby, zbožní výrobě, platí, že specificky společenský charakter navzájem nezávislých soukromých prací spočívá v tom, že jsou si rovny jako lidská práce vůbec, a v tom, že produkty práce dostávají charakter hodnoty. Kdežto lidem, kteří podléhají vztahům zbožní výroby, se tyto speciální zvláštnosti zbožní výroby - před oním objevem i po něm - zdají všeobecně platnými, podobně jako vlastnosti vzduchu - jeho fyzikální tělesná forma - existují dál, přestože věda rozložila vzduch na jeho základní prvky.
Letní univerzita EL se koná ve dnech 11. až 15. července 2018 ve Vídni pod mottem "Dialog pro pokrok v Evropě. 200 let od narození Karla Marxe, 100 let od konce 1. světové války. Bližší informace o účastnickém poplatku a registrační formulář jsou k dispozici na stránkách Evropské levice.
16.06.2017:Opět útoky spamovacích robotů
Došlo k opakovaným útokům robotů sázejících do komentářů texty s podivnými "inzeráty" (podle všech známek činskými). Jen poslední dvě dávky představovaly více než 200 těchto pseudokomentářů, které mažeme. bahis siteleri
16.06.2017:Někdo/něco zde krade ž a š?
V uplynulých dnech došlo k technické závadě, v jejímž důsledku se "beze stop" z některých článků (ale i z většiny komentářů) ztratila všechna písmena "ž" a "š" (nebo jenom jejich emosčást). Za závadu se omlouváme a na jejím odstranění pracujeme (zatím pátráním po příčině).
09.05.2017:Pietní akt na Olšanech
Jako každoročně, i letos položila 9. 5. v 9 hodin delegace zástupců CV SDS a výboru pražské organizace SDS květiny k památníku padlých rudoarmějců na olšanském hřbitově. Při té přiležitosti jsme pietně vzpomněli i padlých dalších armád (včetně československé), kteří jsou na Olšanech uloženi.
Anketa
V současnosti rozvířil hladinu návrh přijmout do ČR 50 syrských válečných sirotků. Co si o něm myslíte?
[15.05.2018 19:15:23] josef mikovec
Bohumír Šmeral - Mučedník ztracených a vysněných příležitostí
http://www.novarepublika.cz/2018/0 5/frantisek-ferdinand-s ... [15.05.2018 18:54:53] josef mikovec
Zde jest zkušební kámen, na němž se dokáže, zdali jsme opravdu v dost zralí, dost socialističtí, abychom opravdu stali se v Rako ... [21.03.2018 17:10:12] n
Snad se něco doví,! [19.11.2016 10:28:45] l&s
Doplnění k Peroutkovi - Zemanův projev byl míněn dobře, bohužel se v něm dopustil dehonestujícího přešlapu, když prohlásil, že Per ... [27.02.2016 10:01:56] l&s
Článek pana Bělohradského není k dispozici, tak jen pár postřehů k této stati.
Paní Neudorflová sice správně píše, že je chyba, k ... [28.10.2015 09:08:14] -ik
Dobrý den pane Šlemendo!
To, co jste napsal, je konstatování stavu. A co navrhujete jako pokus o naznačení cesty?
Já mysl ... [04.09.2015 14:20:12] n
Samozřejmě, že již těším na shromáždění, jako posledně na Václaváku. Doufám, že nebude chybět pán Šafr, kterého tímto srdečně zvu. ... [13.08.2015 13:11:01] n
SDS leží v žaludku tomu zoufalému tapetáři, takže je moc známá a okolí se musí postarat o její prosazení. Prohra s US a tím i se s ... [13.08.2015 01:44:03] -ik
Jestli že se mi zdá, že militantní skupiny dosahují lepších výsledků, měl byc se podívat na sebe, zda nepracuji špatně. Oni mohou ... [08.06.2015 21:05:37] -ik
"význam evropské levice pro vývoj ve světě a její podíl na jeho spoluutváření (globalizace, přenos zkušeností z jiných čá ... [25.05.2015 14:58:27] n
Lidstvo v rozvinutých zemích a tím myslím i naši zemi, již dosáhli hranic dalšího materiálního pokroku a jeho další zvyšování je n ... [25.05.2015 08:21:23] l&s
"Proč se myšlenka lidové fronty boje proti fašismu prosadila v našem hnutí, až když bylo fakticky pozdě? Bylo vůbec možné, ab ... [13.05.2015 09:45:10] Milan Neubert
-iku, napsal jste víc věcí, s řadou souhlasím. Jednu námitku ale mám: dospěli jsme k závěru, že virtuální diskuse na webu nebo na ... [10.05.2015 23:25:51] -ik
Mám pocit, pane Neuberte, že jste se o kontakt s lidmi ani moc nesnažil. Diskuse na stránkách SDS je nulová. A i v minulosti jst ... [06.05.2015 10:38:48] n
Vítám tapetáře. Čest tvoji práci. Podle množství zbytečné práce opravdu stojíš ...